Gå til innhold

Bluetooth, hvor stor hastighet ?


Anbefalte innlegg

jeg ødela nettopp PC kabelen min til min kjære Sony Ericsson w810i, jeg gikk på telehuset og spurte om de hadde den samme kabelen men nei, men de tilbød meg en slik Bluetooth USB, hvor de sa at den hadde samme hastighet som kabelen, jeg kjøpte den.

 

installasjonen gikk fint men hastighete var på rundt 40 kpbs.. noe som er ekstremt tregt når man skal fylle opp 2 GB. så jeg satte inni USB 2.0.. og økte hastigeten min til litt over 50 kbps, noe jeg heller ikke er fornøyd med.

 

så spørsmålet er, har jeg noen innstillinger feil, eller er Bluetooth bare forbanna tregt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bluetooth's maks. fart er inntil 3Mbps. Så det er som folk sier her tregt. Dette i følge denne pålitelige kilden: Bluetooth.com

 

For eksempel har infrarødt (IrDA) inntil 16 Mbps. Men forutsetter som kjent at enhetene er svært nær hverandre, og uten noen forstyrrende elementer mellom.

 

Men har du IrDA så kan du overføre data raskere mellom PC og mobil enn med Bluetooth.

 

Det aller beste er naturligvis datakabel eller WiFi.

Lenke til kommentar
Bluetooth's maks. fart er inntil 3Mbps. Så det er som folk sier her tregt. Dette i følge denne pålitelige kilden: Bluetooth.com

 

For eksempel har infrarødt (IrDA) inntil 16 Mbps. Men forutsetter som kjent at enhetene er svært nær hverandre, og uten noen forstyrrende elementer mellom.

 

Men har du IrDA så kan du overføre data raskere mellom PC og mobil enn med Bluetooth.

 

Det aller beste er naturligvis datakabel eller WiFi.

6606132[/snapback]

 

Eh.. Nei infrarød på mobiler kan defenetivt ikke komme i hasigheter som er i nærheten av 16Mbps engang (ikke ennå i hvertfall) Faktisk er infrarød enda treigere enn blåtann.

 

Skal du overføre en fil til datamaskinen eller til en annen telefon, så kan det gjøres trådløst på to måter. Du kan enten overføre via blåtann, i en hastighet på rundt 55 kB per sekund, eller du kan overføre via infrarød, som går betraktelig saktere.

 

Denne sitaten er hentet ifra SonyEricsson K800 sin test her på amobil. Som kan leses her.

Endret av m3
Lenke til kommentar

[

[Eh.. Nei infrarød på mobiler kan defenetivt ikke komme i hasigheter som er i nærheten av 16Mbps engang (ikke ennå i hvertfall) Faktisk er infrarød enda treigere enn blåtann.

 

Skal du overføre en fil til datamaskinen eller til en annen telefon, så kan det gjøres trådløst på to måter. Du kan enten overføre via blåtann, i en hastighet på rundt 55 kB per sekund, eller du kan overføre via infrarød, som går betraktelig saktere.

 

Denne sitaten er hentet ifra SonyEricsson K800 sin test her på amobil. Som kan leses her.

6606261[/snapback]

 

Hei!

Vet ikke 100% hvilken IrDA-protokoll de nyeste telefonene i dag benytter, men når det gjelder hastigheter på IrDA så kan man sjekke fasiten her:

Infrared Data Association (IrDA): "IrDA currently has data rates up to 16 Mbit/s available with 100 Mbit/s data rates under development."

Les selv her:

irda.org

 

I tillegg kan man jo se på Bluetooth sine sider (se tidligere innlegg).

 

Det finnes tre IrDA-protokoller i dag:

 

- den vanligste (gamle) som er IrDA-115K-protokollen, den overfører 115.2 Kbit/sek. Et bilde på 500KB tar 50 til 100 sekunder å overføre.

 

- IrDA-4M-protokollen, den overfører 4 Mbit/sek. Et bilde på 500KB tar 4-11 sekunder å overføre.

 

- IrSimple-4M-protokollen, som overfører opp til 16 Mbit/sek. Et bilde på 500KB tar 1 sekund å overføre.

 

Ble mye tall det her, og mer skal det bli!

 

Nå skal vi være veldig våken når det gjelder bits og Bytes:

- 4Mbits er slik jeg regner røfly 4 millioner bits. Nå er det 8 bits per Byte, så deler vi på 8 får vil 500000 Byte, altså 500 KB.

- 115.2 Kbit skal være 115200 bits som delt på 8 blir 14400 Byte, altså 14.4KB. Det er jo rimelig sakte da...

 

Det store spørsmålet blir hvilken versjon av IrDA er det f.eks. Nokia 6233 bruker? Jeg prøvde å overføre et bilde på 500KB fra PC'en, og det tok ca. 11 sekunder. Samme bilde tilbake tok 9 sekunder.

 

Dermed tror jeg våre nye telefoner har IrDA-4M-protokollen, altså inntil 4 Mbit/sek. Det skulle bety noe sånn som inntil 500KB i sekundet. Testen min viste ca. 45.5 - 55.5 KB pr. sek.

 

Da kan vi 'slå fast' at amobil's test hvor de sier at "Du kan enten overføre via blåtann, i en hastighet på rundt 55 kB per sekund, eller du kan overføre via infrarød, som går betraktelig saktere." er en sannhet med modifikasjoner, da jeg oppnåde 55.5 KB per sek med IrDA, og det er da ikke betraktelig saktere? Tro om amobil i denne testen virkelig prøvde IrDA og Bluetooth? :hmm:

 

Kan en av dere ta en kjapp test av Bluetooth, prøv å overfør et bilde på ca. 500 KB fra PC'en til telefonen (f.eks. en 6233), hvor lang tid tar det? Har ikke Bluetooth på min bærbare.

 

Med forbehold om regne- og skrivefeil :)

Lenke til kommentar

Hva som er raskest av Blåtann eller IrDA på mobiler er en ting, en annen ting er dilemmaet trådstarter står overfor nemlig hastighet mellom blåtann og kabel (USB 2.0) Og her kan det være liten tvil. USB kabel er mye raskere enn blåtann og IrDA på mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Hva som er raskest av Blåtann eller IrDA på mobiler er en ting, en annen ting er dilemmaet trådstarter står overfor nemlig hastighet mellom blåtann og kabel (USB 2.0) Og her kan det være liten tvil. USB kabel er mye raskere enn blåtann og IrDA på mobiltelefoner.

6609644[/snapback]

 

Det har du helt rett i. Ingen tvil om at han ble lurt i butikken som påsto at Bluetooth er like raskt som kabel. Kunnskapsnivået rundt om i slike butikker varierer sterkt, mildt sagt!

 

Ta med kvitteringen og bytt inn bluetooth'en. Gå til en annen butikk (eller nettet) og kjøp en datakabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...