Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte en LAN-linje


Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt WLAN i 2 år med dertilhørende signalbrudd og treg linje, kryper jeg nå til korset og skal gjøre pc'en trådfull igjen.

 

Hell i uhell gjør at i blokka jeg bor kjøres både internett- og tvsignalene gjennom LAN, så jeg trenger bare å splitte linjen.

 

Har sett på switcher fra Cnet som denne, men tenkte kanskje det fantes en type "splitter" á la sånn man setter i et stikkontakten får å få to uttak. Virker litt unødvendig å dra inn en hel boks (til) i stua når det ikke er mer enn to uttak jeg trenger.

 

Finnes det en sånn type splitter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, du må via en hub eller router. I de tilfelder en LAN kabel går ut i 2 uttak, er det en splitter på den andre siden også. Siden du i de fleste sammenhenger klarer deg med 4 ledere (8 ledere i cat kabelen, 4 signal , 4 jord. Kan brukes til 4 pluss 4 signal i nettverk hvis det er lite støy påvikring på linja) til PC trafikk, vet jeg ikke hvordan en slik splitter vil fungere mht TV signal osv, så er det kanskje et tegn på at de krever alle 8 lederne?

 

Kort sagt, hvis du skal ha flere porter, så må du ha en hub el switch el router...

Kjøpes også billigt brukt (mange wlan routere som kastes ut til ingen penger som også er 4 porters switcher, og de har jo firewall funksjon som kan være kjekt hvis det er åpent nettverk i bygget).

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Pr i dag går tv-signalet via en lan-kabel og inn i en såkalt set-top-box (som i prinsippet er en slanket multimedia-pc), så jeg ville tro at det ikke er snakk om tradisjonelle tv-signaler.

 

 

Men regnet vel med at jeg trengte en switch/hub/router.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Skal ikke være enkelt, nei - var akkurat på vei inn i butikken for å kjøpe en switch da support ringte meg fra leverandøren av tv- og internettsignalene.

En switch ville gjøre at signalet bare ble doblet, så når tv-mottakeren bestemte seg for å skifte port, ville det samtidig lukke porten for internettsignalet.

 

Endte opp med å kjøpe en RJ-45 splitter til hver ende av cat5-kabelen, lede separate internett- og tv-signaler gjennom den og splitte dem i enden med to uttak.

 

Hurra for enkle løsninger..

Endret av 19quiz76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...