Gå til innhold

Canon EOS 350D med objektiv eller uten?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et canon eos 350d og lurer på om objektivet som vanligvis følger med (18mm-55mm) er bra nok for nybegynnere, eller om det er lønnsomt å velge et utenom. Jeg har ikke særlig peiling på speilrefleks, men har hatt flere kompaktkameraer. Bestemte meg for Eos 350D pga tester og pris. Anbefalinger tas med takk både objektiver og filter som er greie å ha for en nybegynner..

Takk. :thumbup::yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons EF-S 18-55 er vel ett av de mest utskjelte objektiver verden har sett, men du får det jo praktisk talt gratis i kitet, så hvorfor ikke?

Sammenlignet med kompakt, får du bedre bilder nesten uansett hva slags glass du setter på dslr'en din. (Mao. ja, det er bra nok for nybegynnere, men du er et stykke fra å ta ut det fulle potensialet i kameraet ditt.)

 

Nybegynnere med erfaring fra kompakt vil imidlertid ofte oppleve at 18-55'en blir litt kort, så sånn sett kan det være lurt å legge penger i feks. Sigmas 17-70, eller noe enda lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 350D med kit, og har aldri angret på at jeg valgte den løsningen, framfor å kjøpe kun hus. Du sparer vel knapt noen ting på å kun kjøpe huset, og i tillegg har du et objektiv som fungerer helt greit. Det har selvfølgelig sine begrensninger, slik det fremheves i omtrent alle innleggene hvor dette obj. er nevnt, det er nå så - men om ikke annet så er det brukbart til å bli vant til dSLR, og til å øve seg litt. (Samt greit å ha som et allround-objektiv til "knipsing" og "snap-shots", som et kamera også må kunne brukes til i blant...)

 

Så når du har prøvd deg litt, og blitt sulten på å utvide "objektivsamlingen", så finnes det mange muligheter for å gjøre dette. (Her er flere tråder på forumet til god hjelp og gull verdt - ikke minst for fotobutikkene... ;) )

Lenke til kommentar

Det er faktisk opptil 500kr dyrere å handle huset uten objektivet enkelte steder, så hvorfor ikke ha det i bakhånd som en reserve, om du finner ut du vil ha ett annet.

 

Men det fins butikker som selger kameraet i Kit med andre objektiver, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall bare tøys å ikke kjøpe kit. Jeg er jo glad jeg har min 18-55 som reserve, i tilfelle noe skulle tilstøte primærzoomen. En annen sak er at jeg kanskje har behov for å selge kamera en gang, og da muligens beholder primærzoomen. Reserveobjektiv er i alle fall ikke dumt å ha, når det koster lik nada.

Lenke til kommentar
Nybegynnere med erfaring fra kompakt vil imidlertid ofte oppleve at 18-55'en blir litt kort, ...

6627706[/snapback]

 

Nybegynnere som har erfaring fra kompakt trenger vel heller å lære seg at de må bevege på seg, og generelt gjøre en liten innsats for å ta gode bilder.

 

Ellers: Kan jo like godt ta det med, koster jo så lite. Da er det lettere å selge det i ettertid. I alle fall min erfaring. Dersom du heller har mulighet til å bytte det ut med en Canon 50mm f/1.8 II ville jeg gjort det med en gang. Det objektivet kan du faktisk få bruk for senere. Det er lyssterkt og ikke så verst skarpt.

 

Helt krise er det vel heller ikke:

151139767_59bcb946fe.jpg

 

Da jeg solgte min 350D var det en kar som ville kjøpe det uten kitobjektivet. Han ville ha avslag, og ikke hvilket som helst avslag. Siden objektivet kostet 1250 kroner (mente han), så var det ikke småtterier jeg skulle slå av. Holdt på å le meg i hjel...

Endret av Haaland78
Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for litt siden, så kan jo fortelle hva jeg har gjort:)

 

kjøpte 350 med kit for ca 1 mnd siden nå, og var fornøyd med det. Nå som jeg fikk lønn igjen investerte jeg imidlertid i canons 17-85 IS USM, til å erstatte kitobjektivet som standardzoom. Må si jeg merket endel forskjell! Uten å være noe fotoekspert(er igrunn ganske nybegynner), opplever jeg 17-85 som et ganske mye skarpere objektiv. Merker på en måte at det klarer å gjengi flere detaljer.

 

Av objektiv har jeg også gått til anskaffelse av den ovenfor nevnte 50mm 1.8, og EF 75-300mm 4-5.6 III. Føler dermed jeg er godt rustet til en ikke altfor dyr penge!(valgte å legge mest penger i standardzoomen, ettersom det er den jeg by far bruker mest) Særlig 50mm synes jeg gav god valuta for pengene! (899 på japanfotos nettbutikk). 75-300mm har jeg ikke fått testet skikkelig enda, men den virker som en helt grei telelinse til en billing penge, så lenge du holder deg til lysfylte områder.

Endret av lovegoat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...