Gå til innhold

Objektiv til fotballfoto


Anbefalte innlegg

I år har jeg holdt på som fotograf for glimt.no, der hovedsaken har vært fotografering under kamp. Det ligger ikke så tjukt med penger i å drive nettsted for en klubb i Adecco-ligaen (Serie A) så utstyret jeg bruker er mitt eget. Fotograferingen under kamp gjøres derfor med et Canon 350D og et Sigma 18-125-objektiv. Jeg ender som regel opp med å bruke en brennvidde på ca. 115 (det blir vel ca. 170mm medregnet crop?) og kun fotografere det som skjer innen en radius på 25 meter.

 

Det er en viss mulighet for å få oppgradert optikken etterhvert til noe mer egnet, og jeg tenkte jeg skulle forske litt på hva som kunne passe. Det blir neppe snak om noe gigantisk L-objektiv fra Canon til 60 000, men nøyaktig hvor mye det kan bli vet jeg ærlig talt ikke. Iallefall kunne jeg tenkt meg noen innspill på hva som duger i forskjellige prisklasser.

 

Jeg er på ingen måte en erfaren fotograf, men akkurat det å dekke den 25 meters radiusen har jeg fått litt kontroll over. Hva vil jeg ha å tjene på en brennvidde på eksempelvis 300mm? Skulle vel tro at det ville bety at jeg kan ta bilder av situasjoner lengre unna, men ikke de som kommer så nært? Ser at proffesjonelle fotografer på kampene ofte sleper rundt på to kamera, ett med kraftig tele, og ett med mindre, som de skifter på.

 

Forslag mottas med takk, og forøvrig alt ellers av tips til denne slags fotografering :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da lanserer jeg det rimelige alternativet:

 

Jeg tar endel bilder for klubben til guttungen og har brukt en Sigma 70-300mm f:4-5,6 APO DG. Alle som kjenner det vet at det ikke er verdens beste objektiv, men allikevel veldig mye for pengene. Det er helt ok fra 70-200 og litt mindre ok fra 200-300. Til bruk på nettsider duger det allikevel godt og stort sett blir det jo beskåret endel før bildene legges ut og dermed unngår man rimelig greit uskarphet mot hjørnene. Objektivet koster rett over 2000.- og dekker mitt behov på en god og rimelig måte.

Eksempel under er tatt fra sidelinjen på høyde med midtlinjen.

post-29665-1154719146_thumb.jpg

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...