Gå til innhold

Canon EOS 30D / Objektiv anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg mitt første speilrefleks kamera i nærmeste framtid.

Har vel bestemt meg for EOS 30D og ser at Elkjøp selger det med "billig" linsa til en hyggelig pris.

Dette er ikke en Elkjøp utgave av kamera vel?

Regner med at Canon ikke vil tillate det, men man kan jo aldri være helt sikker ;)

De selger jo andre merkevarer som er litt anderledes enn de egentlig skal være....

 

Jeg har egentlig mer lyst på Sigma 18-200mm.

Noen butikker som har kit med denne linsa?

 

Tar 30D Extreme III CF kort?

Synes å huske at jeg leste et sted at den tok CF type II..

 

Hvorfor har ikke DSLR kamera "timer"?

Hvis jeg har forstått det riktig så må man kjøpe en fjernkontroll som styrer det.

Endret av RC1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kender ikke 30D pesonligt, men mener ikke den kan ikke tage trådløs udløser/ timer uden dyrt ekstraudstyr - kun trådudløser (men den koster under 200 kr) den har dog formentlig timer.

 

har du råd til at ofre 10 kilo på 30D så skal du have lidt ekstra til objektiver (mindst 2000kr) - ellers er du bedre stillet med et af debilligere kameraer og lidt bedre optik. f.eks. 350D der har timer og kan tage trådløs udløser uden andet tilbehør.

 

jeg har 18-200 og den er fin men kræver meget lys og jeg bruger den kun til fest og fritid - ikke de mere krævende opgaver.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Jeg syntes at viss du skal bruke så mange penger på et godt kamera, så fortjener den et godt objektiv også!

 

Hvorfor ikke gå for Nikon D50/D70 + 18-200VR objektivet som de har?

Ja jeg vet at det er ganske så utsolgt, men, det er sikkert mulig å få tak i det en gang.

Da har du i alle fall et bra kamera+ et bra objektiv, istedenfor et bra kamera og et objektiv som ikke er bra nok til det!

 

Såfall gå for Eos 30D med en normalzoom og et teleobjektiv.

Speilrefleks skal ikke vere billig, det er en grunn til at det koster penger.

Og viss en ikke har de pengene, er vel egentlig ultrazoom kompakt kamera veien å gå.

 

Men alt i alt, det er du som bestemmer, 18-200 fra sigma/tamron kan være bra den og, men da en del nedblendet, noe som medfører vanskelig å ta bilder i dempet belysning med bra resulteat.

Og da er litt av vitsen med speilrefleks vekke, for da kunne du alikevel greid deg med et kompakt kamera, som har lysterke zoomer, og generelt bra bildekvalitet.

 

Men uansett, du bestemmer

Lenke til kommentar

Sigmas 17-70 viss du skal ha vidvinkel.

 

Ellers er Tamrons 17-50 egentlig et bedre valg, da den gir like bra bildekvalitet, tilogmed bedre på 17mm.

Men hovudpunktet med denne er at den er lyssterk. Her kan du ha F2.8 over hele zoom området istedenfor bare på 17mm slik som Sigma 17-70.

 

Viss du vil ha mer i den andre enden, og ikke bryr deg så mye om vidvinkel kan du også kikke på Tamron 28-75.

Den er ganske lik 17-50, men har mer i den lange enden. Denne kan du også bruke F2.8 over hele området.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare takke så mye for svarene :)

Er liksom greit for en fersking innen speilrefleks å få litt tips av "ekspertene" ;)

Den Tamron 17-50 linsa virket interresant, spesiellt siden jeg liker å ta nattbilder.

Den koster en tusenlapp mer enn Sigma linsa men det skal jeg greie å overleve..

 

IF - Inner Focus, betyr det at linsa ikke forandrer fysisk lengde når man zoomer?

Lenke til kommentar
IF - Inner Focus, betyr det at linsa ikke forandrer fysisk lengde når man zoomer?

Ikke bland sammen fokus og zoom, IF betyr at fokuseringen skjer internt i objektivet slik at fronten av objektivet ikke roterer ved fokusering (slik at polafilter kan enkelt benyttes). Men den forandrer fysisk lengde pga av zoomingen.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer 30d sterkt selv, men pengene setter en begrensning, slik at toppen 12-13k kan brukes.

 

Derfor har jeg tenkt å ta med et 50mm 1.8 objetiv i tillegg til kitobjektivet. En bedre allaround zoom får jeg kjøpe når jeg har penger til det.

 

Siden 50mm'en er såpass billig, så burde det nesten være obligatorisk å kjøpe en slik siden den gir veldig mye for pengene.

 

Resten av pakken min består av vanlige ting som ryggsekk, minnekort osv.

 

Venter bare på hva Nikon D80 kan tilby, før jeg bestemmer meg 100%.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
IF - Inner Focus, betyr det at linsa ikke forandrer fysisk lengde når man zoomer?

Ikke bland sammen fokus og zoom, IF betyr at fokuseringen skjer internt i objektivet slik at fronten av objektivet ikke roterer ved fokusering (slik at polafilter kan enkelt benyttes). Men den forandrer fysisk lengde pga av zoomingen.

6617083[/snapback]

 

 

Jeg vet jo egentlig at fokus og zoom ikke er det samme men jeg ble vel litt forvirra da det sto på fotovideo sine hjemmesider at linsa ikke forandret fysisk lengde.

Trodde at linsa bare beveger seg ut og inn når man zoomer og ikke når man fokuserer.

Lenke til kommentar
IF - Inner Focus, betyr det at linsa ikke forandrer fysisk lengde når man zoomer?

Ikke bland sammen fokus og zoom, IF betyr at fokuseringen skjer internt i objektivet slik at fronten av objektivet ikke roterer ved fokusering (slik at polafilter kan enkelt benyttes). Men den forandrer fysisk lengde pga av zoomingen.

6617083[/snapback]

 

 

Jeg vet jo egentlig at fokus og zoom ikke er det samme men jeg ble vel litt forvirra da det sto på fotovideo sine hjemmesider at linsa ikke forandret fysisk lengde.

Trodde at linsa bare beveger seg ut og inn når man zoomer og ikke når man fokuserer.

6617204[/snapback]

Ok, men i følge denne testen forandrer det lengde ved zoom.

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...50_28/index.htm

 

Edit. Noen objektiver forandrer også lengde ved fokusering.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Dette gjør da ikke så mye, mitt 28-75 blir enormt langt på 75mm, men det er ikke noe galt i det!

Ikke annet enn at det normalt er bedre mekanisk kvalitet i objektiver som ikke blir lengre når man zoomer/fokuserer, samt at de er mindre utsatt for støv/skitt i mekanismene.

6617541[/snapback]

Ja, men det koster!

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å kjøpe meg mitt første speilrefleks kamera i nærmeste framtid.

Har vel bestemt meg for EOS 30D og ser at Elkjøp selger det med "billig" linsa til en hyggelig pris.

...

6616024[/snapback]

 

Jeg er Nikon-mann, men Canon's 18-55mm "kit-linse", som generelt er litt dårligere ansett enn Nikons tilsvarende, tullete å levere sammen med et bra kamera som 30Den?

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig mer lyst på Sigma 18-200mm.

Noen butikker som har kit med denne linsa?

6616024[/snapback]

 

Sigma 18-200mm vil jeg ikke anbefale. Hadde den én dag og returnerte den. La oss holde døren åpen for at jeg fikk et dårlig eksemplar, men jeg var ikke fornøyd. Det var mye kromatisk aberrasjon, lite skarpe bilder, f6.3 på 200mm. Eneste positive jeg har å si om den var at byggekvaliteten var av tilsynelatende god kvalitet samt lock-funksjonen mot lens-creep.

 

Jeg inngikk et kompromiss på vidvinkelen, eller "vidvinkelen" og gikk heller for Nikon 28-200 (du har Canon dog...). Så har jeg kjøpt en Sigma 14mm som er strålende og tar liten plass i bagen.

 

Jeg frykter du vil selge den ganske raskt (og Sigma har lav andrehånds verdi). Kjøp heller to objektiver. Man får sjeldent i pose og sekk. Gå for en kvalitetslinse for 18-70 (deromkring) og ditto 70-200mm.

Lenke til kommentar
Jeg er Nikon-mann, men Canon's 18-55mm "kit-linse", som generelt er litt dårligere ansett enn Nikons tilsvarende, tullete å levere sammen med et bra kamera som 30Den?

6620287[/snapback]

 

 

Ja, jeg er jo egentlig enig i det men de selger jo kamera med objektiv til en pris som ligger under det andre nettbutikker selger kamerahuset for.

Kan jo alltids ha kit-linsa liggende til man skal selge kamerahuset.

 

Det jeg var litt nervøs for var om dette var en Elkjøp-utgave av EOS 30D ;)

Som bare er "litt" anderledes enn den som selges andre steder.... Er jo slik de driver med når det gjelder tv'er, vaskemaskiner og slikt....

Lenke til kommentar
Det jeg var litt nervøs for var om dette var en Elkjøp-utgave av EOS 30D ;)

Som bare er "litt" anderledes enn den som selges andre steder.... Er jo slik de driver med når det gjelder tv'er, vaskemaskiner og slikt....

6620312[/snapback]

 

Hvis Elkjøp skulle ha solgt en annen versjon av 30d, så måtte de ha hatt en annen modellbetegnelse slik de har på tv'er og andre ting.

 

Det er jo ulovlig å selge en vare med en modellbetegnelse, mens kameraet skulle vært noe annet enn det som er standard fra Canon. Det ville vært å villede kundene og går under markedsføringsloven.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Sigma 18-200mm vil jeg ikke anbefale. Hadde den én dag og returnerte den. La oss holde døren åpen for at jeg fikk et dårlig eksemplar, men jeg var ikke fornøyd. Det var mye kromatisk aberrasjon, lite skarpe bilder, f6.3 på 200mm.
Du er langt fra den første som sier dette. Gjelder vel også Tamron sin lignende modell.

 

Tamron 17-50/2,8 og Tamron 28-75/2,8 er derimot meget bra objektiver.

 

Prisen på dette produktet gjelder ikke i våre butikker, men kun på internett. Klikk på kjøp for bestilling. OBS: Begrenset antall og maksimalt 2 produkter pr. kunde!
Kan altså kun fås til denne prisen ved bestilling på nettet. Og "begrenset antall" på Elkjøp høres ikke bra ut. Står det dette om et produkt i reklameavisene, kan du bare glemme at de har det på lager når du kommer for å kjøpe det. Mulig det samme gjelder på internett for slike gode tilbud.
Lenke til kommentar
Prisen på dette produktet gjelder ikke i våre butikker, men kun på internett. Klikk på kjøp for bestilling. OBS: Begrenset antall og maksimalt 2 produkter pr. kunde!
Kan altså kun fås til denne prisen ved bestilling på nettet. Og "begrenset antall" på Elkjøp høres ikke bra ut. Står det dette om et produkt i reklameavisene, kan du bare glemme at de har det på lager når du kommer for å kjøpe det. Mulig det samme gjelder på internett for slike gode tilbud.

6620945[/snapback]

 

 

Leste et eller annet sted her på forumet om en som hadde bestillt 30D fra Elkjøp men det tok så lang tid at han avbestillte og kjøpte det et annet sted.

Regner med at når jeg skal handle kamera så er vel kanskje prisen skrudd ned i andre nettbutikker også så da handler jeg nok andre steder enn hos Elkjøp.

Har god erfaring når det gjelder handel, retur/bytte hos MPX, så jeg er ikke redd for å handle hos dem.

 

Jeg sier ikke at det er noe galt med Elkjøp men de er jo liksom ikke akkurat de største når det gjelder fotoutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...