Gå til innhold

Frakte speilrefleks i kofferten


Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg flytter til USA på onsdag, og jeg må da selvsagt ha med meg speilreflekskameraet. Jeg hadde da 8 kg håndbagasje, som jeg skulle frakte dette i. Men nå etter terroravsløringene i London har det blitt totalforbud mot å ta med noe annet enn bare pass, billetter og penger. Med andre ord, jeg må frakte kamera i kofferten. Og det er forbudt å låse kofferten, i tilfellet tollerene vil kontrolere koffertene i USA. Så det jeg er redd for er hvordan jeg skal få beskyttet kamera mot støtene i flyet? Et speilrefleks tåler vel ikke så veldig mye?

Og er det en fare for at kamera blir stjelt?

 

Edit: Leif

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro du har en vanlig fotobag til kameraet ditt. Hvis du har bilder på minnekortet bør du oppbevare det så seperat fra kameraet som mulig. Legg kameraet i fotobagen, og så i kofferten.

Hvis kameraet blir ødelagt eller stjålet, har du selvfølgelig krav på erstatning. Mulig det er en øvre grense, men det vet ikke jeg noe om. Ring flyselskapet og spør hvis du er i tvil.

Ha en fin tur, kameraet overlever sikkert :)

Lenke til kommentar

pertm: Det er tydeligvis ikke slik med KLM flyene. Fikk nettopp en telefon der Speak (utvekslingsorganisasjonen) forklarte dette. Men jeg kan høre med flyselskapet om de kan kontrollere kamera grundig, og spørre om jeg får tatt det med. Jeg skal klare meg fint uten mp3-spilleren og andre elektroniske utstyr. Det vil bli trist å sitte der uten musikk, men jeg overlever. Men jeg vet ikke om jeg blir rolig under flyturen hvis jeg ikke har kamera med meg. Alt dette i tillegg til flyskrekk.

 

PT: Reiseforsikringen skal dekke det, men det var muligheter at det kom såpass mange saker ang. dette at forsikringsselskapet tok dette tilbake til flyselskapet, og flyselskapet sa klart ifra om at de IKKE tar ansvar.

Lenke til kommentar

Om du har mulighet, bruk hardplast koffert. Da skal det mye gjøres at ting ødelegges, forutsatt at du har surra litt støtdempende greier rundt samt at de ligger godt og stødig.

Det er noe pain i the a det greiene der, men det er vel kanskje å foretrekke i forhold til at en eller annen loco blåser flymaskina i lufta.

Ang tyveri tror jeg sjansen er minimale og mindre enn det. Bagasjen er jo ikke tilgjengelig for andre enn flyplassansatte før det ligger på ankomstbåndet.

Forsikring av fotoutstyr (separat forsikring) er uansett en god ide, som generellt råd.

Lenke til kommentar
pertm: Det er tydeligvis ikke slik med KLM flyene. Fikk nettopp en telefon der Speak (utvekslingsorganisasjonen) forklarte dette. Men jeg kan høre med flyselskapet om de kan kontrollere kamera grundig, og spørre om jeg får tatt det med. Jeg skal klare meg fint uten mp3-spilleren og andre elektroniske utstyr. Det vil bli trist å sitte der uten musikk, men jeg overlever. Men jeg vet ikke om jeg blir rolig under flyturen hvis jeg ikke har kamera med meg. Alt dette i tillegg til flyskrekk.

 

PT: Reiseforsikringen skal dekke det, men det var muligheter at det kom såpass mange saker ang. dette at forsikringsselskapet tok dette tilbake til flyselskapet, og flyselskapet sa klart ifra om at de IKKE tar ansvar.

6671383[/snapback]

 

 

Reiseforsikringen dekker verdigjenstander bare til en viss grad. Europeiske har f.eks en grense på inntil 15.000,-.

 

Dessuten skal du være forsiktig med å 'ta sjansen' på at det er greit å ta med kamera. Tross alt er det han eller de som står i sikkerhetskontrollen som til syvende å sist skal slippe kamera gjennom slusene. LITT kjedelig dersom det må legges igjen og du må dra uten kamera i det hele tatt...

Lenke til kommentar

I følge den siste artikkelen i It-avisen virker det som om det er helt greit å ta med en moderat kamerabag på flyet igjen. De stiller krav til mindre størrelse på håndbagasjen, samt at drikke nå må kjøpes på flyet. Tror nok en liten ryggsekk eller slingshot blir godtatt.

På trans-atlantiske og andre lenger flyreiser har man altid vært liberale mht hvor stor håndbagasje man kan ha, så jeg tipper at 5-6 kg ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar

klipp og lim fra sas.no

 

Restriksjoner på håndbagasje til USA

Fra og med lørdag den 12. august og inntil videre er kun følgende gjenstander tillatt å ha med som håndbagasje på flygninger med SAS til USA:

 

 

- Babymat, morsmelkserstatning eller juice om man reiser med små barn.

- Papirlommetørkler (uten eske) og/eller lommetørkler

- Sanitetsbind, tamponger og våtservietter som er nødvendige for flyturen, uten esker.

- Briller, solbriller uten etui

- Kontaktlinser uten flaske med linseveske

- Reisedokument - reiselitteratur

- Laptop, mobiltelefon, fotoapparat og annen elektronisk utstyr uten bæreveske

- Lommebok og portemoné med innhold (f.eks. penger, kredittkort, ID kort m.m. (ikke håndvesker))

- Nøkkeler, da ikke nøkkeler med fjernkontroll (eksempel bilnøkkeler)

- Medisin om navnet på etikett stemmer overens med navnet på passasjerens billett.

- Insulin og andre nødvendige medisiner som ikke er reseptbelagte kan tillates

 

ALLE GJENSTANDER SKAL PAKKES I GJENNOMSIKTIGE PLASTPOSER, OG DETTE MÅ FORBEREDES FRA AVGANGSSTASJON!

Lenke til kommentar

mer klipp og lim ang bagasje fra sas.no

 

Innhold i bagasjen

 

Bagasje som sjekkes inn for transport i flyets lasterom skal være forsvarlig emballert og må tåle å bli lastet sammen med annen bagasje. I denne bagasje er det ikke tillatt å ha nedpakket fyrstikker / sigarettennere.

 

Innsjekket bagasje skal ikke inneholde ømtålige og bedervelige gjenstander, eller spesielle verdigjenstander som penger, nøkler, reseptbelagte medisiner, briller, solbriller, fotografiapparater, smykker, edle metaller, computere, personlig elektronisk utstyr, mobiltelefoner, musikkinstrument, verdipapirer, forretningsdokumenter, pass eller andre identifikasjonspapirer, eller prøver.

 

får nok ikke dekket noe særlig fra flyselskapene utenom det forsikringa dekker..

er ikke sikkert forsikringa dekker det heller siden det ikke er lov til å ha det i kofferten!!

Lenke til kommentar
klipp og lim fra sas.no

 

Restriksjoner på håndbagasje til USA

Fra og med lørdag den 12. august og inntil videre er kun følgende gjenstander tillatt å ha med som håndbagasje på flygninger med SAS til USA:

 

 

....

 

-  Laptop, mobiltelefon, fotoapparat og annen elektronisk utstyr uten bæreveske

 

....

ALLE GJENSTANDER SKAL PAKKES I GJENNOMSIKTIGE PLASTPOSER, OG DETTE MÅ FORBEREDES FRA AVGANGSSTASJON!

6672997[/snapback]

 

Ta med selve fotoapparatet rundt halsen og pakk ned fotovesken :)

Lenke til kommentar
Skal man ha med seg fotoutstyr til utlandet så må dette altså bæres i en gjennomsiktig pose... kan IKKE legges i innsjekket bagasje.

Kamera, 3-4 objektiver, minnekort, filtre osv... alt må bare ligge i en haug i bunnen av en pose  :cry:  *grøss*

Rettelse - fotoutstyr til USA... Storbritannia er kanskje like ille enda en stund, men tenker de lemper på kravene før USA.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...