Jump to content
Sign in to follow this  
izek_mendez

Blitz og korte lukkertider

Recommended Posts

Hei.

Har hørt at det finnes teknikker for å oppnå korte lukkertider (1/1000 etc.) kombinert med blitzbruk. Bruker i mitt tilfelle Canon 20D og en Canon Speedlite 430 EX blitz som jeg ikke får brukt ved kortere lukkertider enn 1/250 sek.

Trenger derfor tips til hvordan jeg kan tvinge kamera til å blitze, også ved korte lukkertider..

Mads

Har samme blitz og 30D. Du kan bruke denne blitzen helt opp til 1/8000 sek.

Du velger bare "High-Speed Sync" på displayet (knappen mellom "mode" og "Zoom"

I standard modus er 1/250 maks

Tror ikke det er mulig, men vanligvis trenger en ikke så korte lukketider med bilts/godt lys da.

6718821[/snapback]

Huh? Hva mener du med dette? Det er i godt lys man trenger korte lukkertider. Og blitz er et must i sterkt sollys, og i sterkt sollys skal du blende ganske langt ned for å få 1/250 (f/8, hvis jeg ikke tar feil.). Det gjør portretter ganske utelukket.

Tro meg, jeg har slitt med dette siste måneden jeg var i Frankrike. :p Og slik jeg forstår manualen takler ikke den interne blitzen "high speed sync" på mitt kamera.

Har samme blitz og 30D. Du kan bruke denne blitzen helt opp til 1/8000 sek.

Du velger bare "High-Speed Sync" på displayet (knappen mellom "mode" og "Zoom"

I standard modus er 1/250 maks

6718932[/snapback]

Tusen takk for hjelp! Fungerte helt fint.

Mads

Tror ikke det er mulig, men vanligvis trenger en ikke så korte lukketider med bilts/godt lys da.

6718821[/snapback]

Huh? Hva mener du med dette? Det er i godt lys man trenger korte lukkertider. Og blitz er et must i sterkt sollys, og i sterkt sollys skal du blende ganske langt ned for å få 1/250 (f/8, hvis jeg ikke tar feil.). Det gjør portretter ganske utelukket.

Tro meg, jeg har slitt med dette siste måneden jeg var i Frankrike. :p Og slik jeg forstår manualen takler ikke den interne blitzen "high speed sync" på mitt kamera.

6720627[/snapback]

Ups, ikke helt våken når jeg skrev dette her nei :blush: