Jump to content
Sign in to follow this  
kjellrune

Ny bil eller dyr brukt?

Recommended Posts

Skal bytte ut bilen min etterhvert. Er i tvende om jeg skal kjøpe en ny bil (>=300K) eller kanskje kjøpe en bruktbil i samme prisklasse. Har jo veldig lyst på en A6 da, men du får jo ikke en ny A6 til den prisen. Mine krav til den nye bilen er "stor" motor, stasjonsvogn og automatikk...

Hva ville dere gjort?

Kjell Rune

kjører du mye, f.eks over 50000km i året, ville jeg uten tvil kjøpt NY

Hvorfor det? Verditapet blir jo bare enda større.

Er enig med Sluffy over her....hadde heller kjøpt en nyere bruktbil, max 3 år gammel.

Med en "ny" bruktbil, så slipper du som regel alle disse faste besøkene på verksted, for å få retta opp alle små og store feil som er på alle nye biler....

mvh

Pantera

Er enig med Sluffy over her....hadde heller kjøpt en nyere bruktbil, max 3 år gammel.

Med en "ny" bruktbil, så slipper du som regel alle disse faste besøkene på verksted, for å få retta opp alle små og store feil som er på alle nye biler....

mvh

Pantera

6606535[/snapback]

Det er jo for pokker når man kjøper en brukt bil, og samtidig kjører mye, at man må besøke verkstedet ofte.

mvh

Pantera

6606535[/snapback]

Det er jo for pokker når man kjøper en brukt bil, og samtidig kjører mye, at man må besøke verkstedet ofte.

6616015[/snapback]

Dette kan diskuteres. Ofte når man kjøper ny bruktbil, maks 3-4år som de andre sier, så vil man slippe unna med alle småservicene og småfeil som ofte dukker opp i begynnelsen av en bils liv.

Dessuten kjører man langt, så er verditapet stort på en ny bil! Kjenner flere som angrer på at de ikke tok en Focus som var et år gamlere, eller en Passat som var 1-3 år gamlere enn den de kjøpte helt ny.

For å ta meg selv som eksempel.

Jeg lever av å kjøre bil , og kjører drøyt 120000 km i året.

Pga dette, har jeg "ikke råd" til å kjøpe brukt bil. Verkstedbesøk / ståtid er en uting, og da gjelder kun ny bil ved hver bilskift.

120 000 km i året? Er vel litt forskjell på det, og 20-25 000, som de fleste andre som kjører en del ligger på.....

Verksted-besøk/ståtid har du jo på alle nye biler, da disse alltid har feil som må rettes. Dette gjelder vel for de fleste bilmerker, selv om noen er verre enn andre.

Pantera

120 000 km i året? Er vel litt forskjell på det, og 20-25 000, som de fleste andre som kjører en del ligger på.....

Verksted-besøk/ståtid har du jo på alle nye biler, da disse alltid har feil som må rettes. Dette gjelder vel for de fleste bilmerker, selv om noen er verre enn andre.

Pantera

6626253[/snapback]

Nå ble det jo tidligere nevnt her, at jeg mente det lønte seg med ny bil hvis man kjørte laaangt. Jeg nevnte da OVER 50000 km/året.

Voyageren min har nå gått 100000 km på 11 mnd. Har ikke vært på verksted utenom service. Men MB Sprinteren som jeg kjører litt med, den har vært EN DEL på verksted. Men den er nå degradert til "reservebil".

Nå ble det jo tidligere nevnt her, at jeg mente det lønte seg med ny bil hvis man kjørte laaangt. Jeg nevnte da OVER 50000 km/året.

Voyageren min har nå gått 100000 km på 11 mnd. Har ikke vært på verksted utenom service. Men MB Sprinteren som jeg kjører litt med, den har vært EN DEL på verksted. Men den er nå degradert til "reservebil".

Men hva får du igjen for bilen, når den har gått ca 360 000 km, etter 3 år? Siden du da kjøper helt ny bil, regner jeg med at du gjør det hos forhandler, og er han da i så fall villig til å gi en bra pris for en bil som har gått så langt?

mvh

Pantera

Men hva får du igjen for bilen, når den har gått ca 360 000 km, etter 3 år? Siden du da kjøper helt ny bil, regner jeg med at du gjør det hos forhandler, og er han da i så fall villig til å gi en bra pris for en bil som har gått så langt?

mvh

Pantera

6626679[/snapback]

Kjører'n ca 4 år. deretter blir den privatbil. Det vil si lite kjørt, siden jeg ikke er stort hjemme...