Gå til innhold

Tragiske norske PC "pro" - must read!


Anbefalte innlegg

Den artikkelen lukter kjøpt og betalt.

 

 

Dette er hexadesimale data verdenen:

 

G (giga) = 1 073 741 824 = 40 000 00h

M (mega) = 1 048 576 = 100 000h

K (kilo) = 1 024 = 400h

 

 

Dette er den dekadiske matte verdenen:

 

G (giga) = 1 000 000 000 = 10^9

M (mega) = 1 000 000 = 10^6

k (kilo) = 1 000 = 10^3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-11 18:19, lodott skrev:

Leste selv fort gjennom dette bladet og synes det var mye "gammelt" nytt..

Leste bare litt av harddisk testen og det slo også meg at de ikke oppga hvordan de testet diskene...

Angående "En TB=1000 GB" så er vel det riktig det pcpro skriver..er det ikke? Tera=billion? er det ikke slik? eller bommer jeg nå?


Jeg tror hvertfall bladet bør bli relativt bedre dersom folk skal gidde å kjøpe det...


 

Husk at det ikke er ja det stemmer det (tror jeg). Det blir da en billion bytes.

Lenke til kommentar

Det er bare en ting å si om dette, når det kommer en person inn i butikken å skal kjøpe en HD på eks: 40GB, vil han mest sannsynlig vis ikke forlange en ekstrem lang forklaring på hvor mange bits & bytes etc. denne disken består av. En vanlig person nøyer seg med at dem får eks: 40GB eller 60GB ''what ever''

Eller er jeg helt på tur her??

 

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-11 18:38, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2001-12-11 18:19, lodott skrev:


Angående "En TB=1000 GB" så er vel det riktig det pcpro skriver..er det ikke? Tera=billion? er det ikke slik? eller bommer jeg nå?


 

Joda det er ikke så galt, men selv om harddiskprodusenter bruker 1 kilobyte = 1000 byte for å få større tall å klistre på disken så er det IMO ikke helt bra at et datablad, som bør være helt korrekte på slike ting, å skrive det. Ihvertfall ikke uten å opplyse om at harddiskprodusentene "jukser".

 

Som du sikkert vet så har man satt 1 kilobyte = 1024 byte for å gjøre tallet litt rundere for datamaskinen. Dette fortsetter oppover i systemet så 1MB = 1024KB, 1GB = 1024MB og dermed er det helt korrekte at 1TB = 1024GB.

 

Du får nesten selv bestemme om det er feil å skrive 1TB = 1000GB.

 

 

Disse påstandene tror jeg ikke en gang pc-pro hadde kommet med...lol. Det er ingen som har satt 1 kilobyte = 1024 får å gjøre tallet litt rundere for datamaskinen... og 1GB er IKKE 1024 MB

 

poenget er at datamaskinen behandler bare binære tall.(uten å gå nærmere inn på det)(2-tallsystemet)

 

1 KB = 2^10 = 1024

1 MB = 2^20 = 1048.576

1 GB = 2^30 = 1073.741.824

1 TB = 2^40 = 1,09511*10^12

 

Ser ingen grunn til at noe datablad skal oppgi korrekt antall byte i en harddisk. De runder jo av til nærmeste Giga eller Terra som alle oss andre...inkl. produsentene. Bl.a av praktiske hensyn

 

......ellers er jeg enig i at gode norske datablad finnes ikke :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Det er bare en ting å si om dette, når det kommer en person inn i butikken å skal kjøpe en HD på eks: 40GB, vil han mest sannsynlig vis ikke forlange en ekstrem lang forklaring på hvor mange bits & bytes etc. denne disken består av. En vanlig person nøyer seg med at dem får eks: 40GB eller 60GB ''what ever''

Eller er jeg helt på tur her??


 

jojo, enig at du bare sier at du skal ha en disk på f.eks 60GB, men det er ganske mange som begynner å lure på hvorfor de mangler noen GB når de ser i windows etter å ha satt inn disken.

 

Quote:


og 1GB er IKKE 1024 MB


 

Tja, det kommer an på hvor du sjekker og hva du snakker om. Men nå holder vi vel oss til harddisker og der bruker produsentene desimalsystemet. Det gjør derimot ikke windows. Windows bruker 1GB = 1024MB og dermed "mister" folk plass på harddisken sin.

 

Quote:


Disse påstandene tror jeg ikke en gang pc-pro hadde kommet med...lol. Det er ingen som har satt 1 kilobyte = 1024 får å gjøre tallet litt rundere for datamaskinen...


poenget er at datamaskinen behandler bare binære tall.(uten å gå nærmere inn på det)(2-tallsystemet)


 

Kanskje litt klønete formulering av meg, men vi sier egentlig det samme. Selv om datamaskinen bare behandler binære tall så kunne man brukt 1KB = 1000 byte over alt, men man gjør det lettere ved å sette 1KB = 1024byte.

 

Quote:


Ser ingen grunn til at noe datablad skal oppgi korrekt antall byte i en harddisk. De runder jo av til nærmeste Giga eller Terra som alle oss andre...inkl. produsentene. Bl.a av praktiske hensyn


 

Har aldri hevda at noe datablad skal oppgi korrekt antall byte i en harddisk, men med å skrive 1TB = 1000GB(som er en høyst hypotetisk størrelse) så kan dem forvirre da man kan tro at dette gjelder over alt.

 

Du mener altså at dette er praktisk. For min del hadde det vært mer praktisk og ihvertfall enklere om windows faktisk rapporterte min 45GB harddisk som 45GB. IMO er det ganske forrvirrende at noen steder i dataverden skal 1KB = 1024 byte og andre steder skal 1KB = 1000 byte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-11 17:27, Dollar skrev:


Av ting der har vært/er problemer med kan jo også VIA's 686b southbridge som finnes i ALLE amd/via hovedkort (fra de siste 1 1/2årene) - men vi kan jo ikke konsekvent anbefale at alle kjøper reine Intel maskiner?


 

Erh...alle DDR-hk'a basert på KT266/266a har da VT8233-southbridgen som ikke er spesielt buggy i forhold til 686b. Det som derimot er riktig er at alle AMD760-baserte hk som har kommet ut har hatt denne southbridgen, akkurat som alle KT133/133a. (så vidt jeg husker)

 

Bare en liten rettelse bare.

Lenke til kommentar

Vet at jeg har kritisert PC Pro tidligere i denne tråden, men ville bare si at i denne månedens nr. følger det med fullversjon av Delphi 6 Personal Edition. I tillegg får du fullversjon av Anarchy Online og Mandrake 8.1. Så til alle dere som har lyst til å lære å programmere i Delphi anbefaler jeg dere å kjøpe dette nummeret. For å komme i gang med programmeringen ta en tur innom http://sourcecode.no/delphi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...