Gå til innhold

Apple fullstendig over på Intel


Anbefalte innlegg

For å si det slik, hadde jeg vunnet to millioner kroner hadde jeg bestillt den og pimpet den opp til det feteste du får. I dag er det rett og slett slik at jeg kjøper utstyr når jeg har råd til det, og 22,000 kr er litt i overkant for meg, hvertfall i forhold til hva slags maskinvare jeg får for pengene. Jeg mener fortsatt at det er slik at du får mer PC for 22,000 kr enn Mac for 22,000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å si det slik, hadde jeg vunnet to millioner kroner hadde jeg bestillt den og pimpet den opp til det feteste du får. I dag er det rett og slett slik at jeg kjøper utstyr når jeg har råd til det, og 22,000 kr er litt i overkant for meg, hvertfall i forhold til hva slags maskinvare jeg får for pengene. Jeg mener fortsatt at det er slik at du får mer PC for 22,000 kr enn Mac for 22,000 kr.

6635424[/snapback]

Det får man nok, men tror de fleste vil bli overrasket over hvor høy pris en tilsvarende komponentmaskin blir fra feks komplett. Bare 2stk Xeon Dual-Core CPUer og hovedkort til disse koster jo skjorta. Gjorde et forsøk på komplett og kom opp i ca. 18500 :)

 

Men PCer kan jo oppgraderes mer enn en mac, og det teller jo ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
For å si det slik, hadde jeg vunnet to millioner kroner hadde jeg bestillt den og pimpet den opp til det feteste du får. I dag er det rett og slett slik at jeg kjøper utstyr når jeg har råd til det, og 22,000 kr er litt i overkant for meg, hvertfall i forhold til hva slags maskinvare jeg får for pengene. Jeg mener fortsatt at det er slik at du får mer PC for 22,000 kr enn Mac for 22,000 kr.

6635424[/snapback]

 

 

Det er faktisk ganske feil i dette tilfellet, lag en helt lik intel maskin på en webshop (komplett.no) eller på dell, så skal du se at mac pro maskinen faktisk er en god del rimligere i pris. :)

Lenke til kommentar
For å si det slik, hadde jeg vunnet to millioner kroner hadde jeg bestillt den og pimpet den opp til det feteste du får. I dag er det rett og slett slik at jeg kjøper utstyr når jeg har råd til det, og 22,000 kr er litt i overkant for meg, hvertfall i forhold til hva slags maskinvare jeg får for pengene. Jeg mener fortsatt at det er slik at du får mer PC for 22,000 kr enn Mac for 22,000 kr.

6635424[/snapback]

Det får man nok, men tror de fleste vil bli overrasket over hvor høy pris en tilsvarende komponentmaskin blir fra feks komplett. Bare 2stk Xeon Dual-Core CPUer og hovedkort til disse koster jo skjorta. Gjorde et forsøk på komplett og kom opp i ca. 18500 :)

 

Men PCer kan jo oppgraderes mer enn en mac, og det teller jo ;)

6635612[/snapback]

 

Du mener du kjenner PCer som kan oppgraderes til mer enn 16 GB ram? Kan være det bare er jeg som er uvant med arbeidsstasjoner, men det høres relativt fett ut, spør du meg. Kan bli bra når man jobber med HD video og litt effekter (og sånt).

 

En annen ting man må ta med i beregningen er jo også at det følger ganske mye med i Mac OSX som ikke er i Windows. DVD brenner, DVD film programmer, Mediasenter funksjonalitet med fjernkontroll, hele iLife suiten, osv. Ganske kjekt. ^_^

Lenke til kommentar
Men PCer kan jo oppgraderes mer enn en mac, og det teller jo  ;)

6635612[/snapback]

 

nja det der var jo HELT feil utsagn da. Hvis du ser på en mini og en iMac så har du rett, her finnes det lite oppgraderings muligheter. Men som i dette tilfelle så har vi en mac pro, denne har like oppgraderingsmuligheter som en "vanlig" PC. Om ikke mer hvis du ser på hvor mye minne den kan oppgraderes med for å ikke glemme at du kan oppgradere begge CPU'ene.

 

Du kan legge till flere disker i maskinen som du måtte ønske, trenger ikke å gjøre dette gjennom Apple. Du kan også oppgradere grafikk kortet, errr altså for å være mer spesifikk så kan denne mac'en ha opptil 4 skjermkort, så denne kvalifiserer seg suverent over en "vanlig" Pc når det gjelder oppgraderings muligheter.

 

Jeg skulle gjerne ha sett en performance sammenligning på denne mac pro maskinen med XP installert og en tilsvarende PC. For å se hvilken arkitektur som er den beste (hardware altså). Husker godt i gamle dager da man sammenlignet med hvilket chipset som var det råeste.

 

Frankie

Lenke til kommentar

nåja, den store greia med x86/win er vel at en kan i teorien bytte hovedkortet men beholde alt det andre. med apple sine maskiner er vel mac os låst til hovedkort via efi og tpm-modul.

 

men så kan en jo argumenter som microsoft gjør med sin xp aktivisering, at når en bytter hovedkort så har en en ny pc...

Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja. Derfor man i "teorien" ikke skal kunne kjøe OS X på annet en en mac maskin. Men vi har jo sett at man har klart å cracke OS X til å kjøre på en vanlig PC da.

 

Men utifra det jeg har "hørt" så kan man godt kjøre OS X på en PC med en crack, men det er stortsett så langt man kommer. pga sikkerhets modulene og det som måtte være i en mac maskin så vil man ikke kunne oppdatere OS'et med siste patcher hvis det skulle være nødvendig. Nå sier jeg at jeg har "hørt" det hvor mye som ligger i det vet jeg ikke.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Sist jeg hørte fikk de den i gang, men uten driverstøtte, ettersom det er få som har den nøyaktige hardwaren Mac bruker. Jeg vil tro, uten å skulle påstå at sånn ER det, at OSX kun har driverstøtte for de grafikk-kort man får i en Mac.

Det kan selvsagt være at jeg tar feil og at generelle drivere for OSX fins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...