Gå til innhold

Core Duo vs Core 2 Duo


chaqlee

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig hovedforskjellene mellom Core Duo og Core 2 Duo prosessorene??

Gir Core 2 Duo bedre multitasking -og batteriytelse ?

 

Det er vel egentlig Core 2 Duo prosessorene (Conroe??) alle venter på i disse dager ikke sant?? Er helt forvirra på disse to prosessorsystemene assa :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig hovedforskjellene mellom Core Duo og Core 2 Duo prosessorene??

Gir Core 2 Duo bedre multitasking -og batteriytelse ?

 

Det er vel egentlig Core 2 Duo prosessorene (Conroe??) alle venter på i disse dager ikke sant??  Er helt forvirra på disse to prosessorsystemene assa :no:

6715029[/snapback]

 

I all hovedsak er det to forskjeller:

 

1. Core 2 Duo støtter 64bit instruksjoner, noe man ikke får bruk for før om en stund (eller nå hvis man driver med veldig tunge programmer).

 

2. Core 2 Duo har gått over til en helt nye arkitektur kalt "Core" arkitekturen. At Core Duo het "Core" var bare en markedsgimmick ettersom den var en stor forbedring i forhold til pentium M, og at den gar/gir en rolig overgang til de ekte "Core" prosessorene.

 

Videre har Core 2 Duo noe høyere ytelse, men dette merkes ikke før Santa Rosa plattformen (chipsettet?) kommer en gang til nesteår.

 

Anngående hva man bør gjøre akkurat nå ville jeg ventet på Core 2 Duo rett og slett pga 64bit støtten, som kan bli alfa omega når Vista kommer (ikke pga Vista i seg selv, men ettersom masse programmer sikkert vil støtte det da). Selv venter jeg på at Asus skal putte Core 2 Duo i sine bærbare...sigh...

 

Håper det var an noe nytte :)

Lenke til kommentar
Gir Core 2 Duo bedre multitasking -og batteriytelse ?

6715029[/snapback]

Core 2 Duo gir vesentlig bedre ytelse både innen multitasking og andre områder enn den gamle Core Duo. Men bedre batteriytelse gir den ikke. Så lenge batteriet er det samme så har batteriet den samme kapasiteten. Effektforbruket (bruken av batteriet) forandrer seg heller ikke siden den potensielle effektgevinsten ikke brukes til å redusere effektbruken, men til å øke klokkefrekvensen og ytelsen. Begge disee bærbar-prosessorene har en TDP effektbruk på rundt 30-35W.

 

1. Core 2 Duo støtter 64bit instruksjoner, noe man ikke får bruk for før om en stund (eller nå hvis man driver med veldig tunge programmer).

6715271[/snapback]

Det stemmer ikke. 64bit gir rundt 10-20% høyere ytelse. Det er dermed like nyttig som å kjøpe en prosessor som er et par hakk bedre. 64bit gir også større valgfrihet når det kommer til valg av operativsystem. Man MÅ ha 64bit for å kjøre 64bit operativsystem. Det med støtte for mer minne enn 3GB uten store ytelsetap kommer først til nytte senere som du sier.

 

"Core duo" støtter da også 64 bit.

6715300[/snapback]

Nope, Core Duo er en gammel design, som er praktisk talt to stk Pentium M koblet sammen og utstyrt med delt L2 cache. Disse har ikke 64bit-støtte. 64bit kom først da de lagte den oppfriskede versjonen av yonah-arkitekturen og kalte den for "Core". Core 2 Duo er den første prosessoren med den nye Core-arkitekturen. Core 2 Duo bruker den gamle Yonah-arkitekturen. Jepp, intel gjør det ikke lett å huske hva som er hva når de kaller den gamle arkitekturen for Core Duo selv om den ikke har Core-arkitektur. Den nye Core-arkitekturen har en rekke forbedringer innen 32bit-ytelse, blandt annet flere SSE-enheter, en ekstra FP-enhet, bedre sceduler, mer "fused instructions" osv. Totalt sett blir ytelsen rundt 20% bedre i 32bit enn gamle Yonah på samme klokkefrekvens. I tillegg har de høyere klokkefrekvens så den totale gevinsten er ennå større.

Lenke til kommentar
1. Core 2 Duo støtter 64bit instruksjoner, noe man ikke får bruk for før om en stund (eller nå hvis man driver med veldig tunge programmer).

6715271[/snapback]

 

Det stemmer ikke. 64bit gir rundt 10-20% høyere ytelse. Det er dermed like nyttig som å kjøpe en prosessor som er et par hakk bedre. 64bit gir også større valgfrihet når det kommer til valg av operativsystem. Man MÅ ha 64bit for å kjøre 64bit operativsystem. Det med støtte for mer minne enn 3GB uten store ytelsetap kommer først til nytte senere som du sier.

 

Jeg har da til gode å se slike resultater i tester, selv om jeg vet det skal gi øtelsesøkning på papiret. Det bør jo også nevnes at enkelte opplever kompabilitetsproblemer, i likhet med dem man kan oppleve med dobbelkjerneprosessorer.

 

Jeg er dog enig i at det er like nyttig å kjøpe 64bit som en bedre 32 bit prosessor, men min grunn er at man sansynligvis vil høste fruktene litt etter vista er på banen.

 

Om man uansett skal ha ny PC da kan man like godt klare seg med 32 bit i dag.

Endret av unundindur
Lenke til kommentar
Jeg venter og venter og venter på at noen 12'' skal komme med core 2 duo snart...Venter jeg på noe som ikke kommer til å skje i nærmeste framtid? Skulle gjerne hatt bærbar nå som skolen har starta igjen.  :roll:

6718833[/snapback]

 

Da e vi ca i samme båt. Jeg venter på at W3J skal komme med bedre skjerm og Core 2duo... Den er jo begynt å bli "veldig" moden nå, håper det kommer en W3Ja modell.

Lenke til kommentar
1. Core 2 Duo støtter 64bit instruksjoner, noe man ikke får bruk for før om en stund (eller nå hvis man driver med veldig tunge programmer).

6715271[/snapback]

Det stemmer ikke. 64bit gir rundt 10-20% høyere ytelse. Det er dermed like nyttig som å kjøpe en prosessor som er et par hakk bedre. 64bit gir også større valgfrihet når det kommer til valg av operativsystem. Man MÅ ha 64bit for å kjøre 64bit operativsystem. Det med støtte for mer minne enn 3GB uten store ytelsetap kommer først til nytte senere som du sier.
Jeg har da til gode å se slike resultater i tester, selv om jeg vet det skal gi øtelsesøkning på papiret. Det bør jo også nevnes at enkelte opplever kompabilitetsproblemer, i likhet med dem man kan oppleve med dobbelkjerneprosessorer.

6717399[/snapback]

Conroe and EM64T: Is There a Problem? (page 7)

 

results.png

Lenke til kommentar
Noen som vet når den vil komme, eller har ikke produsenten sagt noe om dette?

Vil det ta lang tid? eller er den like rundt hjørnet?

6716757[/snapback]

 

 

Uhm hvilken prosessor er det du snakker om som alle "venter" på? Hvis jeg ikke blander så selger jo komplett C2D http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322631

Men det var kanskje en av de raskere modellene du tenkte på?

 

Frank

Lenke til kommentar
Noen som vet når den vil komme, eller har ikke produsenten sagt noe om dette?

Vil det ta lang tid? eller er den like rundt hjørnet?

6716757[/snapback]

 

 

Uhm hvilken prosessor er det du snakker om som alle "venter" på? Hvis jeg ikke blander så selger jo komplett C2D http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322631

Men det var kanskje en av de raskere modellene du tenkte på?

 

Frank

6719973[/snapback]

 

Det er til de stasjonære, til de bærbare har den ikke blitt lansert enda :(

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter Centrino Duo. Det måtte i så fall vært to bærbare PCer satt oppå hverandre. :p

 

Centrino er som kjent en plattform bestående av brikkesett, prosessor og trådløst nettverkskort. Centrino Duo måtte i såfall vært to slike plattformer.

 

Det er sikkert bare noen som har blandet sammen noen navn. Omtrent som "Opel mustang".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...