olona Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Heisann folkens. Jeg lurte på om folk ville dele sine syn eller eventuelle linker på et bra databasedesign for et websystem. Det jeg vil ha av funksjonalitet er dynamisk meny og mulighet for en bruker å legge til nye sider med bilder. Utifra disse kravene så trengs altså (tipper jeg) følgende tabeller: meny (inneholder menystruktur) fil ( inneholder path og navn til bilder som lastes opp) tekst (inneholder teksten som skal presenters)
roac Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Heisann folkens. Jeg lurte på om folk ville dele sine syn eller eventuelle linker på et bra databasedesign for et websystem. Det jeg vil ha av funksjonalitet er dynamisk meny og mulighet for en bruker å legge til nye sider med bilder. Utifra disse kravene så trengs altså (tipper jeg) følgende tabeller: meny (inneholder menystruktur) fil ( inneholder path og navn til bilder som lastes opp) tekst (inneholder teksten som skal presenters) 6588044[/snapback] Siden ingen har svart enda så får jeg hive meg ut i det. Hvordan databasemodellen din bør se ut er avhengig av en rekke faktorer. Å ha en egen tabell for grafikk kan være hensiktsmessig. Det samme med en (eller flere) tabeller for artiklene. Men, jeg er redd du bare har begynt å røre ved overflaten. Hva med forfatterene? Deres login-informasjon (for de skal vel logge seg inn for å skrive/legge inn artikkelen). Hva med spesiell formattering, skal det kodes på klientsiden (for databasen), eller skal informasjon om dette ligge i databasen også. Hvordan skal du håndtere avsnitt? Artikler over flere sider? Kategorisering av artikler? Kan en artikkel være med i flere kategorier? Hvis noe endres (f eks navnet på en kategori, navnet på en forfatter), skal det da gjøres gjeldende for tidligere artikler også? Spørsmålene er mange, og svarene kan gi en føring på hva slags datamodell du ønsker. Prinsippene for databasedesign er akkurat de samme uansett hva databasen skal brukes til: Man må veie Normaliseringnormalisering (unike egenskaper i egen tabell) opp mot ytelse, og dette krever at du enten har erfaring eller at du prøver og feiler. Med fornuftig indeksering vil jeg anta at 3NF ikke er så dumt i en publiseringsløsning. Ytelsesmålinger vil kunne avsløre om jeg har rett eller tar feil. Ellers er det mange opensourcesystemer du kan se på, men vær klar over ikke alle nødvendigvis er optimale. Det gjelder i særdeleshet de som også kjører på eldre versjoner av MySQL. Tidligere versjoner har jo en noe "rufsete" støtte for SQL-sproget.
olona Skrevet 1. august 2006 Forfatter Skrevet 1. august 2006 (endret) Hei, takk for svaret ihvertfall, roac. Nå kan jeg kanskje avklare noen ting her da. Dette systemet som jeg har tenkt på skal egentlig bare være en egen hjemmeside for et menneske. Hvor person kan legge til sine egen sider med bilder. Så derfor trenger man ikke innlogging, annet enn for Administratoren. Typisk at man har en *hobby ** Film ** Kunst Og så ønsker personen å legge til en side med **Hester. Systemet må kunne takle at man kan legge til et menyvalg på *hobby. Det skal også være slik at under Film så skulle man kunne legge inn flere filmer med bilder, enten da som en lang side, eller som mange "delsider". Er usikker på hvilke jeg ville velge ennå. I utgangspunktet hadde jeg tenkt formattering osv bare ha en standard mal, evnt man kunne velge flere "maler" for hvordan siden skulle kunne se ut. Slik som jeg hadde gjort det fram til nå, var ved bruk av en index fil, hvor index filen includerte en type side enten det var visning_text, visning_bildermapper etc og inne i visning_text så hentet jeg inn en TextID og spyttet ut teksten inn i en "boks" i visning_text. Skal prøve å søke opp noen open source websystemer... takk igjen. Endret 1. august 2006 av olona
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå