Gå til innhold

Kan Hardware.no venligst slutte med overklokking???


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-10-23 20:22, skrev Bøgge Bakken:

Uansett så er det mange som lurer butikken. Det finnes mange useriøse forhandlerer, men desto flere usikre[sic] kunder. Problemet er bare at forbrukerne har en bok med som er like tykk som Bibelen, mens butikker/selgere har et bok som er tynnere en donald med.


 

Ja, han var en kjekkas han som kom med dette utsagnet på "TV2 hjelper deg". (Regner med at det er der du har det fra.)

 

Det bør kanskje nevnes at statsadvokaten i Hordaland har tatt ut tiltale mot ham for en rekke tilfeller av bedrageri og dokumentfalsk.

 

Det er kanskje greit at vi har den boka likevel?

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier om et instrument som viser hvor varmt komponentet er utsatt for kan du ikke bruke som Bevis for at en cpu eller skjermkort er overklokket.

F.eks en veldig varm sommerdag med over 30 grader inne så blir pcen veldig varm. Og hvis du har en butikk som selger pcer så pleier ikke standard pcene å ha så god kjøling pga. Støy nivået på en "Ferdig" pc.

Lenke til kommentar

SMARTGUY er heelt på jordet, når han påstår at han har laget et program som kan avsløre overklokking.

Som tidligere nevnt, bør / må det da foreligge en logg i hw som klart beskriver dette. Gad vite hvor denne finnes, Smartguy?

Deet er i allefall ikke fysisk mulig å avsløre om en maskin eller for den saks skyld et skjermkort har vært overklokket, medmindre maskinen ankommer verkstedet i en slik tilstand da? Da blir jo saken en helt annen.

Forøvrig er det ikke sjelden at elektronikk / komponenter streiker selv uten noen form for overbelastning, samtidig som også et (for) varmt kabinett av og til kan føre til problemer.

 

Å umiddelbart dra dette i retning av overklokking, for deretter "slegge på plass" et dårlig formulert innlegg her på forumet, vitner vel litt om hvem du er, "Mr. Smartguy"!

Håper ditt neste innlegg blir av en helt annen karakter, såfremt du ikke for evig og alltid vil bli oppfattet som en useriøs bløffmaker da?

 

Og en ting til; Jeg håper inderlig at jeg slipper å levere inn utstyr på verkstedet ditt, hvor man tydeligvis stemples som drittunge omtrent før man kommer inn døren!

 

Hva med å overta en avisrute på hjemstedet ditt i stedet? Fortrinnsvis en morgenrute da, muligheten for å treffe på folk og drittunger er adskillig mindre da!

Jeg tror faktisk dette bør passe deg bedre, i servicebransjen har du i allefall ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar

Strengt tatt kan man finne ut om en CPU har vært overklokket så lenge hovedkortet er i orden og man booter med en tilsvarende CPU. Mange bioser vil da sette opp hastigheten som den var før krasjet, enten med en gang eller etter en reboot. Bortsett fra det er det umulig å fastsette overklokking som dødsårsak - det kan like godt være en dårlig montert kjøleribbe, ESD eller produksjonsfeil.

 

Når det er sagt er jeg, som data- og serviceansvarlig på Expert Lillehammer, enig med SMARTGUY på mange punkter - jeg forstår i alle fall argumentasjonen. Det er MANGE kunder som enten uvitende eller med overlegg ødelegger varen, spesielt innen data og telefoni, for senere å skrike ut om garanti. Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, og i de aller fleste tilfeller kommer faktisk tvilen kunden til gode.

 

Den nye kjøpsloven gir derimot ikke vår bransje noen mulighet til å finne ut av dette. Politikere med null innsikt i bransjen og en masse velgere å tilfredsstille har gitt forbrukere rett til å kreve erstatningsprodukt eller heving av kjøpet i løpet av de seks første månedene hvis eventuell reparasjon tar over sju dager.

 

Sju dager betyr fem virkedager, og med produsentenes strenge krav til sentralverksteder, hvordan skal vi klare å få undersøkt feilen før kunden krangler til seg nytt produkt? Produktet trenger jo de fem dagene i posten fram og tilbake...

 

Disse lovene gjør det ikke lett for oss i bransjen å være hyggelige og serviceinnstilte, og de ber formelig om å bli utnyttet.

 

Men dere ville vel ikke finne på noe sånt, kjære lesere? Da sender jeg dere nemlig et virus som kryper inn i prosessoren deres og spiser opp FPU'n! Lykke til med å spille da - hah!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 22:36, skrev CannoliBoy:

Det er MANGE kunder som enten uvitende eller med overlegg ødelegger varen, spesielt innen data og telefoni, for senere å skrike ut om garanti.


 

Hvis en kunde uvitende klarer å ødelegge et produkt, skyldes det at produktet er dårlig laget eller at kunden har fått for dårlig informasjon om hvordan produktet skal brukes. Da er det all grunn for selgeren til å erstatte produktet, beklage det inntrufne og sørge for at kunden får den nødvendige informasjon slik at feilen ikke gjentar seg.

 

LeD

Lenke til kommentar

Joda Cannoliboy, BIOS kan jo sladre om ett og annet, selvsagt.

Men uansett er ikke dette noe program som SMARTGUY har laget!

Og som jeg fortsatt etterlyser.....

 

Jeg (og andre) har reagert ganske sterkt på måten han har gått ut på, og jeg har av den grunn levert et ganske sterkt svar også.

 

At man i din og hans situasjon for ofte opplever kunder som har misbrukt utstyr er helt sikkert riktig, og helt sikkert også et problem som krever mye tid og innsats.

Men av den grunn slenge ut av seg bortimot trusselpregede innlegg her?

Jeg synes i allefall at det blir i drøyeste laget, og avslører samtidig en litt lemfeldig og foraktelig forhold til kunden.

Jeg er ganske sikker på at du kan være enig i dette, Cannoliboy?

 

Jeg jobber selv i et utpreget serviceyrke, og har møtt adskillige "umulige" kunder. Men å henge ut disse som drittunger, eller henge dem ut i det hele tatt? Det kunne aldri falle meg inn.

Jeg synes det er en sak og en oppfatning som bør begrenses innenfor huset´s fire vegger, uansett hvor eitrande sint man måtte bli....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 22:36, skrev CannoliBoy:

Strengt tatt
kan
man finne ut om en CPU har vært overklokket så lenge hovedkortet er i orden og man booter med en tilsvarende CPU. Mange bioser vil da sette opp hastigheten som den var før krasjet, enten med en gang eller etter en reboot. Bortsett fra det er det umulig å fastsette overklokking som dødsårsak - det kan like godt være en dårlig montert kjøleribbe, ESD eller produksjonsfeil.


Når det er sagt er jeg, som data- og serviceansvarlig på Expert Lillehammer, enig med SMARTGUY på mange punkter - jeg forstår i alle fall argumentasjonen. Det er MANGE kunder som enten uvitende eller med overlegg ødelegger varen, spesielt innen data og telefoni, for senere å skrike ut om garanti. Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, og i de aller fleste tilfeller kommer faktisk tvilen kunden til gode.


gir derimot ikke vår bransje noen mulighet til å finne ut av dette. Politikere med null innsikt i bransjen og en masse velgere å tilfredsstille har gitt forbrukere rett til å kreve erstatningsprodukt eller heving av kjøpet i løpet av de seks første månedene hvis eventuell reparasjon tar over sju dager.


Sju dager betyr fem virkedager, og med produsentenes strenge krav til sentralverksteder, hvordan skal vi klare å få undersøkt feilen før kunden krangler til seg nytt produkt? Produktet trenger jo de fem dagene i posten fram og tilbake...


Disse lovene gjør det ikke lett for oss i bransjen å være hyggelige og serviceinnstilte, og de
ber
formelig om å bli utnyttet.


Men dere ville vel ikke finne på noe sånt, kjære lesere? Da sender jeg dere nemlig et virus som kryper inn i prosessoren deres og spiser opp FPU'n! Lykke til med å spille da - hah!




 

Jeg vil bare legge til at du selv har skylden for all overklokkinga i følge SMARTGUY. Så vidt jeg vet er det du som hadde ansvaret for nettopp overklokking.no... Så du får se nytten av ditt eget arbeid :grin:.

 

Jeg syntes disse lovene er helt kurrante, går hardware føyka burde man ikke sitte i avhør i to dager før man får ny vare. Jeg vil også si at hardware kan gå føyka uten overklokking også. Det er uprofesjonelt og si at det ikke er lett for dere "bransjen", du får betalt for det arbeidet du gjør. Jeg vet at de fleste vil sitte og stuke hele dagen lang, og surfe litt på nettet, men dessverre blir man ikke betalt for det. Liker du ikke jobben din så anbefaler jeg deg å bytte til noe annet. Du finner nok små irritable ting i alle slags bransjer. Godta dem, de blir aldri borte.

 

Seriøst mener du det du selv sier over? Du må være litt små brisen tenker jeg... Eller har du lagt om til MrA| stil? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 23:30, skrev MrA|:


Jeg vet at de fleste vil sitte og stuke hele dagen lang, og surfe litt på nettet, men dessverre blir man ikke betalt for det.



 

Vist du ser bort i fra at jeg må være på jobb, kan jeg sitte å surfe hele dagen. Må bare bytte noen kabler til de produktene jeg tester og starte og stoppe test programmet.

 

Og jeg kan jo legge til at jeg har 2mbit fiber på jobben :smile:

Lenke til kommentar

CannoliBoy skrev dette:

Den nye kjøpsloven gir derimot ikke vår bransje noen mulighet til å finne ut av dette. Politikere med null innsikt i bransjen og en masse velgere å tilfredsstille har gitt forbrukere rett til å kreve erstatningsprodukt eller heving av kjøpet i løpet av de seks første månedene hvis eventuell reparasjon tar over sju dager.

 

Sju dager betyr fem virkedager, og med produsentenes strenge krav til sentralverksteder, hvordan skal vi klare å få undersøkt feilen før kunden krangler til seg nytt produkt? Produktet trenger jo de fem dagene i posten fram og tilbake...

 

Men jeg finner den ikke i kjøpsloven,har du en direkte link til hvilken Paragraf og sliky,pga skal bruke den på en mobiltlf som er ca 4 mnd og har vært inne på Reparasjon i snart en mnd....

Lenke til kommentar

Ja det var ikke vanskelig å provosere fram reaksjoner i dette forumet. Siden mange er så sure på ordet drittunge, så får jeg vel unskylde meg for det. Men Dere som sitter her med Deres vannvittige kompetansenivå burde vel egentlig snart finne ut av at det finnes andre mennesker i dette landet som holder på med PC på en helt annen måte enn Dere. Det er mennesker som er avhengig av en stabil PC året rundt. Vårt firma har i mange år gått inn for å bygge så stabile PCer som mulig, og vi har fått rykte på oss å klare det meget bra.

 

Det kan vel kanskje virke sutrende på Dere som sitter her og syntes at det gøyeste i verden er å smøre goop på coren, dette er totalt uinterressant for mange. I mitt tilfelle så er det ikke de døde CPUene som er et problem, det er de maskinene som har vært overklokket en stund og som blir ustabile. Her går det en masse tid bort på feilsøking. Kunden t.o.m klager på tiden det tar å reparere maskina hans, når han vet så godt hva som er galt. Skjønner godt at dette er en dyr hobby, men hvis Dere overklokkere hadde visst hvor mye penger en tjener på en PC i dag, og hvilket ansvar som følger med et slikt salg så kanskje Dere hadde litt mere forståelse. Men den som er med på leken osv...

 

Tilbake til mitt lille program som folk er nysgjerrige på. Dette er et lite samarbeid med et lite amerikansk firma, hvor en del av teknologien går ut på å måle utvidelse av lederne i CPUen. Dette skal settes sammen grafisk og skal kunne raportere tilbake om temparatursvingninger. Dette forutsetter at den evt.maskinen som kommer inn har en fungerende kjøler, og at CPUen ikke er død. I tillegg til dette så er det også under utvikling et program som sender speilbilder på oppsett av BIOS til en skjult partisjon på harddisken.

 

Så om det nå kommer inn maskiner med alle partisjoner slettet, død vifte og en resatt BIOS så vet vi ganske sikkert at vedkommende har vært på Hardware.no :eek:)

 

Et lite tips for å underlette min jobb er jo da og ta et 12Volts adapter, klippe av kontakten, ta begge ledninger og kjør ned i CPUen bare for å få det unnagjort. Dette gjør vår jobb sinnsykt mye enklere.

 

Og for Dere som gidder så er det en meget bra artikkel om overklokking som Dere burde lese her:http://www.overclockers.com/articles259/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 00:45, skrev Prog_Kick:

Men jeg finner den ikke i kjøpsloven,har du en direkte link til hvilken Paragraf og sliky,pga skal bruke den på en mobiltlf som er ca 4 mnd og har vært inne på Reparasjon i snart en mnd....



 

Nytter ikke. Den har ikke tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 01:35, skrev SMARTGUY:

Tilbake til mitt lille program som folk er nysgjerrige på. Dette er et lite samarbeid med et lite amerikansk firma, hvor en del av teknologien går ut på å måle utvidelse av lederne i CPUen. Dette skal settes sammen grafisk og skal kunne raportere tilbake om temparatursvingninger. Dette forutsetter at den evt.maskinen som kommer inn har en fungerende kjøler, og at CPUen ikke er død.


 

Dette forklarer ikke hvordan man skal utelukke ekstremt dårlig lufting eller ditto høy romtemperatur som direkte eller indirekte årsak.

 

Quote:


I tillegg til dette så er det også under utvikling et program som sender speilbilder på oppsett av BIOS til en skjult partisjon på harddisken.


 

NextGenSpyWare. Bravo.

 

Quote:


Så om det nå kommer inn maskiner med alle partisjoner slettet, død vifte og en resatt BIOS så vet vi ganske sikkert at vedkommende har vært på Hardware.no
:eek:
)


 

Dust.

 

Quote:


Et lite tips for å underlette min jobb er jo da og ta et 12Volts adapter, klippe av kontakten, ta begge ledninger og kjør ned i CPUen bare for å få det unnagjort. Dette gjør vår jobb sinnsykt mye enklere.


 

Oh. My. God.

Hvilket firma var det De jobbet i? Dette firmaet vil jeg gjerne holde meg milevis unna.

 

Edit:

Disclaimer: Jeg har faktisk ikke en overklokket maskin, ei har jeg planer om å overklokke den.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-10-24 01:51 ]

Lenke til kommentar

Til Smartguy. Jeg har stor medlidenhet for deg, Du som må slite med alle de datamaskinene som vi ødelegger og svir til det ugjenkjennelige.:)

La meg spørre deg om en ting!!. Hvor tror du pc industrien (Privatmarkedet)tjener mest penger??..

Jo den tjener penger på oss som gidder og sitte og fikle og forske litt.

Jeg for min del har aldri trengt og benytte meg av noen som helst garanti, og jeg har kjørt med OC siden p75. Desuten så vet erfarne overklokkere hvilken risk de tar ved og OC. Brenner de opp en cpu så kjøper de ny, de leverer ikke inn på garanti. La meg si det slik: har du først svidd en cpu så ser du det.

Men hvis du absolutt føler en trang til og boikotte all OC, så foreslår jeg at du starter med og sette deg ned å skrive brev til samtlige produsenter av.

Kjølere, kabinetter, vifter, hovedkort, osv osv.

Og ber alle disse slutte med og produsere produkter som er OC vennlige. Om ikke annet så får du noe annet og gjøre enn og komme med tette innlegg.

Lenke til kommentar

 

Dette forklarer ikke hvordan man skal utelukke ekstremt dårlig lufting eller ditto høy romtemperatur som direkte eller indirekte årsak.

 

Ja det er som å si til politiet at mopeden min, den har jeg ikke kjørt, og når du legger handa på motoren så er den glovarm. Jeg sverger jeg bare trillet den.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 01:50, skrev Celzern:

Til Smartguy. Jeg har stor medlidenhet for deg, Du som må slite med alle de datamaskinene som vi ødelegger og svir til det ugjenkjennelige.:smile:

La meg spørre deg om en ting!!. Hvor tror du pc industrien (Privatmarkedet)tjener mest penger??..

Jo den tjener penger på oss som gidder og sitte og fikle og forske litt.

Jeg for min del har aldri trengt og benytte meg av noen som helst garanti, og jeg har kjørt med OC siden p75. Desuten så vet erfarne overklokkere hvilken risk de tar ved og OC. Brenner de opp en cpu så kjøper de ny, de leverer ikke inn på garanti. La meg si det slik: har du først svidd en cpu så ser du det.

Men hvis du absolutt føler en trang til og boikotte all OC, så foreslår jeg at du starter med og sette deg ned å skrive brev til samtlige produsenter av.

Kjølere, kabinetter, vifter, hovedkort, osv osv.

Og ber alle disse slutte med og produsere produkter som er OC vennlige. Om ikke annet så får du noe annet og gjøre enn og komme med tette innlegg.




 

Jammen hvis du leser denne som nevnt tidligere:http://www.overclockers.com/articles259/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 02:10, skrev Krishell:

SMARTGUY

jeg har tipsa alle vennene mine om denne tråden. veit de kommer til og le seg i hjel =)

Mtp at "non" nå må finne på smartere ideer til og svindle deg tror jeg du taper ***** mye tid.

folk finner på en smart måte og svindle. du "vet" det er en svindel, og må "søke" bedere/ bruke lengere tid.

:grin:


 

Det er bra du gjør det, allerede nå så begynner alle fjortiser å tenke som F... hvordan de skal ungå å bli oppdaget. Det ligger i naturen det. Det som er gøy er at så mange bryr seg. Og alle vet at jeg har rett, men det er få som vil inrømme det. Et lite tips til alle de fjortiser her. Overklokking er ikke så tøft som det var. Alle kan overklokke i dag. Det er ingenting å brife med. Og hvis ikke du kan det så er det bare å lese i manualen til Hovedkortet. Problemet for mange her på forumet nå er at hva f. skal jeg finne på nå, kanskje jeg skal lære meg Linux og bruke masse tid på å si at Microsoft ikke er bra eller kanskje Nokia eller Telenor. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener så les her : http://www.overclockers.com/articles259/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 02:22, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-10-24 02:07, skrev SMARTGUY:

Ja det er som å si til politiet at mopeden min, den har jeg ikke kjørt, og når du legger handa på motoren så er den glovarm. Jeg sverger jeg bare trillet den.


 

Øhh, nei. Utrolig dårlig analogi.

Jeg vil si meget god kronologi!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...