Gå til innhold

Ny hdd, Mulig å flytte over windows til den nye?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har akkurat skaffa en ny harddisk til en litt eldre maskin. Harddisken er en sata2 harddisk, men gikk å jumpe den til sata1. Så den fungerer.

Problemet mitt er, jeg har ingen flere windows lisenser enn den som er tilment den maskinen. Så, noen kloke hoder som vet hvordan jeg kan flytte hele windowsen fra den gamle disken til den nye? Uten problemer?

Har prøvd litt med Ghost, lagde et image av den gamle disken og prøvde å installere det imaget på den nye, men det fungerte ikke, da sata disken nektet å boote. Hvorfor? Aner ikke, men i bios går det ikke an for meg å velge Sata disker som booteobjekt... Bare IDE disker.

Jeg sitter å prøver ut forskjellige metoder, men mange funker ikke.

Så nå måtte jeg spørre her, noen som har noen forslag?

Eventuelt et program som gjør dette veldig enkelt, og gjør slik at sata disken booter uten problemer?

Eller er det kanskje ikke mulig å gjøre dette med en windows uten å installere helt på nytt?

Hadde vært bra med svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Problemet mitt er, jeg har ingen flere windows lisenser enn den som er tilment den maskinen. Så, noen kloke hoder som vet hvordan jeg kan flytte hele windowsen fra den gamle disken til den nye? Uten problemer?

Jeg forstår ikke problemet, du bør nok forklare litt bedre.

Når det gjelder boot på SATA bør du nevne maskinvaren før noen kan komme med en løsning.

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet, du bør nok forklare litt bedre.

Når det gjelder boot på SATA bør du nevne maskinvaren før noen kan komme med en løsning.

6591982[/snapback]

Litt svevende forklart av meg der ja.. Det jeg mente var at jeg ikke har noen flere windowser, hvis jeg må installere ny! Derfor hadde det vært kjekt hvis jeg bare kunne ha kopiert dette over på den nye. Do skjønne?

Hovedkort: ASUS A7V600 (nyeste bios)

Nye HDD'n: Western Digital 250GB Caviar SE SATA II

Skrevet
Men hva er en "Windows" egentlig og hvordan har du "brukt de opp" ?

Har du en gyldig lisens på Windows er det vel ikke noe problem å installere det på nytt på den nye disken?

6592783[/snapback]

med OEM så blir det vanskeligere vet du..

Skrevet

Ghost er jo det man bruker for slikt. Det kan gjøres på flere måter, og det er flere Ghost versjoner.

Det enkleste kan være å bruke Ghost 2003 på en floppy, og klone hele disken.

Skrevet
Nei?

En OEM lisens er gyldig på en maskin uansett hva du bytter så lenge hovedkortet er det samme.

http://www.hardware.no/artikkel/23686

6595250[/snapback]

Og jeg har nettopp byttet hk grunnet defekt hovedkort. Dette er en pc som har hatt defekt hovedkort over lengre tid, så nå har jeg handlet nytt hovedkort og harddisk til den. Så prøver jeg å få orden på den da. Faktisk nå ser det ut til at jeg har fått det til med Ghost! Tok backup av hele disken på den gamle hdd'en, fyrte avgårde installasjon av backup bildet på den nye. Og det gikk! Men, det jeg er skeptisk til nå, er vel om det går an å aktivere uten problemer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...