Jump to content
Sign in to follow this  
Playmofetish

XP installert på D:

Recommended Posts

... og jeg vil gjerne endre denne til C:

Oppdaget det ikke før jeg hadde lagt inn alt av drivere og programmer, og da er det kjipt å ta alt forfra igjen.

Har gjort tabben før, og fant ut hvordan man endret stasjonsbokstav på OS-partisjon i Windows-registeret... Det endte selvfølgelig i reformatering fordi Windows ikke ville loade.

Men så har jeg hørt at det finnes et program(mer) som skriver om alle programsnarveier fra f.eks D: til C: så man får startet Windows uten problemer etterpå.

Noen her som vet om et slikt program?

Edited by Playmofetish

Trenger ikke noe eget program til det. Høyreklikk på min datamaskin, velg behandle, og så går du til diskbehandling og der kan du endre stasjons bokstav.

Hadde det vært så enkelt så. Windows kan ikke endre stasjonsbokstav på partisjonen med operativsystem på. Det var derfor jeg prøvde meg i registry for et par år siden, med dårlig utfall.

Skal som sagt være noe program som kan fikse dette, noe som heter noe á la "Drive Mapper", men det har ikke gitt særlig gode resultat på Google.

Partition Magic som kopiere partition over til den andre? Elles kan du ghoster partition og legger dn på C'en så sletter du OS på D

Kanskje litt tåpelig ideer men hvis det er noe bedre anbefalinger vil jeg gjerne vite også ^^

Har brukt Ghost en del, så burde egentlig være sikker, men er usikker på om Ghost tar vare på stasjonsbokstav ved ghosting til en ny/annen partisjon/disk. Hvis Ghost endrer fra D: til C: av seg selv, må det samtidig endre alle programsnarveier, og det er jeg i tvil om det gjør.

Kanskje jeg bare får nøye meg med å ha Windows på D:

Et sånt program hadde vært kjempesmart, så jeg lurer fortsatt på om det finnes.

Partition Magic har en funksjon som lar deg fikse dette. :) Mener jeg prøvde det selv engang med gode resultater.

Vel, prøvde det i Partition Magic ja, og det hele endte i Windows-reinstall, som jeg ante. Nå har jeg i hvert fall stasjonsbokstaver som jeg vil!

Blir et salig rot med sju disker og flere optiske enheter, greit å ha orden på ting.