Gå til innhold

Tid og hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge formelen E=mc2 Vill du tillegge deg masse ved å bevege deg raskere enn lyset.

6630439[/snapback]

Ja, dette besvarer spørsmålet. Nei, vent litt. :)

 

Temaet er spesiell relativitet noe jeg tror har blitt forklart flerfoldige ganger her, bare å lete litt så finner du det nok. Ellers er jo Wikipedia fantastisk.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer.

En annen artig liten sak er at tiden på hodet ditt er forskjellig fra tiden på foten din. Forskjellen er så liten at det ikke har noen verdens ting å si, men hadde du hengt rundt en sort hull ville det vært annerledes. Man har gjørt målinger her på jorden og bevist at tiden er forskjellig fra sted til sted. Grunnen til dette er gravitasjonen (som er en av de fire kreftene som omgir oss). Man har med klokker (avanserte og presise såsanne) bevist at på toppen av et vanntårn vil det være en tid, mens på bunnen vil det være en annen...

Tid for å spise! :)

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer.

En annen artig liten sak er at tiden på hodet ditt er forskjellig fra tiden på foten din. Forskjellen er så liten at det ikke har noen verdens ting å si, men hadde du hengt rundt en sort hull ville det vært annerledes. Man har gjørt målinger her på jorden og bevist at tiden er forskjellig fra sted til sted. Grunnen til dette er gravitasjonen (som er en av de fire kreftene som omgir oss). Man har med klokker (avanserte og presise såsanne) bevist at på toppen av et vanntårn vil det være en tid, mens på bunnen vil det være en annen...

Tid for å spise! :)

6633194[/snapback]

Ja, meget artige og interessante ting du skriver om her. Gravitasjon er i sannhet en underlig ting.

Lenke til kommentar
Men jeg forstår ikke hvordan hastighet har noe som helst å gjøre med tid!

Slik jeg oppfatter tid er det bare et mål over et hendelsesforløp og ikke noe som kan endres på avhengig av hvor raskt du beveger deg eller noe som helst annet for den saks skyld.

6633459[/snapback]

Det har å gjøre med at lyshastigheten er konstant, uansett hvordan du beveger deg. Det er helt logisk med tanke på de forutsetningene man er gitt, som den ovenfor.

 

Som sagt tidligere, Wikipedia har svaret på det meste. Søk etter "special relativity", eller lignende.

Lenke til kommentar

Det jeg har funnet ut av min logiske hjerne er at hvis man beveger 1 meter på 0 sek. så teleporterer man.

1 meter på 0,000001 sek så løper man VELDIG fort.

 

Men det beste er at hvis men beveger seg 1 meter på -1 sek så går du 1 sek tilbake i tid for vær meter du beveger deg.

Lenke til kommentar
Men det beste er at hvis men beveger seg 1 meter på -1 sek så går du 1 sek tilbake i tid for vær meter du beveger deg.

 

Hvordan vil du begrunne dette? Fordi lyset er tiden? Og hvis du da løper fra lyset vil tiden bli stående igjen?

Det du beskriver er vel egentlig en tidsreise, så vidt jeg ser det burde det være mulig uten å måtte bevege seg så innihelvetes fort :p

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar

hehe

noe sånt ja, men tiden blir påvirket hvis dette går ann. Denne hastig heter er jo flere tusen ganger fortere en lyset da.

 

EDIT:

Det går sikkert ann å reise i tiden på andre måter. Men jeg vet ikke om noen.

Dette er vel en av de mest logiske tingene som jeg har tenkt :D

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Når det gjelder å reise i tid så er det ikke så mange måter å gjøre det på (som relativitetsteoriene eller kvantemekanikken tillater). Den mest aktuelle er å reise raskere enn lyset, men det er også snakk om det som kalles for "wormholes" (eller "Bridges" som Einstein og en annen fyr kalte dem). Det er små "tuber" som frakter deg på en annen måte gjennom rom og tid. Slik jeg har forstått er de 5., 6., 7., osv dimensjoner, som er så små at vi ikke kan oppleve dem. Det er dette som kalles stringteorier.

 

Tilbake til trådstarters spm. Den verdenen vi lever i kunne ikke eksistert uten tid. Og tiden kan heller ikke eksistere uten rom. Man regner i dag med at tiden slik vi kjenner den i dag, oppsto i det store smellet. Før det regner man med at det ikke var noen "tid" slik vi kjenner den i dag. Av mange grunner, så interesserer man seg ikke for hva som skjedde før det store smellet... Det er urelevant til vårt univers.

 

For de fleste mennesker i dag er tid en konstant. Men det er så feil som det kan bli. Tid er relativt. Alle har sin egen klokke. Man må rett og slett bare oppgi det at tid er en konstant som man må forholde seg til. Tiden går saktere noen steder enn andre steder... Rett og slett..

Endret av Snusi
Lenke til kommentar

Snusi: At tid er en konstant ting er vel ikk enoe som kan bevises eller motbevises.

Man kan heller ikke bevise mitt svar heller siden det ikke går ann i vår verden. spesielt når den høyeste hastigheten som er klart på denne jords overflate av menesker er ca. mach 9 (9 ganger lydenshastighet. ca. 9000 km/h.)

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg skal rette deg jeg :p

Neida, tror nok det stemmer med hastigheten på jorden ja. Men i rommet er det tilnærmet vakuum og hastigheten øker deretter.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med tiden som en konstant, men skal forsøke å svare.

 

Tiden er bundet til enkeltmennesket (til en observatør).

Ta f.eks eksempelet med tvillingene. Den ene av dem reiser ut i rommet i en fart som nærmer seg lysets hastighet (90%). Han andre blir igjen på jorden og lever et vanlig liv. Han venter 40 år (jordår) før broren hans kommer tilbake. Da er han som ble igjen på jorden 60 år. Han som kommer tilbake fra rommet ser mye yngre ut. For han har det bare gått 5 år. Han er faktisk bare 25 år (kroppen hans og hodet hans).

 

Altså, selvom begge er født i 2100 har den ene bare levd i 25 år, mens den andre har levd i 60 år. Dette kalles tvillingparadokset...

Lenke til kommentar

Åh... Det er nok for komplisert til at jeg orker å sette meg inn i det nå (men du kan sjekke det ut ved å lese dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation).

 

Men jeg tror nok ikke hovedproblemet ligger i det matematiske, men mer i den feiltagelsen vi har om at tid er konstant og lik for alle.. :) Slik er det bare. Velger man ikke å tro på det, kommer ikke det til å forandre noen verdens ting i livet ditt, men man går glipp mye morro :)

 

Spør gjerne mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...