Jump to content
Sign in to follow this  
xanonymx

Finne vinkel/figur i et bilde

Recommended Posts

Er det mulig å søke etter vinkler eller figurer i et bilde? Hvilket program trenger jeg? Noen som ikke skjønte hva jeg mener, vennligst gi bedskjed.

Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. :p

Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like.

Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel.

Skjønte du nå?

Ja, det er mulig, nei jeg vet ikke om noen praktiske programmer. Det meste som finnes må du selv compilere og tilpasse maskinen og operativsystemet du har.

Her er noen eksempler og artikler:

http://research.microsoft.com/vision/cambr...ion/default.htm

Det er mange metoder som kan brukes, det er avhengig av hva du søker etter og hvilke bilder som skal søkes i.

Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. :p

Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like.

Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel.

Skjønte du nå?

Joda, det er mulig å finne/gjenkjenne mønster i bilder, men det er ikke helt lett. Ad hoc, altså ved å prøve seg frem er det ganske enkelt, men håpløst å lage rutiner (forutsetter som oftest menneskelig intuisjon). Man har kommet ganske langt, og man vil nok få til det du ber om, men om noen har laget et kommersielt program for det, vet jeg ikke...

For å sjekke om fingeravtrykk er like så brukes det program, det går ikke ann å bruke et slik program?

Edited by xanonymx

Nei, sånne programmer er spesiallaget for formålet og vil vil ikke fungere på andre ting enn fingeravtrykk.

Å finne tredimensjonale objekter i et todimensjonalt bilde er et meget vanskelig problem. Et av problemene er at forskjeller i belysning vil totalt forandre utseende på tingen.

Jeg tror ikke noen selger slike programmer fordi det er håpløst å forklare kunden hvorfor programmet av og til gjør feil.