Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , Jeg lurte på om noen er interressert i å programmere på 68000 arkitekturen. Jeg er vel hva en kaller oldskkool coder og jeg kodet en hel del på Amiga før. Jeg begynte for noen måneder siden å oppfriske gamle kunnskaper igjen og jeg har allerede laget etpar rutiner som jeg husket fra de gode gamle dagene. Jeg har en gammel A500 stående men jeg bruker helst WinUAE så jeg kan sitte i godstolen med laptopen i fanget mens jeg koder ( var litt vanskelig før med den store A500 ). Assembly på Amiga og 68000 arkitekturen er en meget god måte å opparbeide kunnskaper om hvordan datamaskinen virker på lav-nivå. Fordelen med å kode på "Amiga" er at her har man direkte tilgang til hele hardwaren og det er faktisk ganske lett å lage flotte grafikk-effekter o.l. Jeg anbefaler å ta en tur til www.pouet.net og laste ned gamle A500 demoer for å se hvilken flotte effekter og musikk man skapte på den tiden bare ved hjelp av asm. Scenen er faktisk ennå aktiv, helt fra den gamle A500 og opptil de mer "nye" PPC modellene. Det er veldig inspirerende å kode asm på en Amiga iogmed at man veldig raskt og relativt lett kan få til temmelig flotte effekter, samtidig som man lærer utrolig mye om hvordan en datamaskin virker. Hvis det er noen som er interressert i å og lære litt så vil jeg mer enn gjerne være behjelpelig med spørsmål og kanskje også lage noen tutorials hvis det er av interresse ..... :cool:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde sikkert vært fint med noen tutorials. Men jeg har jo laget en guide/bok til x86-assembly, og rundt om på div. forums har den ikke fått noen gode tilbakemeldinger... De fleste vil ikke "sløse tid" på noe som assembly, siden det krever så enormt mye kode for å gjøre ditt og datt.

Men siden Amiga assembly er oldskool greier som folk driver med for moro skyld, hadde det jo vært greit med noen tutorials ja :)

Jeg har sett litt på 68k, og det ser ganske greit ut. Fra før av kan jeg x86 og 6502.

Endret av Johan123321
Skrevet
Hadde sikkert vært fint med noen tutorials. Men jeg har jo laget en guide/bok til x86-assembly, og rundt om på div. forums har den ikke fått noen gode tilbakemeldinger... De fleste vil ikke "sløse tid" på noe som assembly, siden det krever så enormt mye kode for å gjøre ditt og datt.

Men siden Amiga assembly er oldskool greier som folk driver med for moro skyld, hadde det jo vært greit med noen tutorials ja :)

Jeg har sett litt på 68k, og det ser ganske greit ut. Fra før av kan jeg x86 og 6502.

6648297[/snapback]

Hei der, det er veldig synd at folk ikke gidder å sette seg inn i assembler. Etter min mening er det fryktelig mange dårlige programmerere der ute fordi de ikke vet å optimalisere kode, eller kjenner nok til hva som faktisk skjer i en datamaskin. Det er bare å sette igang med directX eller Open Gl ( ressursser har man jo nok av og hva så om det hakker litt ??). Før måtte man hele tiden ta hensyn til rastertid og finne på lure tricks for å få mest ut av maskinvaren. De som var virkelig gode til dette er nok programmerere som er i en klasse helt for seg ( Ikke for at jeg er en av dem, langt ifra :no: ).

Jeg fortsår jo at mange ikke orker å sette av tid til dette når det finnes så mange andre lettere løsninger. Fordelen med Amiga og 68000 arkitekturen , slik jeg ser det, er at den er veldig oversiktlig og lett å programmere. Minne er ikke som på PC delt opp i blokker, men helt "fritt". Man kan f.eks bruke minne fra $20000 og opptil $80000 ( chip-mem) til akkurat hva man vil og man har hele 15 registre å leke seg med. D0-D7 (32 bits dataregistre for aritmetiske ops) og A0-A7 ( 32 bits addresse registre for å peke på adrresse områder , eller lagre addresseområder). Jeg sier 15 og ikke 16 fordi A7 blir brukt som stack.Får unnskylde meg litt, ble litt revet med :blush:

P.S har lest det som du hadde skrevet om assembler og må si at jeg er imponert, veldig pedagogisk og lettfattelig. Kan ike skjønne at folk ikke gidder å lære seg mer :no:

Uansett , hvis du er interressert så skal jeg med glede gi deg all den inputen du trenger ( det er bare gøy hvis flere blir interressert i f.eks lage demoer på den gamle Amigaen). Foreslår at du laster ned en Amiga emulator ( WinUAE) og hvis du trenger en Assembler så har jeg det også :yes:

Skrevet

PC-minnet er da heller ikke delt opp i blokker hvis man kjører i 32-bits protected mode (noe de aller fleste gjør i dag). Da kan man få tilgang til hele minnet om man vil, eller lage egne segmenter...

Skrevet
PC-minnet er da heller ikke delt opp i blokker hvis man kjører i 32-bits protected mode (noe de aller fleste gjør i dag). Da kan man få tilgang til hele minnet om man vil, eller lage egne segmenter...

6650367[/snapback]

Du har selvfølgelig helt rett! Jeg lever vel litt i fortiden da 16 bit var det store og på denne tiden var minnet segmentert, mens på Amigaen var det helt "fritt". Mange gjorde et stort nummer ut av det den gangen.....(1989-90).

Skrevet (endret)

..nå har ikke jeg noe spesiellt god oversikt over GFX-programmering, men..

Snedig hvordan folk tror at ting har en ende. Alt har en horisont eller ytterkant, men den flytter seg som regnbuen; det er altid noe å gjøre helt i ytterkantene, det er bare å henge med.

Ting man tidligere måtte optimalisere har man nå funnet "ultimate løsninger" for, pakket inn i maskinvare og gitt et navn slik at man kan referere til dem i programvaren, men det betyr ikke at det ikke eksisterer horisonter eller ytterkanter "utenfor"de gammle der man fortsatt må optimalisere for hånd for å få til effekter man er ute etter.

Det eneste som endrer seg er _hvor_ det er hensiktsmessig å optimalisere for hånd.

Amiga var morro det - jeg hadde en Amiga 500 og synes PC med 386-prosessor var latterlig i forhold - men nå er det ikke sånn lengre. Mye av grunnen til at Amiga var morro var fordi den hadde en overlegen arkitektur med egen GPU og lyd-chip, men nå er det slik på PC også.

..så hvorfor ikke hoppe i det? se her: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=295291 ( filmen, her: http://media.itavisen.no/video/Nvidia.wmv ) .. synes det ser morro ut jeg :)

edit:

..men øy; sats på portable løsninger som OpenGL og OpenAL (Fmod?) da - jeg (og stadig flere) bruker Linux :)

Endret av lnostdal
Skrevet

Det er veldig bra med dagens grafikk løsninger og man hadde ikke kommet langt idag uten Directx eller OpenGL. Å programmere f.eks en demo idag vha asm på en PC idag er jo helt vanvittig. Tilogmed en PPC Amiga idag ville det vært ufornuftig å bruke asm. Men selvom man idag lett kan bruke grafikkpakker som f.eks OpenGL er det veldig lett å sløse med ressursene siden PCen idag er så kraftige. Jeg har sett mange PC demoer og jeg må si at jeg er ikke så veldig imponert over kvaliteten på enkelte av dem ( noen er jo veldig bra også f.eks liker jeg farbrausch sine ). Når man har en 2.0 GHz PC med et ålreit skjermkort og oppløsningen er 600X800 og det LIKEVEL hakker og bugger, da kan man ikke skylde på hverken OpenGL eller PC.

Uansett så hadde det vært gøy om flere var interressert i å lære og kanskje lage demoer e.l på Amiga ( Amiga 500,1200 4000 eller kanskje PPC?), eller på en annen 68000 maskin ( ATARI?). Man lærer mye og det er samtidig tilfredstillende fordi man kan lage noe som faktisk ser jævla bra ut.

Godt å høre at du liker linux :thumbup: Kjører selv linux for det meste, men må av og til over på windows for å kjøre Amiga emulatoren (WinUAE). Amiga emulatoren på linux er ikke helt tilfrestillende ennå (E-UAE) :(

• 2 uker senere...
Skrevet

Er egentlig veldig interessert i å lære 68k asm for demoprogrammering på Amiga, men jeg har ikke så mye tid akkurat nå. Hvordan kan jeg kontakte deg utenfor forumet?

Anders M.

Skrevet
Er egentlig veldig interessert i å lære 68k asm for demoprogrammering på Amiga, men jeg har ikke så mye tid akkurat nå. Hvordan kan jeg kontakte deg utenfor forumet?

Anders M.

6735710[/snapback]

Hei, du kan jo sende en mail til å begynne med: [email protected]. Vi trenger ikke henge oss opp i tid, bruk det tempoet som passer i øyeblikket. Noen ganger har jeg flust av tid mens andre ganger har jeg faen ikke tid til å æte engang :-) Fint at du har lyst til å lære litt oldskooll demoprog. Har du Amiga eller bruker du emulator ? Du trenger også Deluxe paint, en IFF-konverter og en assembler ( Asmone ). Hvis du mangler så har jeg dem, ikke noe problem. Send en mail da og gi meg litt info hva du trenger og hvor du vil begynne ( helt fra scratch eller kanskje du allerede kan litt 68k asm fra før ? )

• 2 uker senere...
Skrevet

Hender jeg tar en titt på de gamle sourcene jeg har liggende i AsmOne, men har egentlig glemt nesten alt det lille jeg kunne, har ikke programmert på 13-14 år nå. Blir ellers liten tid p.g.a jobb og andre ting, pluss en dose giddalaushet. =P Men tar kanskje en nærmere titt en gang i framtiden, hvem vet.

Skrevet
Hender jeg tar en titt på de gamle sourcene jeg har liggende i AsmOne, men har egentlig glemt nesten alt det lille jeg kunne, har ikke programmert på 13-14 år nå.  Blir ellers liten tid p.g.a jobb og andre ting, pluss en dose giddalaushet.  =P    Men tar kanskje en nærmere titt en gang i framtiden, hvem vet.

6790381[/snapback]

Er vel ca 16-17 år siden jeg selv programmerte på Amigaen. Brukte Seka den gangen. Det var igrunnen ikke så veldig vanskelig å begynne, men det krevde jo litt å bli kjent med alle registrene igjen (spesielt blitteren ). Håper du tar deg litt tid ,det var ganske kjekt å begynne igjen. :yes:

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er interessert, om du fortsatt vil hjelpe!

Jeg sendte deg en mail tidligere i dag, og håper du kan hjelpe meg litt. All info du trenger står i mailen jeg sendte.

Har alltid drømt om å kode Amigademoer, da jeg er veldig interessert i det (jeg forventer ikke at jeg klarer å kode noe bra, ikke sikkert jeg kommer til å forstå '68k asm' så bra heller).

Musikken, GFXen, copperbars, sinescrollers osv. Det er dødsfett! Kall meg gjerne geek, men jeg hører faktisk veldig mye på chiptunes i fritida mi.

• 1 måned senere...
Skrevet

6648297[/snapback]

Jeg lærer bittelitt om assembly på skolen om dagen, og synes det virker litt interessant å kunne. Dersom jeg velger data-retninger senere, blir det nok til at jeg må kunne programmere mikrokontrollere, og da er det vel kjekt å ha. Ligger den boka tilgjengelig på nett noen plass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...