Gå til innhold

Hjelp til overgang fra Windows til Linux


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En jeg kjenner vil gjerne bytte ut Windows med Linux(Ubuntu) fordi pcene er for ustabile med Windows. Bruksområde er hovedsaklig visning av bilder og bruk av skriveprogram.

 

Så over til problemet. For at vedkommende skal kunne legge helt vekk Windows, må han selvsagt kunne gjøre det han er vandt med, altså enkelt kunne gå inn på en pc i lokalt nettverk(Windows-pcer) og behandle bildene som i "ACDSee" i Windows. Det er ikke noe problem å komme inn på pcene gjennom Ubuntu, men så langt er det veldig tungvind, og mappestrukturen blir ikke vist i "trestruktur".

 

Så enkelt og greit trenger vedkommende et program som ACDSee som kan vise delte mapper som "andre maskiner" i utforskeren i Windows.

 

Kan noen hjelpe?

 

Jeg takker for alle svar.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sabbath: Jo faktisk. I noen tilfeller kan det hjelpe. Min gamle pc var veldig ustabil i Windows 2000, XP, og Windows 2003, men når jeg installerte Slackware Linux, ble maskina helt fin. Tro det eller ei.

6706543[/snapback]

Jeg vet at den blir stabil med Linux, og den er stabil etter hver gang den er gjenopprettet med Ghost. Så går det noen dager så kommer BSOD og diverse mer og mer. Det er riktig nok en eldre pc det er snakk om.
Lenke til kommentar
Post her om hvordan man mounter samba til /etc/fstab:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6450947

6706587[/snapback]

Jeg har prøvd ut det du skrev i linken, men fikk det ikke til.

 

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //192.168.1.35/Stam,

      missing codepage or other error

      In some cases useful info is found in syslog - try

      dmesg | tail  or so

 

//192.168.1.35/Stam /media/Stam smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0    0

Jeg har også prøvd med "smb://192.168.1.35/Stam". Og mappen "Stam" under "media" finnes.

 

Jeg har også lagt til /root/.smbcredentials.

 

Vet du hva som er feil her?

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si. Gammel eller ikke gammel pc. Windows skal ikke være ustabil anyway.

6706651[/snapback]

Ikke gjør dette om til en diskusjon om Windows er ustabil eller ikke. Poenget er at den pcen blir rakt ustabil. Dette har selvsagt noe med bruken... Det kan også nevnes at den kjører Windows 98, så da er det ikke så rart at den stopper opp med programvare som er en del år nyere. Men tilbake til tema nå.
Lenke til kommentar
Jeg hadde problemer med RAMen min en gang, windows klikka berserk, mens i linux gikk det som smurt. Fikk bytte RAMbrikken hos Komplett da, og da funke windows også greit.

6707274[/snapback]

Jeg synest at det er greit å sette inn en cd med Linux(for eksempel Knoppix) om det er trøbbel med en pc, for noen ganger sier den ifra hva som er galt, mens Windows ofte gir en tilfeldig BSOD om noe er ustabilt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...