Jump to content
Sign in to follow this  
apegryn

passat fusker og kutter plutselig

Recommended Posts

Bil: vw Passat 87 mod, 1,8 bensin.

 

Noen dager siden begynte motoren å fuske en gang i blant.

 

I det siste når jeg har kjørt hender det at motoren kutter helt plutselig.

Bilen reagerer ikke på gasspådrag og dør ut med en gang jeg trør inn klutsjen. Etter litt om og men, kan bilen starte og fuske seg av gårde. Og nå og da går bilen stort sett normalt.

 

Trodde det var det eletriske som var problemet, men har nå byttet fordelerlokk, pluggene, pluggledningene, rotor og ledning fra coil til fordeler, og frendeles samme problem.

 

Dette skjer helt plutselig og uventet, noen som har forslag eller peil på hva problemet kan være?

Edited by tronni_87

Share this post


Link to post

Sjekk bensinfilter og luftfilter. kan hende den suger falsk luft fra en sprukket slange eller lignende.

 

Er kjøleveskenivå ok, så ikke toppkninga er defekt så kjøleveske renner inn i blokka og gjør motoren rå`?

Edited by sesteen

Share this post


Link to post

en liten update:

vasket luftfilter (konfilter)

skiftet bensinfilter

 

Motoren spiser litt kjøleveske, men ikke mer enn normalt på en gammel bil vil jeg tro. Det er en sprekk i ledningen mellom forgasseren og boksen som sender bensin i retur, men ser ingen lekkasje og kan ikke forstå at den kan suge noe luft.

 

Har forresten notert meg at dette kun hender når motoren er i vanlig driftstemp.

Hadde vært flott om noen med god greie på eldre biler kunne gitt meg noen hint om hva som kan være galt, for jeg begynner slippe opp for ideer :hmm:

Edited by tronni_87

Share this post


Link to post

skjer dette bare når det er regnvær ute?, har hatt VW selv og den fuska og stoppa i regnværet, veldig rart men..alt er mulig =P

Share this post


Link to post

neida det har stort sett bare vært fint vær i det siste. Regn/fuktig luft o.l. er ikke en avgjørende faktor. Når jeg kjører småturer (par km) så går bilen vanligvis greit uansett om det er fint vær eller regner.

Share this post


Link to post

Spiser kjølevæske sier du? Vet du hvor denne blir av?Hvis alt er iorden, så skal det ikke forsvinne noe kjølevæske enten bilen er gammel eller ny. I hverstefall så kan det være toppakningen som slipper kjølevæsken igjennom??

Share this post


Link to post

Om min toppakning er gåen eller om det lekker andre plasser er jeg usikker på. Men uansett om toppakningen skulle være defekt kan vel ikke motoren fungere helt topp, for deretter å plutselig dø ut, for så å starte og gå igjen? Det virker veldig tilfeldig når det skjer og ikke...

 

edit: kan nevne at jeg ikke har lagt merke til at bilen har spist mer kjølevæske enn den vanligvis har gjort i det siste, har hatt bilen i 14000 km, fylt på vann 2 ganger.

Edited by tronni_87

Share this post


Link to post
Om min toppakning er gåen eller om det lekker andre plasser er jeg usikker på. Men uansett om toppakningen skulle være defekt kan vel ikke motoren fungere helt topp, for deretter å plutselig dø ut, for så å starte og gå igjen? Det virker veldig tilfeldig når det skjer og ikke...

 

edit: kan nevne at jeg ikke har lagt merke til at bilen har spist mer kjølevæske enn den vanligvis har gjort i det siste, har hatt bilen i 14000 km, fylt på vann 2 ganger.

6762188[/snapback]

Du kan jo og ha en vannpumpe som er slitt...Se nederst på vannpumpen når motoren går om du kan se om det henger en dråpe på den.

Du skal ikke trenge å fylle på vann iløpet av den kjørelengden. På min GolfII -85 så har jeg ikke fylt på vann i løpet av de siste 45000km.

Share this post


Link to post

men om jeg evt. har defekt toppakning; spiller det noe rolle på problemet mitt?

Kan litt kjølevann helt plutselig slå ut motoren? Er i første omgang interessert i å få bilen i kjørbar stand :)

Share this post


Link to post
men om jeg evt. har defekt toppakning; spiller det noe rolle på problemet mitt?

Kan litt kjølevann helt plutselig slå ut motoren? Er i første omgang interessert i å få bilen i kjørbar stand :)

6763366[/snapback]

Det er fult mulig. Muligheten er tilstede for at kjølevann slipper inn til sylindrene/oljen, lekasje mellom sylindrene osvosv. En bilmotor består jo som kjent av forskjellige metaller som "lever" med temperatorforskjeller, så i noen tilfeller kan pakninger holde fint tett når motoren er kald, for så å begynne å lekke når den blir varm, eller motsatt.

Jeg skal ikke påstå at det er toppakningen din som er problemet da det kan være så mye annet som kan forårsake motorfusk. Det blir faktisk byttet endel toppakninger rundtom i håp om at det kan være feilen når feilen ofte ligger en annen plass :)

Share this post


Link to post

men er det noen som har litt greie på slike eldre biler generelt som kan gi meg en liste over hva som faktisk kan forårsake fuskingen og de plutselige motorstansene? Jeg begynner gå tom for ideer, og det er ikke lett å feilsøke når jeg ikke vet hvor jeg skal lete i det hele tatt.

 

så langt har jeg sjekket eller byttet luftfilteret, bensinfilteret, pluggene, hettene, ledningene til fordeler, fordelerlokket, rotor, ledning til coil, fylt helt opp bensin med kondensfjerner. Sjekket tanken og sugeslangen for urenheter

 

Ting jeg ikke har sjekket ennå, men som kanskje kan spille en rolle er bensinpumpen, falskluft, toppakning(??), forgasser (flottør/nål?)

 

Noen andre ideer til hva som jeg burde sett over?

Share this post


Link to post

ta å sjekk bensinpumpen. Jeg hadde samme problemet med min Audi for 1 år tilbake. Døde helt når jeg klemte inn klutchen, og rykket fææælt når jeg trykte inn gassen. Byttet ut pumpen, og den ble fin som ny : :w00t:

Share this post


Link to post

jeg er 90% sikker på at det er bensin pumpen din som er defekt!har hatt samme problem med en audi 100 2.3 86 mod og en golf 2 89 mod. begge tilfellene var det bensinpumpa og tett filter var det også.

Share this post


Link to post

@dreyfuz og golfken:

Hadde dere elektrisk eller mekanisk pumpe?

 

Jeg kjøpte en elektrisk pumpe til passat, men når jeg åpnet bak med tanken var det ingen pumpe der som vist i haynes boka mi. VW opererer visst med to pumpesystem på passat (b32). Jeg har mekanisk.

 

Kan mekaniske pumper tulle på samme måte som elektriske?

---

Tror at Sesteen og Beinet1 har rett i at toppakningen min er gåen. Det kan stemme godt med hvordan jeg har kjørt bilen min. Hva tar verksted for å skifte pakning (og reg.reim med det samme)?

Share this post


Link to post

Mekanisk pumpe kan og gå i stykker, Membramer o.l. tørker ut og sprekker. Hvis du har mekanisk pumpe, så sitter denne siden av motorblokka. Ganske enkel og bytte, to skruer og to slanger. Trur ikke den koster all verdens, så det er verdt et forsøk :)

Share this post


Link to post

pumpa kan du teste dersom du kobler fra slangen til filteret og ser om der kommer tilstrekkelig med bensin. Er usikker på om den kan vere årsaken. Da ville vel bilen vere vanskelig å starte rett etter at den stoppa? P.S Er usikker på om korleis bilen din oppfører seg. starter den rett etter stopp eller må du kinne ei stund?

 

Har hatt samme problem med ein Mazda ein gong. Da var det brudd på ei ledning fra fordeler til koilen. Stoppa akkurat som det passa seg sjølv.

Så test motstanden i div ledninger medan du vrir og vender på dei.

Bruddet i ledninga på mazdaen viste ikkje utanpå ledninga.

 

Korleis er det med tomgangsdyse på din bil. Er den elektrisk styrt og er det evt. kun på tomgang eller også i fart den stopper?

 

P.S Har også hatt ein passat med stopp problemer sjølv, men da var det kun i fuktig vær. Fant ikkje utav problemet.

Share this post


Link to post

Når den først bestemmer seg for å dø ut, er den vanskelig å starte. Men den kommer alltid til slutt. Kinner i noen sek, så starter den kanskje og dør ut igjen med en gang. Hjelper litt om jeg holder gassen helt inn, da kan motoren gå opp mot 5-6000 o/m slik at jeg kan slure bilen igang igjen. Og så kjører jeg 'veldig forsiktig videre til den stopper igjen (om den gjør det). Men ja, den kan være vanskelig å få start på.

 

Har ikke kjørt så mye at jeg er sikker, men tror at motoren bare tuller når jeg er i fart og motoren er varm. Dette har aldri skjedd på f.eks. tomgang (foruten 'rett etter at problemet har oppstått), eller når motoren er kald.

 

Ledningene mellom plugg-fordeler-coil har jeg byttet, uten bedre resultat.

Share this post


Link to post

ok. Da heller eg mot bensinpumpa eg og. Som sagt før, lett og teste og evt. lett og bytte. Dersom du ikkje vil kjøpe ei ny så kan du finne billig og bra pumpe på eit bilopphuggeri.

Share this post


Link to post

Du sier det er lett å teste bensinpumpa, forklar...

pumpa kan du teste dersom du kobler fra slangen til filteret og ser om der kommer tilstrekkelig med bensin.

6779869[/snapback]

Dersom jeg kobler fra slangen til filteret får jo ikke motoren bensin og pumpen slutter dermed :dontgetit:

Dessuten skjer dette problemet bare nå og da. Si at jeg går ut nå og starter bilen vil det ikke være noe problemer. Kan fint rev'e den til 6000 uten sutring eller noe slikt. Da får den vel tilstrekkelig bensin.

 

Gjerne forklar :) forstår ikke hvordan jeg kan teste om pumpen er feilkilden.

Share this post


Link to post

om du kobler av slangen etter pumpen og kinner kommer der bensin i store mengder om pumpa virker. Pass på å stikk slangen ined i ei flaske eller liknende. Så du ikkje spruter bensin i motorromet.

 

Dersom den kun virker delsvis vil forgasseren fylle seg opp og du har litt å kjøre på. Men så snart den ikkje pumper skikkeleg så vil du bruke opp den bensinen og motoren vil starte å fjuske evt. stoppe.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...