Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp trengs - boot\PSU [Løst]


Anbefalte innlegg

Heisann,

har en m-atx maskin her som har litt problemer.

 

MSI K8NGM2 393

AMD 3800+ 393

Asus x1600XT

250gb spinpoint SATA

NorthQ 400W PSU

2x 512mb DDR ram

 

Problemene startet da jeg ønsket å senke hastigheten på de to 120mm viftene i silverstonekabinettet, jeg dro ut de to pinene som var i funksjon(12v og jord) fra ledningen til viftene. Så satte jeg disse inn i 5v og jord på en molex fra PSU. Når jeg hadde gjort dette med en vifte startet jeg maskina, bare for å se om vifta gikk. Det gjorde den. Og jeg skrudde av og gjorde det samme på den andre vifta.

Når ejg nå startet maskinen ville ikke viftene gå rundt, jeg måtte starte de manuellt for at de skulle virke. Synd tenkte jeg, satte de tilbake på 12v igjen og startet maskina.

Men nå vill den ikke boote, den kommer til skjermbildet med windowslogo og loadestripe, men når den er ferdig med det bare restarter den.

Jeg får normale volt avlesninger fra molex kontaktene ut fra PSU.

 

Noen som har noen ideer?

Jeg synes det hele er veldig mystisk....

Endret av spamkua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vanskelig for å tro at det er noen sammenheng her, annet enn at du har vært borti noe uten å se det. Er kanskje en tilfeldighet at du ikke får boote akkurat nå.

 

5V er ofte for lite til å drive en 12V vifte, det er bedre å sette inn en motstand.

 

Har du forsøkt å starte i SAFE mode?

Prøv å starte Recovery Console fra XP CD'en og kjør chkdsk. http://kellys-korner-xp.com/win_xp_rec.htm

Hvis du ikke klarer å feilsøke problemet så kan du ta en Repair Install, noe som kan fikse mange slags problemer.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Du hadde nok rett, probleme hadde ingenting med hverandre å gjøre :dontgetit:

 

Det virker som om noe ødela noe i boot sekvensen, jeg fikk ikke reparert med repairconsole, men etter en nyinstall viker alt som det skall :thumbup:

 

Da er det bare å prøve å få viftene til å funke igjen....

Ellers blir det invistering i silenX vifter :dribble: 14dB er litt fristende....

Lenke til kommentar
Da er det bare å prøve å få viftene til å funke igjen....

Ellers blir det invistering i silenX vifter  :dribble:  14dB er litt fristende....

6635282[/snapback]

 

Et lite tips, gå for 11 eller 9db viftene. Disse flytter godt med luft og er ein god del meir stillegående enn 14db varianten som nok støyer litt meir enn specs. tilsier.

 

11/9db stille!:)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...