Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter litt med trådløst aksesspunkt og NGT


Anbefalte innlegg

Antagelig har dette vært oppe før, men jeg finner ikke noen gode tråder om emnet når jeg søker. Jeg har adsl fra Nextgentel med Netopia 3351, og en D-link 624+ som jeg har satt opp som et rent aksesspunkt (avslått DHCP og NGT-routeren koblet i LAN-porten). Dette går helt fint med to maskiner, men kun to. Når jeg forsøker å koble til en tredje maskin, får den ikke tildelt IP-adresse i riktig range mellom 10.0.0.1 og 10.0.0.99, men IP-adressen 169.254.219.230 og ingen gateway, og følgelig meldingen "begrenset eller ingen forbindelse". Noen som kan forklare hvorfor jeg ikke klarer å koble til mer enn en maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg har NGT, og benyttet for en stund siden en DI-624+ på samme måte som deg. Jeg opplevde ikke akkurat dette problemet, men hadde diverse andre problemer med DI-624+. Alle mine 3 maskiner kom på nett, men jeg var stadig plaget av "begrenset nettverk"..

 

Det jeg lurer på er om du har forsøkt med å kople en annen tredje maskin på nettet ditt om du skjønner hva jeg mener? Kan det være noen problemer med driver/nettverkskortet på den tredje maskinen du nå forsøker å kople på?

 

Ellers kan en annen løsning være å sette Netopiaen i bridge modus, dvs at du slår av DHCP på den, noe du kan gjøre via endringsweben til NGT. Så må du selvsagt aktivere DHCP på DI-624+.

 

Har du forresten flashet DI-624+ til siste firmware? Kanskje det hjelper. Ellers finnes det diverse fixer mot "begrenset nettverk". Du kan jo se denne tråden som jeg deltok i:

 

Link

 

Morsomt om du poster dersom du finner en løsning på dette! For min del be enden på visa at jeg sendte min DI-624+ inn til D-link og fikk en nyere og mer stabil DI-524 i erstatning.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for fyldig og godt svar. Jeg har forsøkt med en drøss forskjellige maskiner, fem stykker, for å være nøyaktig, og det virker som det er "første mann til mølla" som gjelder. Når jeg resetter alt, og starter på nytt, er det bare de to første maskinene jeg logger på med som får tilgang, og that's it. Om jeg slår av en av dem, får ikke andre maskiner logge på. Jeg antar at det er fordi jeg har lease-time på en uke, så det er mulig jeg vil kunne koble på en annen maskin om en uke, men det hjelper jo lite, ettersom jeg vil ha flere maskiner enn to koblet på stort sett hver dag. Jeg har ikke fått noe fornuftig svar fra NGt (bombe), annet enn at det ikke skal være noen begrensninger i Netopiaenpå hvor mange maskiner man kan koble til, og at oppsettet mitt må være feil.

 

Jeg har oppdatert firmware i D-linken nå, uten at det hjalp det spøtt.

 

Løsningen med å slå av DHCP i Netopiaen er jo forlokkende, men det står i advarselen som popper opp på endringswebben at du må sette opp alle maskiner i nettverket med fast IP-adresse. Jeg regner med at det bare gjelder for D-linken i mitt tillfelle, ettersom den vil tildele IP-adresser på det trådløse nettverket. Men hva legger jeg inn som statisk IP-adresse i D-linken da?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert på nettverk, men noen erfaringer har jeg jo fått etterhvert... Først av alt, hvilken adresse har du satt DI-624+ på nå? Du har vel ikke satt den til 10.0.0.1? Dette er jo forbeholdt til Netopiaen..

Har du prøvd å tildele maskinene statiske IP adresser f.eks 10.0.0.3, 10.0.0.4 og 10.0.0.5, eller er det noe som gjør at du ikke vil dette? Jeg bruker statisk adresse på mine tre maskiner, og synes det er veldig greit.. Det er veldig enkelt å sette maskinen opp med fast IP adresse. Dersom du ikke vet hvordan du gjør det, skrive det i neste post, så kan jeg forklare deg det...

 

Jeg vet ikke hva du skal sette D-linken i dersom du disabler DHCP. Du kan jo prøve deg litt frem. Jeg ville tippet på 10.0.0.2. Dette MÅ da vel NGT kunne svare på!!

 

Keep us posted!

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt Netopiaen i bridge mode, som beskrevet på http://www.ntavados.net/guide/ngt og har ingen problemer med å komme på nett når jeg kobler PCen rett på Netopiaen. Jeg har også slått på DHCP i D-linken, og plugget nettverkskabelen i WAN-porten, men det ser ikke ut til at den får kontakt med internett. Skal ikke D-linkens wan-instillinger stå på PPPoE og med blankt username og password? Jeg har forsøkt de fleste innstillinger, men det virker bare ikke. Det var den mandagskvelden...

Lenke til kommentar

Nei, det hjelper ikke å sette den i LAN-porten. Nå skal jo i teorien både NAT og DHCP være deaktivert i Netopiaen, og så skal D-linken gjøre jobben. Når jeg kobler Netopiaen rett i PCen funker det som snus, men D-linken mottar altså ikke IP-adresse fra NGT, uansett hvilke instillinger jeg velger. Er det ingen andre som har satt Netopiaen i bridge-modus, og som bruker D-link 624 som router? Kanskje noen kan vise meg hvordan WAN-instillingene deres ser ut? Det er ganske frustrerende dette her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...