Gå til innhold

Litt hjelp angående teoriprøven...


777fan

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! :D

 

Jeg skal ta teoriprøven for klasse B om noen dager, og etter å ha lest teoriboka flere ganger, sliter jeg med å finne noen matematiske utregninger...

 

Som det står skrevet i teoriboka, finner man stopplengden til en bil ved å addere reaksjonslengden med bremselengden...

Stopplengde: S

Reaksjonslengde: R

Bremselengde: B

 

 

Altså blir det: S= R + B

 

Jeg vet hvordan man finner bremselengden, men det jeg vil finne ut av er hvordan man finner reaksjonslengden(for uten denne kan jeg ikke finne stopplengden!)

 

En annen ting jeg lurer på, er fartens betydning om du må nødbremse:

 

Fra boka: Tenk deg at du kommer kjørende. En bil svinger ut på veien foran deg. Du nødbremser og klarer så vidt å stanse. Hadde du kjørt fortere, ville du kollidert.

Talleksempel:

 

- Tenk deg at du kjører i 50km/t, nødbremser og klarer å stanse.

Hadde du i stedet kjørt i 60km/t, ville du ha truffet bilen med 40km/t.

 

 

Det jeg vil vite, er hvordan man regner ut den sistnevnte, altså i hvilken hastighet du ville ha truffet bilen om du hadde kjørt fortere....Jeg klarer bare ikke å finne ut hvordan de har regnet ut.

 

 

 

Jeg håper på raskest mulige svar, og takker for alle gode svar! :cool:

 

Hilsen Genius-Boy :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo folkens! :D

 

Jeg skal ta teoriprøven for klasse B om noen dager, og etter å ha lest teoriboka flere ganger, sliter jeg med å finne noen matematiske utregninger...

 

Som det står skrevet i teoriboka, finner man stopplengden til en bil ved å addere reaksjonslengden med bremselengden...

Stopplengde: S

Reaksjonslengde: R

Bremselengde: B

 

 

Altså blir det: S= R + B

 

Jeg vet hvordan man finner bremselengden, men det jeg vil finne ut av er hvordan man finner reaksjonslengden(for uten denne kan jeg ikke finne stopplengden!)

 

En annen ting jeg lurer på, er fartens betydning om du må nødbremse:

 

Fra boka: Tenk deg at du kommer kjørende. En bil svinger ut på veien foran deg. Du nødbremser og klarer så vidt å stanse. Hadde du kjørt fortere, ville du kollidert.

Talleksempel:

 

- Tenk deg at du kjører i 50km/t, nødbremser og klarer å stanse.

  Hadde du i stedet kjørt i 60km/t, ville du ha truffet bilen med 40km/t.

 

 

Det jeg vil vite, er hvordan man regner ut den sistnevnte, altså i hvilken hastighet du ville ha truffet bilen om du hadde kjørt fortere....Jeg klarer bare ikke å finne ut hvordan de har regnet ut.

 

 

 

Jeg håper på raskest mulige svar, og takker for alle gode svar! :cool:

 

Hilsen Genius-Boy :thumbup:

6632952[/snapback]

 

 

Reaksjonslengden står oppført i boka på X antall km/t, men du trenger ikke bekymre deg for dette for mye. Teoriprøven i klasse B er hvertfall veldig grunnleggende, så du skal ikke sitte og ta hoderegning noe stort. Det er lurt å vite reaksjonslengde ved 80km/t, men noe mer er ikke nødvendig og blir bare problemer med.

 

Det er ikke mange ting du må faktisk pugge til prøven:

 

Lover bak i boka

Alt om vognkortet + last

Litt skilt

 

Men ellers på det nivået som man er på når man skal ta teoriprøven er det bare å tenke logisk, og lese gjennom hvert spørsmål 3-4 ganger, uansett hvor lett spørsmålet kan være.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...