Gå til innhold

VIA mini/nano ITX og Linux


Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å skaffe meg en maskin basert på VIA ITX. Mye grunnet plass og støy. Lurte da på om det er noen som har erfaringer med ITX og Linux. Tenker da spesielt på drivere og ytelse.

 

Min plan ...

 

Skaffe meg en ITX (vet ikke om jeg skal ha nano eller mini enda) uten vifter og med CF-kort integrert (skal ikke ha harddisk), TV-ut har også vært kjekt, men er ikke høyest på listen. Maskinen skal primært brukes til jobb (GIMP, Inkscape, Scribus osv) og "vanlig" bruk (MPlayer, SeaMonkey, Audacious osv), her forlanger jeg at jeg ikke vil få noen problem, min nåværende workstation er en PIII-700 og den er mer en bra nok til mitt bruk, ITX'en bør da helst ikke være dårligere en ca en PIII-500.

 

Så over til skjermkortet, fungerer det out-of-the-box? Hvis CPU er litt dårlig bør det iallefall støtte XV slik at jeg kan se MPEG-1/2/4 i fullskjerm (1280x1024) uten lagging osv.

 

Vil også nevne at jeg forlanger at kortet er støttet full ut av frie drivere, helst som allerede er i kernelen.

 

Setter pris på tilbakemeldig fra noen som har erfaringer med slike kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et VIA Mini-ITX kort. Fungerer greit til desktopbruk.

 

Pass eventuelt på å kjøpe en av de viftefrie hovedkortene med Eden, eller lavt klokket C3. Viftene på de andre er nemlig veldig små og avgir mye støy. Det er heller ikke enkelt å sette på egne kjøleribber for passiv kjøling da det er trangt om plass.

 

Den medfølgende MPEG-dekoderen fungerer dårlig i Linux. Det er noen forsøk på å lage frie drivere men det går sakte. Flere prosjekter har startet og sluttet. VIA tilbyr lukkede drivere men jeg har ikke hatt hell med de.

 

MPEG-2 i full kvalitet fungerer ikke med min VIA C3 733Mhz prosessor. Men skruk man ned en del på bitraten så fungerer det. XViD og diverse fungerer stort sett. MPEG4 går dårlig.

 

Jeg har brukt VIA C3 733MHz til PVR, og en Mini-ITX (933MHz) til desktop. Begge er nå byttet ut med henholdvis Pentium M-maskin, og en PPC Mac Mini. Pentium M støyer litt mer enn min C3 all den tid den faktisk har vifter men det er til å leve med.

 

http://www.viaarena.com sjekk ut forumet. Konsenus later å være at man bør styr unna VIA ITX til PVR-bruk. Desktop vil som sagt fungere så lenge du ikke er opptatt av MPEG2+.

 

Hvis du ikke er veldig opptatt av at maskina skal ha flashdisk kan jeg anbefale Mac Mini til GNU/Linux bruk som et alternativ til ITX. Skal litt til å bygge en ITX-maskin som er minde enn Mac Mini.PPC-utgaven er i alle fall stillegående. Du får tak i slike brukt.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar

Er det socket 370 på den Pentium III-maskina di? I så tilfelle kunne du kanskje sett om du finner en 800 MHz eller tregere klokket VIA C3 CPU. Jeg har som skrevet over en maskin med VIA C3 som er passivt kjølt av en Zalman kobberribbe. Prossesoren kostet med 250 ny fra Komplett i sin tid. (2003). Du får passende veiftefri PSU til 500-1000 kroner. Du finner kanskje dette brukt et sted.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Selv om jeg ikke bruker maskinen veldig mye til video så liker jeg å ha muligheten. Kommer den dårlige videostøtten av dårlige drivere eller maskinvare? Skjermkortet i min nåværende maskin er ATI Rage 128, dette kortet har ikke HW-støtte for dekoding av MPEG-2, men ved hjelp av r128-driveren i X.org og bruk av XV så kjører jeg helt fint alt som er av video.

 

Mener å huske at VIA lanserte store planer om å frigi info om skjermkortene, mulig jeg tar feil(?).

 

Får nesten se om jeg må revurdere innkjøp av ITX.

 

Mac er ikke et alternativ, har også tenkt å bruke CF-kort noe som gjør mini'en uaktuell.

 

Husker dessverre ikke hvilken socket maskinen min bruker, den skal uansett på dynga da jeg har problemer med maskinen under load (skylder på hovedkortet som er VIA Apollo).

Lenke til kommentar

Pentium IIIen du er en vesentlig raskere CPU enn C3 og Eden. Så det hjelper nok på litt. Jeg mener å huske at mplayer gikk gjennom XV. Nå bør det neves at dette er 733 maskinen. Har ikke prøvd MPEG2 som jeg kan huske på den andre. Det var ikke så mye om å gjøre for MPEG2 så det kan hende prosessor med raskere klokkefrekvens klarer saken.

 

Du kan jo bestille et Mini-ITX-kort med 1-1,2GHz Eden å se hvordan det fungerer med MPEG2. Dersom det ikke fungerer har man alltids angrefrist. Om jeg ikke tar helt feil er Eden noe tregere enn C3. Men det ser ikke ut til å være vifteløse C3er på markedet. Til ditt bruk (flash for å fjerne støy fra harddisk) ønsker du virkelig ikke en av de viftene som er montert på Mini-ITX. (I alle fall den jeg har).

 

Når det gjelder frie drivere til ITX så startet VIA veldig fint med nettsiden nevnet over... De har også produsert noen distro-spesifke binære drivere.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar

Takker, skal sjekke linken.

 

Regnet med at CPU'ene er treigere en PIII-700, men min tidligere maskin (PII Celeron 300) gjorde også jobben sin (null problem med video her også (ATI Rage)), så jeg er ikke kravstor når det gjelder CPU. Er egentlig bare skjermkortet som kan ødelegge et mulig kjøp.

Lenke til kommentar

Med drivere som gir DRI vil ITX-kort med 1GHz eller mer fint klare å spille av f.eks HR-HDTV. Min M10000 Nehemiah gjør hvertfall det. Denne er forøvrig i686, M9000 (modellen før), var ezra-basert (i586).

 

På dette kortet fungerte hardwaren temmelig enkelt med en ganske standard gentoo-installasjon (kernel 2.6.17, xorg 7.1). Det kan være verdt å titte på epios-kernelene der ute, som har en del patcher for epia-kort.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Jeg har MPEG2-støtte på mitt VIA EPIA M1000 med en 1GHZ prosessor. Vanlig akselerering via XV funker dårlig, derimot funker XvMC.

Det kan være et herk å compile og jeg har derfor ikke gjort noe med den installasjonen på over et år.

CPU-bruk ved DVD-avspilling ligger rundt 4-10% når MPEG2-akselereringen er aktiv. Med Longhaul strømsparing så holder cpu seg kald også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...