Gå til innhold

Erstatning for kitlinse Canon 350d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=215351

Dette er skarpt. Har Sigma bildestabilisator? :hmm: Hva står DC for?

6721824[/snapback]

 

Sigma har kun et objektiv med optisk stabilisator, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS.

'DC' er Sigmas betegnelse på objektiver med begrenset billedsirkel beregnet på DSLR med ca 1.5x cropfaktor. Tilsvarer Canons EF-S og Nikons DX.

 

Skriver for sakte ser jeg...

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar
Er da Canon et smartere valg med tanke på skarphet? :hmm

Tja, vet ikke det. Hvis du kjøper objektiver i samme prisklasse, ikke samme klasse (hvor Sigma/Tamron typisk er billigere), tror jeg ikke det er noen regel, problemet er å finne direkte sammenliknbare objektiver. Canon har ofte et litt annet brennviddeomfang, IS eller annen lysstyrke, som gjør at det er vanskelig å si noe generelt, fordi klassene til Sigma og Canon overlapper i pris.

 

Man må se på to konkrete objektiver for å kunne si noe spesifikt om skarpheten, generelt er vel at hvis du beveger deg i prisklassen 7000+ er både Tamron, Sigma og Canon generelt bra. Du skal være kresen for å skille mellom to objektiver som har like spesifikasjoner ellers...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Trenger og en erstatning for kitlinsa til Canon 350D. Har en 50mm, og nå vil jeg gjerne ha ei god allround linse med litt mer tele.

I motsetning til trådstarter vil jeg gjerne legge litt mer penger i dette.

5000-8000kr ca. Skal til USA om ikke så lenge, så kjøper kanskje der, men trenger uansett litt råd.

Canon EF-S 17-85 mm er populært, men det virker ikke som det er så veldig skarpt.

Canon EF 28-135mm er også et alternativ, men med cropfaktor på 1,6 så blir det ikke særlig til vidvinkel heller.

 

Flotters hvis noen har anbefalinger å gi. Har prøvd en del Sigma linser, og de virker veldig gode, så forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Flotters hvis noen har anbefalinger å gi. Har prøvd en del Sigma linser, og de virker veldig gode, så forslag mottas med takk :)

Hei!

Har av ulike grunnet havnet på Sigma over hele linja, kommer antagelig til å kjøpe den nye 50-150mm f/2.8 når den kommer, og ender da opp med:

 

Sigma 10-20mm f/4.5-5.6 DC EX HSM

Sigma 24-60mm f/2.8 EX

Sigma 50-150mm f/2.8 DC EX HSM

Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS

 

Er da godt dekket fra vidvinkel til tele.

 

Særlig 24-60 objektivet er et røverkjøp, koster knapt 3300.-

50-150 ser ut til å havne på ca 7000.-, så kan du strekke deg til 10.000.- vil du få utmerket dekning fra 24-150 mm.

 

Vil du ha mer vidvinkel i normalområdet, så er Sigma 18-50mm f/2.8 DC EX et fint alternativ.

 

Har forøvrig Nikon, så Canonobjektiver vet jeg fint lite om...

Lenke til kommentar

Sigma 24-60 kan være kjekk å ha, og 3300kr er ikke store summen.

Samtidig føler jeg ikke det er store erstatningen for 18-55mm, selv om optikken er bedre.

 

10.000 blir nok i meste laget for min del akkurat nå. Og hadde håpet på å bare kjøpe en allround linse, ikke flere. Må tenke litt på denne videre.

Har du, eller andre flere forslag, så gjerne kom med de.

Lenke til kommentar
Sigma 24-60 kan være kjekk å ha, og 3300kr er ikke store summen.

Samtidig føler jeg ikke det er store erstatningen for 18-55mm, selv om optikken er bedre.

Prøv det, og se om du ikke endrer oppfatning :)

 

Jeg trodde heller ikke det skulle være allverdens forskjell i fra Nikons 24-85mm f/3.5-4.5, men ble positivt overrasket. Brukbart skarpt allerede på f/2.8, veldig bra fra f/4 og oppover.

Lenke til kommentar
Sigma 24-60 kan være kjekk å ha, og 3300kr er ikke store summen.

Samtidig føler jeg ikke det er store erstatningen for 18-55mm, selv om optikken er bedre.

 

10.000 blir nok i meste laget for min del akkurat nå. Og hadde håpet på å bare kjøpe en allround linse, ikke flere. Må tenke litt på denne videre.

Har du, eller andre flere forslag, så gjerne kom med de.

6735956[/snapback]

Har selv prøvd Sigma 24-60 på Canon 350D i noen måneder, men syntes den var helt håpløs. Hjelper ikke med F/2.8 når du nesten ikke kan bruke det uten å få uskarpe bilder. Dessuten bråker det når det fokuserer og bommer ofte på fokus. Byttet det i en Sigma 18-50 2.8, som var litt bedre(1000 kr dyrere), men ikke bra nok. Endte opp med en Canon 17-40 4.0L, og er storfornøyd med den. Jeg mener det sier litt når jeg får returnere et objektiv til butikken etter 6 måneder, og får pengene igjen uten spørsmål...

Lenke til kommentar
Sigma 24-60 kan være kjekk å ha, og 3300kr er ikke store summen.

Samtidig føler jeg ikke det er store erstatningen for 18-55mm, selv om optikken er bedre.

 

10.000 blir nok i meste laget for min del akkurat nå. Og hadde håpet på å bare kjøpe en allround linse, ikke flere. Må tenke litt på denne videre.

Har du, eller andre flere forslag, så gjerne kom med de.

6735956[/snapback]

Har selv prøvd Sigma 24-60 på Canon 350D i noen måneder, men syntes den var helt håpløs. Hjelper ikke med F/2.8 når du nesten ikke kan bruke det uten å få uskarpe bilder. Dessuten bråker det når det fokuserer og bommer ofte på fokus. Byttet det i en Sigma 18-50 2.8, som var litt bedre(1000 kr dyrere), men ikke bra nok. Endte opp med en Canon 17-40 4.0L, og er storfornøyd med den. Jeg mener det sier litt når jeg får returnere et objektiv til butikken etter 6 måneder, og får pengene igjen uten spørsmål...

6737050[/snapback]

 

 

Støtter det du sier om Canon 17-40 f/4 L, ga 6490, men synes det er verdt hver krone.

Lenke til kommentar
Har selv prøvd Sigma 24-60 på Canon 350D i noen måneder, men syntes den var helt håpløs. Hjelper ikke med F/2.8 når du nesten ikke kan bruke det uten å få uskarpe bilder. Dessuten bråker det når det fokuserer og bommer ofte på fokus.

Rart...

 

Du må ha fått et defekt objektiv, eller så sliter Sigma med Canon...

Autofokus fungerer presist og kjapt på min D200.

Lenke til kommentar

Hi!

 

Jeg har en canon d350 og bruker den gamle kitten som fulgte med 18-55mm. Jeg begynner å merke nå at den er ikke så bra, og trenger en bedre linse. Til både landskap og portrett. har ikke så god råd så jeg lurer på om noen av dere kunne anbefale en brukbar linse som oppfyller begge behovene ( three in one).

 

regner med at det oser av ekspertise her så gode råd ville ha vært fint å ta med seg.

Lenke til kommentar
Jeg har en canon d350 og bruker den gamle kitten som fulgte med 18-55mm. Jeg begynner å merke nå at den er ikke så bra, og trenger en bedre linse. Til både landskap og portrett. har ikke så god råd så jeg lurer på om noen av dere kunne anbefale en brukbar linse som oppfyller begge behovene ( three in one). 

Dersom du er fornøyd med brennvidde-området, er Tamron 17-50 f/2.8 et objektiv du bør sjekke ut, det har gode optiske egenskaper, og er neppe noe tregere eller dårligere mekanisk enn kit-objektivet til 350D. Det koster ca 3500.

 

Dersom du ønsker litt større brennvidde-område, bør du sjekke ut Sigma 17-70 f/2.8-4.5, som er litt mindre lyssterkt enn overnevnte Tamron, men også har fått gode kritikker. Det koster ca 3000 kr...

 

Dersom du ikke har så mye penger til objektiv, vil jeg anbefale deg å spare litt. Du får mye mer igjen for 3000 kr på disse enn 2000 kr på noe rimeligere, så da bør du heller vente litt og leve med kit-objektivet ennå en stund...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...