Gå til innhold

Flytting av disk fra èn PC til en annen -HAL-probl


Anbefalte innlegg

Jeg har en disk i en gammel PC med et meget komplisert programoppsett i Windows 2000 som jeg ønsker å flytte til en ny PC (barebone) og beholde disken oppsettmessig uendret. Alternativet er en regning på 10-20000 for reinstallasjon av applikasjonene på en ny PC med et nyinstallert OS.

 

Har prøvd å bare flytte disken men det feiler i oppstarten med en BSOD. Har studert lenge på feilen og lokalisert at det drier seg om en feil pga forskjell i HAL på gammel og ny PC.

 

Den gamle PC'en har en HAL av type "Standard PC" mens den nye PC'en har en HAL type "ACPI enprosessor PC".

 

Har lest til øyet blir stort og vått på Microsoft sine sider om endring av HAL men er ikke i stand til å finne ut om denne flyttingen lar seg gjøre (fra Std-PC til ACPI-enprosessor PC) - og i så fall en nøyaktig steg-for-steg oppskrift på hvordan det skal gjøres.

 

Er noen istand til å hjelpe ?

Endret av haarsaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil også få hal.dll-feil dersom disk-nummereringen endrer seg. Den letteste måten å finne ut om det er problemet er å prøve seg fram. Min boot.ini ser slik ut:

[boot loader]

timeout=10

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 2-2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 0" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 0-2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 1" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 1-2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3-2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 4" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 4-2" /execute=optin /fastdetect /usepmtimer

 

Jeg har rotet mye med både diskplasseringen og partisjoneringen, så jeg har linjer for disk 0-4 og partisjon 1 og 2. Disknummereringen starter med 0, mens partisjonene starter med 1. Dersom du har både SATA og ATA-kontrollere (4 av hver) kan disknr være alt mellom 0 og 7.

 

Når det er sagt er det egentlig en dårlig ide å flytte Windows-disker mellom forskjellige maskiner, siden det fort blir driverkonflikter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Jeg ville prøvd å kjøre sysprep, evt. usmgt, men uten å vite hvilke programmer/hva du ønsker overført, så blir det kun en gjetning.

Om HAL er problemet så kan Microsoft gi deg et verktøy for å fjerne nødvendige strenger.

Lenke til kommentar

Dette mener jeg skyldes at det er forskjellige chipsett i maskinene. Det første du bør gjøre er å klone disken din vha Ghost e.l. Så kan du prøve å boote fra og reparere med W2k-cd'n, du får jo det valget i installasjonsmenyen. Dette trenger ikke å fungere, men da har du backup, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hva mener du med problematisk program oppsett?

 

Hvorfor ikke ta backup av "SYSTEM STATE" på den gammle pc'en og restore backupen til den nye installasjonen på den nye PC'en.

 

Vis du flytter den direkte over uten å gjøre noe så krasjer PC'en MAX siden det er stor sjangse for at det er forskjellig chipsettene.

 

Kom med spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...