Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to ADSL abonnement?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra Telenor om at de maks klarer 4Mbit på ADSL-linjen. Det er pga avstanden fra huset til sentralen. Jeg har imidlertid to abonnement, da både kona og jeg har "gratis" bredbånd ifm jobb. Finnes det noen boks som kan koble disse to ADSL-linjene sammen, så vi får doblet kapasiteten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det gjør det, men prisene er ikke spesielt hyggelige.

Om du er villig, kan du også sette opp en server med f.eks. Clark Connect eller pfSense.

Er dog litt usikker på om det vil fungere som redundanse, eller om den faktisk deler linjene, altså 2x4 Mbit

Skrevet

Dette spørsmålet er tatt opp mange ganger på forumet, men kort svar er følgende:

Du får til å dele kapasiteten ut sånn halveis, men inngående vil det kun gå å bruke en linje. Dette fordi full lastdeling krever oppsett hos ISP.

Skrevet
Jeg har fått beskjed fra Telenor om at de maks klarer 4Mbit på ADSL-linjen. Det er pga avstanden fra huset til sentralen. Jeg har imidlertid to abonnement, da både kona og jeg har "gratis" bredbånd ifm jobb. Finnes det noen boks som kan koble disse to ADSL-linjene sammen, så vi får doblet kapasiteten?

6600264[/snapback]

Du kan ta en titt på SMC Barricade BR24Q. Denne boksen har inngang for to linjer, og velger automatisk den linjen med minst trafikk. Merk deg at du får ikke dobbel hastighet, men den kjører last balansering over begge linjene.

En test kan du se her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...