Gå til innhold

Koble Z-5500 til Xbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en sånn

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306367...BE-D2583A1CB52E

 

Kan jeg bruke den til å koble et Logitech Z-5500 anlegg (som jeg kjøper snart) til xboxn?

 

Om ikke, hvilke(n) kabel/kabler trenger jeg?

6639480[/snapback]

Ja det går fint. Du trenger ikke kjøpe noen ekstra kabler, du bare bruker den opptiske kabelen som fulgte med Joytech Digital AV Cable Pack

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
A-ha... Takker så meget :)

6639598[/snapback]

 

Har dette anlegget selv, koblet til xboxen. Ord kan ikke beskrive hvor RÅTT dette anlegget er!!

Investerte i en Monster kabel (optisk), merka at lyden ble mye bedre, ja, MYE bedre. Spesielt bassen ble mer presis og "sinna" :D

Koster 398 på elkjøp!

 

Enjoy great sound! :)

Lenke til kommentar
Den effekten kan oppleves som reell, men er aller mest sannsynlig en placeboeffekt. Mao, vil jeg ikke anbefale andre å bruke 400 på en optisk kabel med pent utseende. Behold heller den gamle eller kjøp en mye billigere på Clas Ohlson.

6646145[/snapback]

 

Har du erfaring med dette? Har du prøvd selv? For hvis ikke, la vær å uttal deg om noe du ikke selv har erfart.

For det har jeg og jeg står ikke her og snakker bullshit, fordi min bror hadde en monster liggende. Den prøvde jeg og var overveldet over hvor mye bedre lyden ble og gikk da til innkjøp av min egen monster.

 

EDIT: Og det at du sier at man heller kan bare gå til innkjøp av en kabel på Clas istedetfor, sier mest om dine kunnskaper om dette... :roll:

EDIT2: Og beholde den gamle ELLER kjøpe BILLIGERE på Clas? Hva er det for no a? Hvorfor skal han kjøpe en billigere og mest sannsynlig dårligere enn det han har?

Nå må du jammen slutte å forvirre denne karen her med et suverent anlegg, slik at han ikke kjøper feil tilbehør!

Endret av pumpehagle
Lenke til kommentar

Ta det med ro. Det er ingen grunn til å komme med personangrep.

 

Det er ingen grunn til å ha en lang diskusjon om dette. Hvis du skal ha nettverk mellom to PCer, får du ikke bedre nettverk med å kjøpe en kjempedyr nettverkskabel. Avhengig av spesifikasjonen kan du få høyere eller lavere hastighet, men alle klarer å overføre minst 100 ganger mer informasjon enn en S/PDIF trenger. Du får ikke noe bedre kvalitet på video som overføres over en kjempedyr nettverkskabel, enten klarer den å overføre videoen riktig, eller det er noe feil med den og du vil merke det ganske tydelig. Du får ikke bedre fargegjengivelse ved å velge en annen kabel. Slik er det også med TOSLINK-kabler. Det er et DIGITALT signal som går gjennom, bestående av 0ere og 1ere, hvis disse kommer frem til mottageren, vil de bli gjort om til lyd. Overføringen skjer med veldig lav båndbredde, noe som ikke er noe problem for noen kabler.

 

At persepsjonen er lett påvirkes av forventninger man har, er ikke veldig kontroversielt. Dette kalles en forventningseffekt, eller en placeboeffekt. Dette gjør at man lett kan hevde at man kan høre forskjell på en billig og en dyr optisk kabel. For å kunne sjekke dette, trenger man bare å utføre en dobbelt-blindet lyttetest. Og det er gjort mange ganger, søk i google, så vil du se.

 

Og forøvrig har Clas Ohlson på tross av sitt noe frynsete rykte om andre produkter, helt utmerkede og billige kabler. Men har du en kabel fra før som er lang nok, ville jeg ikke kjøpt en ny.

 

Men for all del, hvis man blir lykkeligere av en kabel med fin farge til 400,- så for all del, jeg ønsker ikke ta fra deg den gleden. Bare vær forsiktig med å gi råd om dette emnet til andre, med mindre de også elsker fine farger på ledninger bak stereoanlegget, som man dessverre ikke ser alt for ofte.

Lenke til kommentar
Ta det med ro. Det er ingen grunn til å komme med personangrep.

 

Det er ingen grunn til å ha en lang diskusjon om dette. Hvis du skal ha nettverk mellom to PCer, får du ikke bedre nettverk med å kjøpe en kjempedyr nettverkskabel. Avhengig av spesifikasjonen kan du få høyere eller lavere hastighet, men alle klarer å overføre minst 100 ganger mer informasjon enn en S/PDIF trenger. Du får ikke noe bedre kvalitet på video som overføres over en kjempedyr nettverkskabel, enten klarer den å overføre videoen riktig, eller det er noe feil med den og du vil merke det ganske tydelig. Du får ikke bedre fargegjengivelse ved å velge en annen kabel. Slik er det også med TOSLINK-kabler. Det er et DIGITALT signal som går gjennom, bestående av 0ere og 1ere, hvis disse kommer frem til mottageren, vil de bli gjort om til lyd. Overføringen skjer med veldig lav båndbredde, noe som ikke er noe problem for noen kabler.

 

At persepsjonen er lett påvirkes av forventninger man har, er ikke veldig kontroversielt. Dette kalles en forventningseffekt, eller en placeboeffekt. Dette gjør at man lett kan hevde at man kan høre forskjell på en billig og en dyr optisk kabel. For å kunne sjekke dette, trenger man bare å utføre en dobbelt-blindet lyttetest. Og det er gjort mange ganger, søk i google, så vil du se.

 

Og forøvrig har Clas Ohlson på tross av sitt noe frynsete rykte om andre produkter, helt utmerkede og billige kabler. Men har du en kabel fra før som er lang nok, ville jeg ikke kjøpt en ny.

 

Men for all del, hvis man blir lykkeligere av en kabel med fin farge til 400,- så for all del, jeg ønsker ikke ta fra deg den gleden. Bare vær forsiktig med å gi råd om dette emnet til andre, med mindre de også elsker fine farger på ledninger bak stereoanlegget, som man dessverre ikke ser alt for ofte.

6647631[/snapback]

 

Igjen avslører du hvor lite peiling du faktisk har på dette.

Saken er at når disse 0ene og 1ene sendes via den optiske kabelen, så dør mange signaler på veien, slik at lydkvaliteten svekkes. Det usaklige som du kommer med: "fin farge", greit, den er jævla kul å se på og den yter jævla bra også! Det er forskjell mellom LYS og fiberoptisk eller hva det nå enn er i disse nettverkskablene. Har du noen gang sett en Monster nettverkskabel? Nei!

Slutt opp med tullpratet ditt og les mer om dette før du uttaler deg.

 

EDIT: F.eks. en høytalerkabel er gullbelagt for at signaltapet skal senkes så mye som mulig. Det samme gjelder i den optiske monster kabelen, den gjør at mest mulig av signalet kommer frem.

 

Du får ikke bedre fargegjengivelse ved å velge en annen kabel.

 

Neida, sikkert ikke...

 

EDIT2: Libido, jeg prøver ikke å hetse deg på noen som helst måte. Men dine uttalelser er rett og slett feil.

 

hvis disse kommer frem til mottageren, vil de bli gjort om til lyd. Overføringen skjer med veldig lav båndbredde, noe som ikke er noe problem for noen kabler.

 

Der sa du det! Med monster er det ikke snakk om HVIS, men at de faktisk kommer frem allesammen. Selvfølgelig kommer ikke alt frem, men mye mer enn en vanlig Clas kabel.

 

Sorry for all editen her, men er på jobb se ;)

 

Overføringen skjer med veldig lav båndbredde, noe som ikke er noe problem for noen kabler.

 

Feil. Optisk overfører med høy båndbredde. Husker ikke nøyaktig båndbredden, men den er temmelig høy.

 

Og ja, går man fra en optisk som koster 49 til 99 blir det en placeboeffekt. Men hvis man går fra en billig "drittkabel" til en Monster eller lignende merker man stor effekt og den placebotingen du nevnte er ikke tilstede engang. Har selv prøvd mange forskjellig optiske og Monster går ut som vinneren. Joytech sugde, blant annet fordi bassen overdøvet diskant og alt annet på høyt volum, den billige som var kjøpt på Clas (tror jeg, spiller ingen rolle. Stod ikke merke på den ihvertfall) var helt ræva. Monster hadde klar og fin bass som ikke overdøvde diskant og alt annet på høy lyd. Den var også mye, mye mer presis og kraftig.

 

Btw, den er også dritkul bak forsterkeren ;)

Go Monster!

 

Siste EDIT: Nettverk er noe HEEEELT annet enn det videokabler og lydkabler er. Du må IKKE blande disse!

Endret av pumpehagle
Lenke til kommentar

Men hvis trådstarter ikke bryr seg om spesiell/ultrabra lyd holder en fin kabel på elkjøp eller lignende. Jeg personlig tålte ikke at det råe anlegget skulle yte dårlig, ja dårlig, med en slik kabel. Alt var overdøvet og hørtes dårlig ut. Monster løste mitt problem.

Utnytt potensialet!!

 

Dobbelpost Ftw! :p

Endret av pumpehagle
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler interesserte å sjekke ut de utallige debattene om forskjeller i digitale kabler på omtrente samtlige hifi forum som finnes i verden.

 

Her er vel konklusjonen fra de audiofile at det er svært liten, om noen, forskjell mellom ulike digitel lydkabler. I alle fall gjelder dette optiske kabler. Coax kablene kan i teorien være utsatt for noe forstyrrelser. Forskjellene er i alle fall ikke hørbare på anlegg av typen vi her snakker om. For meg høres det ut som om det har vært feil på den Joytec-kabelen som gav så mye dårligere lyd enn monster sin.

 

Personlig hører jeg i alle fall ikke forskjell på digitale kabler på mitt anlegg til ca 45 000. Noe annet er selvfølgelig analoge kabler. Her kan det være en del å hente dersom anlegget er bra nok.

 

EDIT: En annen ting: ettersom lyden i en digital kabel ikke overføres som en frekvens, vil det etter mitt syn være umulig å beskrive endringer i lydbildet som følge av bytte av digital kabel, som "strammere bass", "fyldigere mellomtone" etc. Dette er begreper knyttet til frekves og hvor endringer kan forekomme ved analog overføring. Datatap eller -feil over digital kabel vil bli generelle forstyrrelser som ikke kan henføres til en spesiell lydfrekvens.

Endret av roolf
Lenke til kommentar

Maks båndbredde for en optisk kabel får man når man overfører DTS-signaler som ifølge Wikipedia er 1536 kb/s. Med tanke på at de billigste nettverkskablene overfører 100 MB/s, skulle det utgjøre 521 ganger høyere båndbredde på de dårligste nettverkskablene. Så det er lite sannsynlig at "mange signaler dør på veien", som du hevder.

 

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Har selv gått på informatikk på universitetet, og kan en del om signaloverføring, har flere venner fra elektronikk fra NTNU i Trondheim som kan en del om signaloverføring, og har familie og flere venner som er audiofile. Jeg har også selv Z-5500 og en meget dyr Denon-forsterker, og ja, jeg har prøvd forskjellige kabler. Så uttalelser om at dette "sier mest om dine kunnskaper om dette", faller meg ikke spesielt tungt. Jeg studerer psykologi, og har gjort dette i fire år, så jeg kan også en del om placebo-effekter. Og for å svare deg, jeg har sett en Monsterkabel.

 

Forøvrig fant jeg dette innlegget etter et rask søk her i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6428832.

 

Det er ikke stor poeng i å ha en lang diskusjon om dette her. Det blir litt for off-topic. Lag heller din egen tråd om dette emnet hvis du fortsatt mener at din fine Monsterkabel er noe du vil prakke på andre.

Lenke til kommentar
Maks båndbredde for en optisk kabel får man når man overfører DTS-signaler som ifølge Wikipedia er 1536 kb/s. Med tanke på at de billigste nettverkskablene overfører 100 MB/s, skulle det utgjøre 521 ganger høyere båndbredde på de dårligste nettverkskablene. Så det er lite sannsynlig at "mange signaler dør på veien", som du hevder.

 

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Har selv gått på informatikk på universitetet, og kan en del om signaloverføring, har flere venner fra elektronikk fra NTNU i Trondheim som kan en del om signaloverføring, og har familie og flere venner som er audiofile. Jeg har også selv Z-5500 og en meget dyr Denon-forsterker, og ja, jeg har prøvd forskjellige kabler. Så uttalelser om at dette "sier mest om dine kunnskaper om dette", faller meg ikke spesielt tungt. Jeg studerer psykologi, og har gjort dette i fire år, så jeg kan også en del om placebo-effekter. Og for å svare deg, jeg har sett en Monsterkabel.

 

Forøvrig fant jeg dette innlegget etter et rask søk her i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6428832.

 

Det er ikke stor poeng i å ha en lang diskusjon om dette her. Det blir litt for off-topic. Lag heller din egen tråd om dette emnet hvis du fortsatt mener at din fine Monsterkabel er noe du vil prakke på andre.

6648050[/snapback]

 

Da tror jeg ikke du har fulgt med i timen...

 

Lag din egen tråd selv da vel, der du sier at kabler ikke har en dritt å si?

Da tror jeg du får mye kritikk min gode mann.

 

 

Men gidder ikke kommentere alt du har sagt nå, siden nå flyr jeg hjemover, så derfor vil jeg be noen om å bare i det minste PRØVE en monsterkabel og se om de merker noe. Jeg har sagt flere ganger at jeg merker stor forskjell.

Prøv, bare prøv! Og bytt igjen senere hvis det skal være sånn. Tror ikke du vil bytte når du merker hvor bra det er. Prøv og se om dine kunnskaper holder :roll:

Man tror det ikke, før man får se det. Jeg angrer ikke et sekund på monster.

 

So long! :D

Lenke til kommentar

Som sagt, det er godt mulig du opplever en forskjell, men denne er sannsynligvis en placebo-effekt.

 

Hvis du ikke ønsker å opprette egen tråd om dette, tror jeg vi bare lar det være med at vi er uenig. Ser ikke selv et stort poeng med å lage egen tråd om dette, da det har vært tatt opp mange ganger før.

 

:)

Lenke til kommentar

En merker hvertfall forskjell på biltema høyttaler kabler og tara labs høyttaler kabler (ikke optisk) for å si det sånn. Men optisk trodde jeg gikk helt fint. Kanskje du hadde forskjellige lengder på de kablene? Da har du sikkert hørt forskjell. For jo lenger optisk kabel du har jo dårligere lyd blir det har jeg lest..

Lenke til kommentar

Poenget er vel at man kan merke forskjell på analoge kabler, men neppe på digitale. I alle fall ikke på anlegg av typen vi her snakker om.

 

Før øvrig bruker jeg analoge monster signalkabler til monoblokkene mine og til sub. Men ved digitale tilkoblinger bruker jeg billige saker ettersom jeg ikke er i stand til å høre forskjell. Jeg har prøvd både billige og dyre. Jeg er opptatt av lyd og hadde jeg hørt forskjell hadde jeg kjøpt dyre digitale kabler.

Lenke til kommentar
Jeg tror at kabler KAN ha noe å si i analoge anlegg.

 

Uansett ville en bedre kabel neppe ha noe å si for et slikt low-end anlegg......

6648621[/snapback]

 

Trodde det jeg også, helt til jeg bytta til monster.

 

Hva feiler det dere egentlig? Her sitter jeg og sier at jeg merker at bassen blir mer presis ved høyere volum, slik at diskant og alt annet slipper lettere frem.

 

Dette er ikke en placeboeffekt, da jeg begrunner hva som blir bedre, nemlig bassen. Det går fint an å høre at den blir mye bedre. Du skylder på det enten fordi du bare sitter her og kverulerer, eller fordi du ikke innrømmer at jeg er et levende bevis på at denne kabelen faktisk funker meget bra.

For the last time, uttal deg etter du har prøvd den.

 

 

Lengden på kabelen skal ikke ha mye å si, hvis ikke en dritt. Er ikke helt bombesikker på dette, men 1 og 2 meter spiller ingen merkbar rolle, da jeg har prøvd dette siden min brors monster er 2 meter. Jeg har 1 meter.

 

Prøv det før dere uttaler dere, jeg sitter her og bare ler og smiler av deres, ja tåpelige teorier om at dette ikke funker. Når jeg sier at bassen var overdøvende med den gamle kabelen og krystallklar med Monster sin, skjønner jeg neimen ikke hvorfor dere ikke bare kan akseptere dette og trekke dere tilbake.

Hadde jeg ikke prøvd kabelen hadde jeg muligens tenkt det samme som dere, det gjorde jeg faktisk før. Jeg har prøvd og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...