Gå til innhold

VW-LW3707 eller VW-LW3707M3E ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg vidvinkellinse til kameraet mitt, et Panasonic NV-GS300 (37 mm)

 

Da må jeg ha denne linsa: VW-LW3707M3E ifølge hjemmesidene til Panasonic. Jeg har søkt litt rundt etter beste pris, og finner to ulike modeller.

 

Denne: vW-LW3707 og denne: VW-LW3707M3E

 

Det er jo en klar prisforskjell mellom disse, men er det egentlig samme linsa? Hva er i tilfelle forskjellen... hva skjer om jeg kjøper den linsa som ikke har endelsen M3E ?

 

Takker for tilbakemelding.

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror den andre bare er en ny type... vet ikke hva forskjellen er. Finner heller ikke noe informasjon hos Panasonic. Ville sendt en e-post til butikken og spurt. Kanskje du kan gjøre et meget godt kjøp bare fordi de kvitter seg med en eldre modell? Mulig du får feil farge i forhold til kameraet, men det er vel ikke så farlig kanskje?

 

Foresten så vil begge passe bra til kameraer med 37mm filterfatning. Du MÅ ikke ha sistnevnte, men hvorfor den koster så mye mer, vet jeg altså ikke. Førstnevnte er sikkert bra nok, men som sagt... sjekk med butikken mtp. farge og lignende.

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg for eksempel kan gå for dette?

 

Sony VCL-0637S 37mm 0.6x Wide Angle Lens

 

Som har enda bedre evne til å få med mer i bildet enn standardlinsa, i og med at det er 0,6x mot Panasonic's 0,7x ?

 

Denne koster jo bare like oppunder 500 kr....

 

Eller bør jeg velge en annen?

 

Jeg trenger en konverterlinse som yter kameraet rettferdighet (Panasonic NV-GS300), og som har gode vidvinkelegenskaper. Gjerne bedre enn 0,7x, samtidig som prisen ikke bør overstige 1000 kr.

 

Kan jeg få noen tips. Linsa må pass til 37 mm objektivet på kameraet.

 

Er forresten linser fra Kenko noe tess? F.eks. Kenko SGW-05 37 mm Pro Wide Angle Converter Lens?

 

Jon

Endret av jonia
Lenke til kommentar

Vi selger Hama 37mm linser med vidvinkel 0,5x der jeg jobber, og de fungerer bra. Litt fortegning på maks vidvinkel må man regne med, men med så mye vidvinkel kan du zoome litt inn for å unngå fortegning og havne på samme vidvinkel som Panasonic sin originale på 0,7x... fordelen er lavere pris, og at du kan bruke 0,5x om du skulle ha behov for det. Selve glasskvaliteten har jeg ikke studert inngående, men det jeg har sett virker bra nok.

 

Koster vel en 500 kroner om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder vidvinkel er det størrelsen på bildebrikken som avgjør den beste graden 0,5X - 0,6X - 0,7X. Går du utover dette vil du få fortegninger i bildet, så det lønner seg å bruke den anbefalt størrelsen. (F.eks. fish eye)

 

Når det gjelder kvalitet så følger den stort sett prisen, jo dyrere jo bedere. Kan hende at du betaler litt ekstra for merkenavn. Har selv prøvd vidvinkellinse i forskjellige prisklasser, en til kr. 600,- :no: en til 1.700,- :thumbup: og en til 4.500,- :yes: . Min konklusjon er at pris og kvalitet hører sammen. Det som koster er bl.a. glasskvalitet, nøyaktigheten ved sliping og polering og overflatebehandlingen (antirefleksbehandling) av linsene samt montering og innfesting. Du ser best kvalitetsforskjellene ut mot kanten av bildet, det oppstår der gjerne fortegninger og uskarpheter. Kvalitet ligger også i hva den tåler, det er ikke alle som tåler en tur i gulvet.

 

Min anbefaling vil være: Skal du ha god kvalitet bør du sette minimumspris til ca. 1.500,- til 2.000,- kr.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Gjorde kort prosess her om dagen, kjøpte en Hama linse på 0,5x i den lokale fotosjappa..1200 kr... kostet mer enn jeg ville fått den for på nettet, men jeg fikk oppdrag å filme i bryllup og trengte linsa før helga... så da ble det denne.

 

Fungerer helt ok synes jeg, merker noe fortegning i hjørnene på maks vidvinkel, men dette retter seg betraktelig opp bare jeg zoomer litt inn slik at jeg havner på 0,75 i zoom omtrent, da blir det veldig bra.

 

Takk for tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...