Gå til innhold

Et par spørsmål om hva jeg bør velge. Crossfire?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe meg ny maskin, men er usikker på hva jeg skal satse på. Jeg skal iallfall ha meg C2D E660 og 2gb ram, grafikkort er jeg litt usikker på.

Ser at x1900-serien fra ATI er hakket billigere enn 7900-serien (men 7900gt slår så vidt jeg vet x1900gt), og siden ingen conroe-kort (foreløpig) offisielt støtter SLI (jeg vet at man kan bruke modifiserte drivere), og jeg er glad i ATI, vurderer jeg å kjøpe et x1900gt eller xt. Men et par ting er jeg da avhengige av å få vite:

  • Kan jeg kjøpe et x1900xt/gt i dag, og om et år kjøpe daværende toppmodell med crossfire-støtte og bruke disse to sammen? Det er slik jeg mener å ha forstått det, men jeg vil være sikker.
  • Jeg har lest noe om problemer med høye oppløsninger ved bruk av crossfire. Da mister det jo litt av poenget. Noen som kan oppdatere meg her?
  • Hvordan blir det med ATI og Intel i framtiden? Vil Intel stikke kjepper i hjulene for bruk av ATI-kort sammen med Intel-prosessorer, siden AMD nå eier ATI? Eller vil dette væretrygt?

På forhånd takk for all hjelp.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvis du kjøper et x1900gt/xt i dag, tror jeg ikke det vil bli mulig å kjøre det i crossfire med neste års toppmodell, ettersom DX10 da tar over - dette er jeg dog ikke sikker på.

 

Forresten, prisene på X1900XTX senkes nå, og du får bl.a. et X1900XTX-kort til 3250,- :thumbup:

Lenke til kommentar

Tenkte bare komme med et innspill, ikke meningen å forvirre.

Holder selv på å konfigurere et oppsett a la det du sier. Min tanke er å skaffe et hovedkort som støtter crossfire (mest sannsynlig Intel 775) og kjøre to X1900GT sammen. Siden kortet ligger på drøye 9000 i 3dMark 05 alene burde man jo få et overlegent resultat i forhold til dagens dyreste kort til en prislapp på knappe 3500 (ca 1700++ pr stk).

Det jeg selv ennå ikke har klart for meg er hvorvidt man må ha et spesielt masterkort for å kjøre crossfire, og i tilfelle så virker disse vanskelige å få tak i fra X1900GT

 

Mvh Jom-Jom

Lenke til kommentar

  •  
  • Kan jeg kjøpe et x1900xt/gt i dag, og om et år kjøpe daværende toppmodell med crossfire-støtte og bruke disse to sammen? Det er slik jeg mener å ha forstått det, men jeg vil være sikker.
     
  • Jeg har lest noe om problemer med høye oppløsninger ved bruk av crossfire. Da mister det jo litt av poenget. Noen som kan  oppdatere meg her?
     
  • Hvordan blir det med ATI og Intel i framtiden? Vil Intel stikke kjepper i hjulene for bruk av ATI-kort sammen med Intel-prosessorer, siden AMD nå eier ATI? Eller vil dette væretrygt?
     

På forhånd takk for all hjelp.

 

Herr Brun

6639286[/snapback]

 

1. Nei, du kan ikke kombinere dagens kort (x1900-serien) med de kommende DX 10 kortene. Det samme gjelder hos nVidia og.

 

2. Denne begrensningen var vel bare på de gamle x8x0 kortene. x1000-serien støtter vel dual-link DVI alle sammen

 

3. Vanskelig å si. Tviler på at ATi(AMD) kommer til å få fornyet bus-lisens for å si det sånn. De beholder den de har allerede, så RD600 chipsetet kommer ut, men som sagt. Tviler på at Intel fornyer den. Tviler også på at det blir Crossfire støtte i nye Intel chipset. Intel har generelt som policy at de ikke bruker teknologi fra konkurenten sin (AMD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...