Gå til innhold

Kjøling av trekasse med temp-sensor


sirtommen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bygd en trekasse som modem, router, switch, Access Point og serveren min står i. Denne kassen skal isoleres seinere for å støytette den. Men nå er den bare en tett kasse.

 

Som dere sikkert vet så lager jo all elektronikk varme. Nå er spørsmålet hvordan jeg blir kvitt den. Jeg skal lage 2 80mm hull nede, og oppe. Og sette i vifter for å få luft flyt.

 

Men, så vil jeg ha tempratur sensor på viftene. Slik at de ikke går unødvendig :-)

 

Hvordan skal jeg lage denne? Kunne godt tenke meg å lage slik atnår kassen er 50 grader, så starter viftene og går til det er 40 grader i kassa.

 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et tips: Sånn rent støymessig er det kanskje mer behagelig å ha to vifter som går *sakte* (og dermed med lavt støyvolum) hele tiden istedet for at de går av og på med jevne mellomrom.

 

Vifter er lagd for å gå døgnet rundt i årevis, så jeg tror ikke du skal være bekymret for eventuell slitasje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvis det er elektronikk som bare utvikler 10w varme er det jo bortkastet med masse 120mm vifter!

 

æsj silenx... styr unna!

6690209[/snapback]

 

Det er 2 servere, en switch, et adsl modem og en laptop psu. Jeg vil tippe det er ca 70 grader nedi der når lokker har vært på en dag. Fordi modemet slår ut, og diskene i serveren er så varme at jeg ikke kan ta på de :p

 

EDIT: ADSL modem.... (selvfølgelig?)

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Kan jo ta en temp motstand .. husker ikke hva det "rette" navnet på det er :p Men tar det og en transistor, så setter du tempmotstanden i nærheten, evt der du vil ha den, så vil viftene leve sitt eget liv ;)

 

Btw, du trenger ikke mer enn 2x 120mm vifter. Evt 1 og litt hull så lufta kommer ut :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...