Gå til innhold

Trenger litt hjelp til med linux, også partisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg tror det er bedre om jeg instalere et eller annent linux på laptopen min har 80 gig med plass. men jeg hvet ikkke helt ossen man deller en harddisk :blush:

ps: har windows xp på den

Endret av danand13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo, den gamle marsinen er på 393mb ram,200mghz prosseord,ja og diskplassen må være under 1 gig.. hehe den er dårlig har noen en annen linux da fåreløbig så kjører jeg windows me på den...

Skrevet (endret)

Prøv med f.eks VectorLinux. Dette er en distro som ikke er så brukervennlig som SuSE, men hvis du er keen på å lære litt, så burde det gå greit.

Og til partisjonering av diskene, så har jeg bare erfaring med Partition Magic.

Er et veldig bra program, men koster litt penger da...

www.vectorlinux.com

Endret av Jorek
Skrevet (endret)

På den maskinen ville jeg overhodet ikke kjørt SuSE, men f.eks. Slackware. Det er en vanskeligere distro, men den er mye raskere enn de fleste. VectorLinux er forresten basert på Slackware.

Edit: partisjoneringsverktøyet i Slackware, cfdisk er forresten meget enkelt, jeg vil si like enkelt som i Windows. Men det er min mening.

Endret av stigfjel
Skrevet
Edit: partisjoneringsverktøyet i Slackware, cfdisk er forresten meget enkelt, jeg vil si like enkelt som i Windows. Men det er min mening.

Hmm, hvis han skal resize blir det vel ikke så lett med cfdisk, eller?

Skrevet

en ting jeg sjøner meg ikke på de programa som kunne dele hardisken, jeg skal ha windows xp, også dele hardisken sånn at jeg får linux på den andre dellen..hehe :blush:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...