Gå til innhold

Funnet 3 forskjellige 12", men hvilken er best?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

nå skal jeg studere, som "alle" andre her, og trenger litt hjelp til et 12" pc-valg. Alle disse er ganske så like, så lurer derfor på om noen har en mening om hvilken jeg bør velge.

 

PC nr 1

 

shg Note 6200 Serie

 

Centrino 760 (2.0GHz - 533FSB)

1024MB DDR2-533

80GB HD (8MB Cache)

12” Widescreen TFT (Glare)

DVD±RW Dual Layer

Intel 915GM VGA / 64MB

54MBIT WLAN, GLAN

Card Reader

1,3 Megapixel Webcam

 

PC nr 2

 

13,3-tommers MacBook

 

Oppløsning på 1280 x 800 bildepunkter

1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs 065-6233

Tastatur & Mac OS 065-6235

1.83GHz Intel Core Duo 065-6306

60 GB Serial ATA-harddisk 065-6226

Kombinert stasjon (DVD-ROM, CD-RW) Altså ikke brenner

 

Jeg skal eventuelt kjøre windows på den. Brenner er ikke helt nødvendig, i og med at jeg har en svært god stasjonær pc hjemme.

 

PC nr 3

 

Komplett Notebook S271

 

Barebook S271 12"WXGA m/ 8-cell batteri

TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5

AMD Turion 64 X2 Mobile TL-50 1.6GHz

MSI Combo WLAN+Bluetooth MiniPCI

Support 3 år - Komplett sin egen support

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

Tastatur for Notebook S26x/S27x,

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

SoftThinks Installasjons og recovery

DVD-brenner 8x DVD±RW

Toshiba 80GB 5400RPM

PC Uten OS, White Box PC

Garanti 3 år - Sende inn

 

 

Dette var da de pc'ne det står mellom, og som sagt ville jeg kjørt windows på mac og jeg ikke ha brenner, for har det på min stasjonære som jeg vil kjøre i nettverk når den er hjemme.

 

Ville satt stor pris på hjelp her, takk! :w00t:

 

EDIT: Kan legge til at pc'n vil bli brukt til word, internett, ned/opplasting og andre skoleting. Ingen spilling...

 

EDIT2: Har kanskje en i familien som er medlem på norek.no, så jeg kan kanskje ha råd til en annen pc, eller oppgradere bygg-selv pcn fra komplett. Denne er jo også fin:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322588

Endret av Richard_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

nå skal jeg studere, som "alle" andre her, og trenger litt hjelp til et 12" pc-valg. Alle disse er ganske så like, så lurer derfor på om noen har en mening om hvilken jeg bør velge.

 

PC nr 1

 

shg Note 6200 Serie

 

Centrino 760 (2.0GHz - 533FSB)

1024MB DDR2-533

80GB HD (8MB Cache)

12” Widescreen TFT (Glare)

DVD±RW Dual Layer

Intel 915GM VGA / 64MB

54MBIT WLAN, GLAN

Card Reader

1,3 Megapixel Webcam

 

PC nr 2

 

13,3-tommers MacBook

 

Oppløsning på 1280 x 800 bildepunkter

1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs 065-6233

Tastatur & Mac OS 065-6235

1.83GHz Intel Core Duo 065-6306

60 GB Serial ATA-harddisk 065-6226

Kombinert stasjon (DVD-ROM, CD-RW) Altså ikke brenner

 

Jeg skal eventuelt kjøre windows på den. Brenner er ikke helt nødvendig, i og med at jeg har en svært god stasjonær pc hjemme.

 

PC nr 3

 

Komplett Notebook S271

 

Barebook S271 12"WXGA m/ 8-cell batteri

TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5

AMD Turion 64 X2 Mobile TL-50 1.6GHz

MSI Combo WLAN+Bluetooth MiniPCI

Support 3 år - Komplett sin egen support

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

Tastatur for Notebook S26x/S27x,

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

SoftThinks Installasjons og recovery

DVD-brenner 8x DVD±RW

Toshiba 80GB 5400RPM

PC Uten OS, White Box PC

Garanti 3 år - Sende inn

 

 

Dette var da de pc'ne det står mellom, og som sagt ville jeg kjørt windows på mac og jeg ikke ha brenner, for har det på min stasjonære som jeg vil kjøre i nettverk når den er hjemme.

 

Ville satt stor pris på hjelp her, takk!  :w00t:

 

EDIT: Kan legge til at pc'n vil bli brukt til word, internett, ned/opplasting og andre skoleting. Ingen spilling...

 

EDIT2: Har kanskje en i familien som er medlem på norek.no, så jeg kan kanskje ha råd til en annen pc, eller oppgradere bygg-selv pcn fra komplett. Denne er jo også fin:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322588

6601059[/snapback]

 

Jeg tror kanskje jeg ville gått for komplett notebook sin, men kanskje av andre årsaker enn du ville ha til svar? Jeg er ikke spess flink angående pc. Leser bare spesifikasjonene.

 

Uten å si noe sikkert mener jeg shg er litt tungvint med tanke på eventuel service da de holder til i danmark. Lenger ventetid hvis du må sende inn og eventuelt dyrere frakt. Om du tenker å ha den en god tid inn i fremtida ville jeg kanskje også satt et krav om 64-bit + dual core.

 

 

Mac ville jeg kanskje kjøpt hvis jeg holdt på med musikk eller bilderedigering etc, eller hvis jeg var veldig opptatt av design. Ellers greie specs på denne. Men hvis du skal ha windows OS, så hvorfor Mac? Litt tungvint syns jeg. Men nå er ikke jeg en pc-doktor, som sagt. Men Mac er en pen, sikkert effektiv maskin. Jeg har ikke vært apple-kunde så jeg vet ikke, men å reklamere på ipod har vist seg å være vanskelig. Kanskje du burde undersøke kundeservice eller med andre som har hatt problemer med mac før du eventuelt går for dette valget.

 

 

Komplett sin notebook har både dual core (x2), 64-bit, utvikler lite varme og har et lavt strømforbruk, selv om kanskje hovedkortet drar litt mer enn de til intel.

Denne vil jeg tro fungerer fint til vista når det kommer. Ellers hvis du skulle få hekta på noen dataspill tror jeg ikke denne går av veien for dette heller, men kanskje noe svakt skjermkort til de råeste spillene.

 

 

Håper dette var til hjelp :roll:

Lenke til kommentar

Takk for kjempefint svar! Nå er i hvert fall shg utelukket. Som sagt skal jeg høre hva onkelen min får til via norek og de prisene som er der. Men så også at apple hadde et tilbud for studenter. Nå har jeg satt opp et raskt regnestykke så jeg får 2GHz duo prosessor, og kjøpt 2GB ram ved siden av.

 

Det er 5% avslag på selve mac'en + at man får en ipod ekstremt billig (som kan selges igjen). Så slik blir regnestykket med rabattene:

 

iPod nano 2 GB svart    305kr

Selges for 1355 (for å gjøre regnestykket enkelt)

 

Overskudd på 1050 kroner.

 

 

13-tommers MacBook (Hvit) - 2 GHz Intel Core Duo

10 330 kroner

 

 

Ny 2GB RAM

2x Kingston KVR667D2S5/1G 1024Mb/1GB SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Sum = 1528 kroner

(kjøper selv for via apple koster det 3854kroner)

 

SUM MACBOOK 2 GHz duo med 2 GB RAM = 10 808 kroner.

 

Det er en veldig god 13" mac mener jeg. Og hvis man kjører BOOTCAMP kan man kjøre windows samtidig uten problemer. Designen på macen er jo helt rå også!

 

Så mener dere fortsatt at jeg bør slå til på komplett sin pc? I så fall gjør jeg det dere anbefaler. Ville bare vise dere etter rabatter osv nå :thumbup:

Lenke til kommentar
vill annbefale denne toshibaen skriver på den nå, hatt over et halvt år men nå er den 5000 billigere en da jeg kjøpte. liten og sykt lett. helt klart en 6`er

 

sånn bare for og forvirre deg litt :D

6603174[/snapback]

 

Hehe, ble nesten litt forvirra :p. Den var utrolig pen, men den hadde ikke så imponerende spesifikasjoner syns jeg:

 

 

Intel Pentium M 1200 MHz vs 2GHz duo

512 MB ram vs 2GB ddr2

60 GB harddisk = det samme (men blir ekstern på meg senere)

Integrert Intel GMA 900 aner jeg ikke hvor bra er

1024x768 vs 1280*800 og det er widescreen

Skjermstørrelse 12,1 meget bra!

 

Men den var sykt pen da, det skal den ha!

Lenke til kommentar
EDIT: Kan legge til at pc'n vil bli brukt til word, internett, ned/opplasting og andre skoleting. Ingen spilling...

 

anbefalte med tanke på det du sa i første post.

 

 

jeg har et extra batteri som gi optill 8 timer leve tid. det er også fett. men som jeg sa det var et forslag.

 

skulle jeg klage på noe så er det at den har sykt mye rart installert, synest den var så treg, så jeg begynte og rote rundt på nettet etter mere minne, helt til jeg gikk inn på taskmanager og så at det var 60 prosesser oppe og gikk. så jeg slo av 12 da ble det bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt gått for MacBook. Hadde det ikke vært for at jeg har en laptop som er under ett år gammel, så hadde jeg kjøpt en selv. Jeg har en kompis som har en MacBook, og den er bare GRISELEKKER. Etter min mening er designet på den helt villt, og maken til kvalitet skal en lete lenge etter. Selv om det selvfølgelig er mye plastik, er plastik-følelsen helt fraværende. De avrunde hjørnene, lokket, det belyste tastaturet og plassering av porter er bare helt vidunderlig. Det er ikke en eneste ting som er overlatt til tilfeldighetene, alt er tenkt på.

 

Var jeg deg ville jeg definitivt kjøpt en Mac.

Lenke til kommentar
Jeg ville definitivt gått for MacBook. Hadde det ikke vært for at jeg har en laptop som er under ett år gammel, så hadde jeg kjøpt en selv. Jeg har en kompis som har en MacBook, og den er bare GRISELEKKER. Etter min mening er designet på den helt villt, og maken til kvalitet skal en lete lenge etter. Selv om det selvfølgelig er mye plastik, er plastik-følelsen helt fraværende. De avrunde hjørnene, lokket, det belyste tastaturet og plassering av porter er bare helt vidunderlig. Det er ikke en eneste ting som er overlatt til tilfeldighetene, alt er tenkt på.

 

Var jeg deg ville jeg definitivt kjøpt en Mac.

6603803[/snapback]

 

Ok, da kan vi stenge denne tråden. Jeg går for Mac. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Vil anbefale at du tar en titt på Lenovo 3000 v100 (IBM), et rimelig og meget bra alternativ med Core Duo og diverse andre finesser. Du kan også se på Toshiba Satelite Pro U-200, som har stort sett samme spesifikasjonene som Lenovo. Begge har 12".

6604697[/snapback]

 

Akkurat nå syns jeg det er elendig med utvalg på bærbare. Det er få bærbare med core 2 duo og turion 64 x2 ute å går. Hvorfor ikke vente til slutten av august. La krigen fortsette mellom amd og intel. Bedre utvalg + lavere pris.

Lenke til kommentar

Da var visst tråden oppe å gå igjen. Når det gjelder bootcamp så kommer jeg til å ha xp og mac os x inne. Ser frem til å prøve ut hvordan det er med mac. XP vil jeg ha som en "sikkerhet" på at jeg kan kjøre de programmene jeg vil og er vant til, så lenge jeg ikke finner et bedre program på mac'en. Tenker jeg vil kjøre 1 partisjon med mac og 1 med xp sånn at jeg ikke blander noe. Skal også ha en ekstern harddisk som fat32, i og med at både windows og mac kan lese disse. Da kan den mappen være "felles". Det som også er fint da er at den stasjonære pc'n min kan legge over eller hente noe fra denne eksterne harddisken.

 

Når det gjelder bootcamp fungerer den fint, uten om noen små bagateller. Dette vil 100% garantert bli retta opp når mac kommer med leopard os x, for bootcamp er bare en beta-versjon.

 

Etter hva jeg har lest er det bare positive omtaler om mac os x så blir vel kanskje etter hvert at jeg nesten bare bruker det. Skal i banken og overføre penger i morgen, så den vil bli bestilt da...

 

EDIT: Toshibaen og Lenovoen blir litt dyre, og jeg må nok kjøpe ram i tillegg på de også. Utvalget er kanskje ikke det beste på duo prosessore nå, men det vil selvfølgelig komme seg. Det at prisene vil synke skjer jo alltid, man kan jo ikke alltid vente på at det blir billigere.

Endret av Richard_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...