Gå til innhold

4p eSata kontrollkort


Anbefalte innlegg

Da jeg fant RAIDON SOHOTANK ST5610 4-bay SATA JBOD, eSATA (300 Mbps),

 

http://www.raidon.com.tw/web/pro-st5610.htm

 

som selges av bl.a. Komplett.se for ca 2900 kr så har jeg nesten sett lys i tunneln.

 

I specen til kabinettet så står det at man kan kopple til hvilket SATA kort som helst, også RAID. Problemet er bare at jeg ikke kan finne et RAID kort som kan ta 4 eSATA disker som også har RAID 0, 1, 5, JBOD. Det finns mange kort som har intern SATA, men jeg söker et som har 4 eksterna utganger.

 

Kan noen tipse om sånt kort? SATA 300 är også et krav.

 

 

Mvh

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I specen til kabinettet så står det at man kan kopple til hvilket SATA kort som helst, også RAID. Problemet er bare at jeg ikke kan finne et RAID kort som kan ta 4 eSATA disker som også har RAID 0, 1, 5, JBOD. Det finns mange kort som har intern SATA, men jeg söker et som har 4 eksterna utganger.

6659581[/snapback]

I specen (accessories) til kabinettet står det også at det følger med to SATA brackets (med to kontakter på hver) slik at du faktisk kan koble det til, ja nettop hvilket SATA kort som helst. Så jeg mistenker at problemet ditt er at du ikke har sett nøye nok på produktet? ;)

Lenke til kommentar
I specen til kabinettet så står det at man kan kopple til hvilket SATA kort som helst, også RAID. Problemet er bare at jeg ikke kan finne et RAID kort som kan ta 4 eSATA disker som også har RAID 0, 1, 5, JBOD. Det finns mange kort som har intern SATA, men jeg söker et som har 4 eksterna utganger.

6659581[/snapback]

I specen (accessories) til kabinettet står det også at det følger med to SATA brackets (med to kontakter på hver) slik at du faktisk kan koble det til, ja nettop hvilket SATA kort som helst. Så jeg mistenker at problemet ditt er at du ikke har sett nøye nok på produktet? ;)

6660315[/snapback]

 

Oopps :blush: Bare bedre og bedre ... Ser også for meg spagetti på innsiden av PCn ... gjelder nok å holde SATA kablene veldig korte...

 

 

BTW ... kan noen enkelt sette opp overföringshastigheten (i praksis) mellom USB2, FW800 og SATA300.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
BTW ... kan noen enkelt sette opp overföringshastigheten (i praksis) mellom USB2, FW800 og SATA300

 

USB2 ekstern disk med innebygget IDE/USB kontroller i externkabinettet gir i praksis rundt 30MB/s .

 

E-sata gir samme hastighet som intern sata ( ingen forskjell om extern eller intern).

 

FW800 husker jeg ikke faktisk MB/s på i farten , men FW400 ligger vanligvis litt over ekstern USB2.0 .

 

Så extern e-sata 300 er milevis over i ytelse sammenliknet med eksterne bokser

med FW-IDE eller USB2.0-IDE kontroller.

Lenke til kommentar
BTW ... kan noen enkelt sette opp overföringshastigheten (i praksis) mellom USB2, FW800 og SATA300

 

USB2 ekstern disk med innebygget IDE/USB kontroller i externkabinettet gir i praksis rundt 30MB/s .

 

E-sata gir samme hastighet som intern sata ( ingen forskjell om extern eller intern).

 

FW800 husker jeg ikke faktisk MB/s på i farten , men FW400 ligger vanligvis litt over ekstern USB2.0 .

 

Så extern e-sata 300 er milevis over i ytelse sammenliknet med eksterne bokser

med FW-IDE eller USB2.0-IDE kontroller.

6661154[/snapback]

 

Takk, misstenkte at ytelsen med SATA skulle väre en del bedre enn USB/FW. Har 3 st eksterne USB disker idag og det tar alldeles for lang tid å gjöre backup ... ca 1 1/2 time (50 GB). Håper vel på en ytelseforbedring på minst 45 min.

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar

4 x sata kan du sette opp som f.eks raid 0+1 .

Du får da samme ytelse som 2 disker i raid-0 men med fordelen at du har redundancy iom at stripeA er mirrored til stripe B .

 

Eller raid-5 hvis du skaffer et SATA Raid kort med onboard prossesering og minne .

 

Det vil nok øke hastigheten på backup betraktlig forutsatt at det er pci-e , eller pci-X kort da (ikke 32bits kort på vanlig pci bus , da er total båndbredde i praksis 128 MB/s som også deles med andre pci enheter)

Lenke til kommentar
BTW ... kan noen enkelt sette opp overföringshastigheten (i praksis) mellom USB2, FW800 og SATA300.

6661107[/snapback]

Med rimelig sikkerhet:

 

USB < USB2 < FW400 < FW800 < SATA150 < SATA300

 

Sata og FireWire opplever jeg at ligger relativt tett opp til teoretisk overføringshastighet, mens USB2 ramler av lasset. Jeg tok aldri vare på måleresultatene, men mener at harddisken jeg testet ytet ~60MB/s som PATA, ~45MB/s som FW400 og ~40MB/s som USB2. Dette vil si ca 90% av teoretisk på FireWire og ca 67% av teoretisk på USB2.

Lenke til kommentar
4 x sata kan du sette opp som f.eks raid 0+1 .

Du får da samme ytelse som 2 disker i raid-0 men med fordelen at du har redundancy iom at stripeA er mirrored til stripe B .

 

Eller raid-5 hvis du skaffer et SATA Raid kort med onboard prossesering og minne .

 

Det vil nok øke hastigheten på backup betraktlig forutsatt at det er pci-e , eller pci-X kort da (ikke 32bits kort på vanlig pci bus , da er total båndbredde i praksis 128 MB/s som også deles med andre pci enheter)

6661268[/snapback]

 

Da jeg ikke spiller noe så har jeg ikke så stor nytte av "extrem hastighet" som RAID 0 kan gi. Jeg er ute etter "extrem" sikkerhet (vel kanskje ikke så langt som RAID 6... eller bandstasjon). :)

 

Tanken er/var å sette opp 4 disker (WD Caviar SE16 250 GB) i RAID5 med Highpoint RocketRAID 2310 for alle foto og videofilmer, samt annen viktig data. Samt kjöre jevnlig backup av kritiske foldrer/partisjoner på RAID diskene til min interne SATA150 disk (har idag). Desverre så tror jeg at mitt hovedkort ikke gir support til PCIe eller PCIx. Noe som sannsynligvis betyr at jeg nok kjöper meg en ny PC eller billig server PC istedenfor lösningen med "kassa" ovenfor.

 

Valg ... valg ... ikke lett dette :hmm:

 

Noen som har noe å si om Highpoint kortet ovenfor ?

Lenke til kommentar

Ingen som får sustained speed på 40MB/s på en ekstern USB disk .

Får man over 25 er man heldig ..

Begrensingen ligger i kontroller konvertering .

 

 

 

Eks Lacie:

 

Interface Transfer Rate (theoraticly):

Hi-Speed USB 2.0: up to 480Mbits/s (60MB/s)

FireWire: up to 400Mbits/s (50MB/s)

 

 

Max Sustained Transfer Rate :

Hi-Speed USB 2.0: up to: 25-30MB/s

FireWire 400 : up to 30-40MB/s

Lenke til kommentar
4 x sata kan du sette opp som f.eks raid 0+1 .

Du får da samme ytelse som 2 disker i raid-0 men med fordelen at du har redundancy iom at stripeA er mirrored til stripe B .

 

Eller raid-5 hvis du skaffer et SATA Raid kort med onboard prossesering og minne .

 

Det vil nok øke hastigheten på backup betraktlig forutsatt at det er pci-e , eller pci-X kort da (ikke 32bits kort på vanlig pci bus , da er total båndbredde i praksis 128 MB/s som også deles med andre pci enheter)

6661268[/snapback]

 

Da jeg ikke spiller noe så har jeg ikke så stor nytte av "extrem hastighet" som RAID 0 kan gi. Jeg er ute etter "extrem" sikkerhet (vel kanskje ikke så langt som RAID 6... eller bandstasjon). :)

 

Tanken er/var å sette opp 4 disker (WD Caviar SE16 250 GB) i RAID5 med Highpoint RocketRAID 2310 for alle foto og videofilmer, samt annen viktig data. Samt kjöre jevnlig backup av kritiske foldrer/partisjoner på RAID diskene til min interne SATA150 disk (har idag). Desverre så tror jeg at mitt hovedkort ikke gir support til PCIe eller PCIx. Noe som sannsynligvis betyr at jeg nok kjöper meg en ny PC eller billig server PC istedenfor lösningen med "kassa" ovenfor.

 

Valg ... valg ... ikke lett dette :hmm:

 

Noen som har noe å si om Highpoint kortet ovenfor ?

6661374[/snapback]

 

 

Hva slags system og hovedkort er det du har p.t da ..

 

Highpoint Rocket raid 2310 er såvidt jeg har sett ett

PCI Express X4 kort , mao nok båndbredde til 4 disker i raid hvis du har hk med pci-e slot som kan kjøre X4 .

Lenke til kommentar
4 x sata kan du sette opp som f.eks raid 0+1 .

Du får da samme ytelse som 2 disker i raid-0 men med fordelen at du har redundancy iom at stripeA er mirrored til stripe B .

 

Eller raid-5 hvis du skaffer et SATA Raid kort med onboard prossesering og minne .

 

Det vil nok øke hastigheten på backup betraktlig forutsatt at det er pci-e , eller pci-X kort da (ikke 32bits kort på vanlig pci bus , da er total båndbredde i praksis 128 MB/s som også deles med andre pci enheter)

6661268[/snapback]

 

Da jeg ikke spiller noe så har jeg ikke så stor nytte av "extrem hastighet" som RAID 0 kan gi. Jeg er ute etter "extrem" sikkerhet (vel kanskje ikke så langt som RAID 6... eller bandstasjon). :)

 

Tanken er/var å sette opp 4 disker (WD Caviar SE16 250 GB) i RAID5 med Highpoint RocketRAID 2310 for alle foto og videofilmer, samt annen viktig data. Samt kjöre jevnlig backup av kritiske foldrer/partisjoner på RAID diskene til min interne SATA150 disk (har idag). Desverre så tror jeg at mitt hovedkort ikke gir support til PCIe eller PCIx. Noe som sannsynligvis betyr at jeg nok kjöper meg en ny PC eller billig server PC istedenfor lösningen med "kassa" ovenfor.

 

Valg ... valg ... ikke lett dette :hmm:

 

Noen som har noe å si om Highpoint kortet ovenfor ?

6661374[/snapback]

 

 

Hva slags system og hovedkort er det du har p.t da ..

 

Highpoint Rocket raid 2310 er såvidt jeg har sett ett

PCI Express X4 kort , mao nok båndbredde til 4 disker i raid hvis du har hk med pci-e slot som kan kjøre X4 .

6661411[/snapback]

 

Jeg har en Fujitsu Siemens Scaleo 800S. Ca 4 år gammel. Ikke så mye å gjöre med den om man ikke bygger om den til en billig server da. Vet ikke hva det er for hovedkort på den, har ikke tid til å åpne å kikke idag.

Lenke til kommentar
Scaleo 800 S , chipset 845PE , da kan du iallefall glemme pci express .

6662079[/snapback]

 

Ja, det var det jeg misstenkte. Lite vits til å forsöke å gjöre så mye med denne PCn. Går nok sannsynligvis for en ny PC med Intel Core2Duo og Asus P5W DH, samt en 2 el. 4 GB minne og 3-5 st WD Caviar SE16 250 GB disker. Tenkte å stappe allt i Chieftecs nye WH-01.

 

Kul å bygge noe man kan vokse i. Iallfall en stund...

Lenke til kommentar
Ja, det var det jeg misstenkte. Lite vits til å forsöke å gjöre så mye med denne PCn. Går nok sannsynligvis for en ny PC med Intel Core2Duo og Asus P5W DH, samt en 2 el. 4 GB minne og 3-5 st WD Caviar SE16 250 GB disker. Tenkte å stappe allt i Chieftecs nye WH-01.

 

Kul å bygge noe man kan vokse i. Iallfall en stund...

6662587[/snapback]

Jeg har selv en PC uten støtte for annet en PCI, og kjøper meg straks et Promise TX4310 kontrollerkort som jeg skal ha 4 stk 320GB Western Digial Disker på, i RAID 5. Jeg har sett kortet få gode kritikker, og i flere av tilfellene ros for å klare seg uforskammet godt mot PCIe og PCI-x, selv om ytelsen selvfølgelig ligger oe under. Så lenge kontrolleren klarer å gi meg noe i retning av 100MB/s er jeg fornøyd, alt over er bonus. Jeg er forøvrig spent på om hovedkortet mitt støtter 66MHz PCI, i så fall kan dette bli virkelig lovende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...