Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knirkelyder fra Golf IV ('99 mod)


sls

Anbefalte innlegg

I det siste har Golfen begynt å lage knirkelyder når jeg kjører over fartsdumper eller på ujevnt underlag. Lyden høres ut som mus/rotteskrik og jeg har problemer med å høre nøyaktig hvor lyden(e) kommer ifra.

 

Jeg ville tro det hadde noe med dempere/fjærer å gjøre siden lyden kommer når bilen beveger seg vertikalt. Men kan det tenkes at det er andre ting som lager lyden, og at jeg kan finne ut av det på egenhånd?

 

Bilen har kjørt 133000 km og har vært utsatt for mye veisalt og annen forurensing i vinter. Vet ikke om det har vært en avgjørende faktor. Håper dette ikke er en av de "Bilmekaniker: -Dette kommer til å koste mye"-lydene man kan høre på en bil...

Endret av sls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være så billig som utslitte indre stab-stagsforinger.

6564514[/snapback]

Får man kjøpt foringene separat? Og hva vil et verksted ta for å bytte dette (for jeg regner med at dette er noe man ikke får gjort selv liggende under bilen)?

 

Vil det eventuelt hjelpe om jeg smører med litt fett?

Lenke til kommentar

Broren min kjøpte Corolla Verso i 2004 og har allerede begynt å klage på knirkelyder. Disse kommer helt tydelig fra innvendige plastdeler. Jeg vet ikke hvor godt en Golf er bygd, men det er vel ikke så stor prisforskjell mellom Corolla og Golf, så jeg hadde ikke utelukket plastedelene som støykilde.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk at lyden kommer fra noe utenfor kupéen. Inne i kupèen er det andre knirkelyder, men ikke disse "rotteskrik"-lydene som kommer hver gang jeg kjører over en fartsdump.

 

Foringer på bærearmer eller stabiliseringsstag kan være grunnen til lyden, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å undersøke det.

Kan det skje noe skade om jeg lar det være?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil skal det være en relativt billig jobb å bytte stabstagsforingene. Foringene fåes i løsvekt, skal du bytte dem selv bør du huske å be om klammrene også. Du MÅ vite hvor tykt staget er når du skal ha deler. Uansett tror jeg jobben er såpass billig at du skal være litt gira på å skru for å gidde å gjøre det selv.

 

Hva lyden faktisk er bør et merkeverksted klare å finne ut av før de begynner å reparere.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil skal det være en relativt billig jobb å bytte stabstagsforingene. Foringene fåes i løsvekt, skal du bytte dem selv bør du huske å be om klammrene også. Du MÅ vite hvor tykt staget er når du skal ha deler. Uansett tror jeg jobben er såpass billig at du skal være litt gira på å skru for å gidde å gjøre det selv.

 

Hva lyden faktisk er bør et merkeverksted klare å finne ut av før de begynner å reparere.

6567827[/snapback]

 

OK. Det er kanskje ikke bare å gå i vei og smøre fett på alle mulige bevegelige deler under bilen..? Får vel ringe et merkeverksted. Nærmeste verksted (ikke VW) tok 6000 kroner for fjerne en rar dunkelyd ved nedbremsing i en gammel boble. Lyden var der fortsatt etter reparasjon, og det viste seg at lyden kom av en termos som lå i hattehyllerommet bak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...