Jump to content
Sign in to follow this  
cmi

Har jeg missforstått meningen med HDR?

Recommended Posts

Er ikke hdr bilder, flere bilder som er lagt over hverandre med fokus rundt i søkeren, så alt skal være i fokus, også at det er forskjellige eksponeringer. Leste en artikkel nå som det sto at for og få bra HDR bilder burde man slå av auto fokusen etter at man har fokusert for at fokusen ikke skal flytte seg.

Er jeg på viddene??

Er jeg på viddene??

6664211[/snapback]

:yes:

HDR er for å øke dynamisk omfang, d.v.s. det er eksponeringen du forandrer og ikke fokus. Så setter du sammen x antall bilder med forskjellig eksponering.

Det finnes visstnok andre program som lar deg sette sammen bilder med forskjellig fokus uten at jeg har prøvd eller forsket på dette.

Er jeg på viddene??

6664211[/snapback]

Jeg tipper at du tenker på focus stacking der man kan benytte flere eksponeringer med fokus på ulike steder for å få en dybdeskarphet man normalt ellers ikke ville ha fått. Focus stacking er spesielt hendig til macro der dybdeskarpheten jo er veldig begrenset.

Bra lys ute og litt justering i Photoshop burde holde i massevis for å få farger som det der. Legg merke til at det er overskyet slik at det blir et jevnt og fint lys på det bildet og ikke harde kontraster slik man ofte får i solen.

Dersom du er ute etter ekstrem dybdeskarphet, cmi, bør du ta en kikk på www.cambridgeincolour.com. Han setter gjerne sammen flere bilder med ulike fokuspunkt, for å oppnå høy dybdeskarphet midt på natten.

Takker! Nå skjønner jeg mye mer :D Det er sånne bilder jeg trodde var HDR :) kule greier :D det vil da si at man kan ta flere bilder med fokus forskjellige steder og legge over hverandre.. Heftig!

Edited by cmi

Hva slags foto er dette?? Der syns jeg dybeskarpheten er enorm...

Se her!

6674340[/snapback]

eventuelt brukt et shift-tilt objektiv som gjør det mulig å endre fokusplanet.

Ingen tvil da nei. Er vidvinkelen med på å øke skarphetsdybden?

6693648[/snapback]

Å ja i stor grad.

Test ut denne for å se hvor stor dybdeskarphet man oppnår:

Velg blender, skriv inn brennvidde og avstand til fokuspunkt

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...-calculator.htm

Varier deretter brennvidde-tallet så ser du raskt effekten. Forsøk også å 'blende' ned eller opp.

Fin sak.

Edited by ragamuffin

Jepp. Med kortere brennvidde blir dybdeskarpheten på samme blenderåpning og fokusavstand større. Tenk bare på kompaktkamera med små billedbrikker, korte brennvidder og stor dybdeskarphet!

wow. Han på www.cambridgeincolour.com var ikke lite flink. Snarere tvert i mot. Steike, lurer på hvor lang tid han bruker på et bilde, både i planlegging og gjennomføring. Ikke noe point and shoot der i gården....

wow. Han på www.cambridgeincolour.com var ikke lite flink. Snarere tvert i mot. Steike, lurer på hvor lang tid han bruker på et bilde, både i planlegging og gjennomføring. Ikke noe point and shoot der i gården....

6701739[/snapback]

Jeg tror til og med han er bedre enn Ken Rockwell. :)