Gå til innhold

Proteiner kontra Kreatin


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest litt på iform.no om kreatiner å proteiner.

 

Proteintilskudd er for å bygge/opprettholde muskelmasse, og for å få i seg en proteinmengde, som er vanskelig/unormalt/usunt å få i seg med å spise "vanlig". Korrekt?

 

Kreatiner er rett å slett for å bli større/øke "treningspotentialet"?

 

Hva/hvilke produkter anbefaler dere?

 

Til info så er jeg 18, 185 høy og ca 80kg, å jeg trener styrke 2-3 ganger i uken og har svømming 2 ganger i uken.

 

På forhånd takk.

 

PS:Vet det er en del andre tråder om dette, dog er ikke det akkurat hva jeg er ute etter.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får en 4 kilos boks med Basic proteiner fra tn.no til 600 kroner.

 

Dette er da 4000 gram, og det er nokk til 200 shaker med 20 gram i.

 

Så kommer det an på hvor mange ganger du skal ta om dagen, og om hver shake skal være på 20 gram, 30 gram eller 40 gram.

6610948[/snapback]

 

Ok takker, men hva er liksom "vanlig" å ta om dagen? Tenker da både på mengde og antall ganger. Pluss, skal man bruke det hver dag, eller kun hver dag man trener?

 

Har absolutt ingen peiling om emnet :p

Lenke til kommentar
Hvor mye du skal ha, avhenger av hvor mye vanlig mat du spiser. Du skal helst ha 2 gram protein pr kg du veier. Gjerne 3 gram også.

Så hvis du veier 80kg, skal du ha i overkant av 160 gram proteiner hver dag,  gjerne enda mer enn det.

6611343[/snapback]

 

Det er visstnok ikke bevist noen gevinst ved inntak av proteiner med mer enn 2g per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Får en 4 kilos boks med Basic proteiner fra tn.no til 600 kroner.

 

Dette er da 4000 gram, og det er nokk til 200 shaker med 20 gram i.

 

Så kommer det an på hvor mange ganger du skal ta om dagen, og om hver shake skal være på 20 gram, 30 gram eller 40 gram.

6610948[/snapback]

 

 

Linky

 

en slik en du mente? :hmm:

 

edit!: skal proteintilskudd taes hver dag? også de dagene man ikke trener?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Hvor mye du skal ha, avhenger av hvor mye vanlig mat du spiser. Du skal helst ha 2 gram protein pr kg du veier. Gjerne 3 gram også.

Så hvis du veier 80kg, skal du ha i overkant av 160 gram proteiner hver dag,  gjerne enda mer enn det.

6611343[/snapback]

 

Det er visstnok ikke bevist noen gevinst ved inntak av proteiner med mer enn 2g per kg kroppsvekt.

6611543[/snapback]

Men det er bevist gjennom studier at det er muskel oppbyggende effekter med 1.6 gram og oppover. Meg bekjent er det ikke gjort studier av 3 gram pr kroppsvekt, men veldig mange ligger toppidretts utøvere ligger på 3 gram, blant annet toppsykkellister og selvfølgelig bodybuildere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...