Gå til innhold

Sony Ericsson og T9 PROBLEMER!


Anbefalte innlegg

Har et problem med T9 funksjonen til SE.

 

Tanken bak funskjonen virker kanskje smart, men når man har neon sms "på nakken" og er vant med Nokia sin glimrende T9 blir man bare frustrert når man prøver å skrive fort på SE sine nye telefoner.

 

Problemet jeg sikter til er at de har lagt inn en funskjon som gjør at dét ordet som blir mest brukt kommer først frem f.eks.: føste gang man skriver "dust"...så kommer "furu" frem...da trykker man ned på joysticken og får frem "dust" som man ville skrive. Neste gang man skal skrive dette ordet regner man med at "furu" kommer frem først og at man dermed bare bytter raskt så man får frem "dust" og kan skrive videre....men neida! Da kommer "dust" frem på føste forsøk...og "furu" frem som 2. valg....

 

Dette gjelder flere ord: du/et, kaste/lærte kommer/lønner kalle/jakke kokker/lokker maler/måles gav/hav...osv osv osv

Rekkefølgen på alle disse ordene bytter etter hvor ofte man skriver dem.

Veldig irriterende hvis man skal skrive fort, da man må stoppe opp og se at man virkelig skrev det ordet man faktisk ville skrive før man skriver videre...det tar tid!

 

Kan ikke huske noen Nokia elle Samsung jeg har hatt som har hatt samme problemet/funksjonen som SE der.

 

Har lett etter om dette er noen som går ann å slå av...men har ikke funnet noe...tror ikke det går heller?

 

Min telefon er K800i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som er vandt med T9, skriver mye fortere med det på, en av, naturlig nok. Men nå er det heller ikke snakk om hva en mener er best, T9 av eller på :p

 

Uansett. Eg vet akkurat hva du henviser til, men er selv mest vandt til SE sin T9, en Nokia. Hvordan fungerer egentlig T9'en til Nokia da? Eg mener, T9 er jo laget for at ordboka skal finne frem til ordet du prøver å skrive, i stede for at du må skrive hele ordet. Dersom de tre bokstavene du skrev inn passer med flere ord, vil eg si at det er naturlig at den tar den av de som du bruker mest(men det er min mening). Alternativet, vil eg tro, er et du er på jakt etter, at den alltid tar det samme ordet uansett. Eg vet ikke med Nokia, men på SE kan man sette opp T9 ordboka til å fungere slik.

 

På min SE telefon, K750i, kan eg når eg har valgt Norsk språk, og T9 på, velge å slå av forslag til ord. Etter hva eg har testet vil den da uansett alltid bruke det samme ordforslaget(uavhengig av bruk), men det må du nesten teste ut selv for å være sikker.

 

Håper dette kan hjelpe litt :)

Lenke til kommentar
De som er vandt med T9, skriver mye fortere med det på, en av, naturlig nok. Men nå er det heller ikke snakk om hva en mener er best, T9 av eller på :p

 

Uansett. Eg vet akkurat hva du henviser til, men er selv mest vandt til SE sin T9, en Nokia. Hvordan fungerer egentlig T9'en til Nokia da? Eg mener, T9 er jo laget for at ordboka skal finne frem til ordet du prøver å skrive, i stede for at du må skrive hele ordet. Dersom de tre bokstavene du skrev inn passer med flere ord, vil eg si at det er naturlig at den tar den av de som du bruker mest(men det er min mening). Alternativet, vil eg tro, er et du er på jakt etter, at den alltid tar det samme ordet uansett. Eg vet ikke med Nokia, men på SE kan man sette opp T9 ordboka til å fungere slik.

 

På min SE telefon, K750i, kan eg når eg har valgt Norsk språk, og T9 på, velge å slå av forslag til ord. Etter hva eg har testet vil den da uansett alltid bruke det samme ordforslaget(uavhengig av bruk), men det må du nesten teste ut selv for å være sikker.

 

Håper dette kan hjelpe litt :)

6546058[/snapback]

 

Nope...hjelper ikke.

For at dere skal skjønne hva det er jeg mener er irriterende kan dere prøve følgende:

 

Ha på T9 og skriv "ser" ser ser ser ser ser ser ser ser ser... Hvis du ikke har skrevet dette ordet mye fra før regner jeg med at du først fikk frem "per" og måtte bytte til "ser". Det du vil merke etter å ha byttet til ser nok (kanskje 10...) ganger er at "ser" da vil dukke opp først....og nå begynner moroa! Idet "ser" begynner å komme først bytter du til "per" igjen, da vil "per" dukke opp først...så bytter du det til "ser"...så dukker "ser" opp først...osv osv

 

Når du nå har kommet inn i en god rytme med å trykke sammenhengende "7,3,7,joystick ned,7,3,7,joystick ned,7,3,7,joystick ned.... så vil du få frem dette... ser per ser per ser per ser per ser per.....annen hver gang...morsomt...men irriterende hvis man skal skrive fort.

Endret av Rossifan46
Lenke til kommentar
Nope...hjelper ikke.

For at dere skal skjønne hva det er jeg mener er irriterende kan dere prøve følgende:

 

Ha på T9 og skriv "ser" ser ser ser ser ser ser ser ser ser... Hvis du ikke har skrevet dette ordet mye fra før regner jeg med at du først fikk frem "per" og måtte bytte til "ser". Det du vil merke etter å ha byttet til ser nok (kanskje 10...) ganger er at "ser" da vil dukke opp først....og nå begynner moroa! Idet "ser" begynner å komme først bytter du til "per" igjen, da vil "per" dukke opp først...så bytter du det til "ser"...så dukker "ser" opp først...osv osv

6549037[/snapback]

 

Er det ikke bedre at telefonen tilpasser seg til bruksmønsteret ditt da? I forhold til at du hver gang må bytte til "ser" når telefonen foreslår "per"?

 

Men kan skjønne at det er irriterende når det gjelder ord som brukes ca like mye.

Lenke til kommentar
Nope...hjelper ikke.

For at dere skal skjønne hva det er jeg mener er irriterende kan dere prøve følgende:

 

Ha på T9 og skriv "ser" ser ser ser ser ser ser ser ser ser... Hvis du ikke har skrevet dette ordet mye fra før regner jeg med at du først fikk frem "per" og måtte bytte til "ser". Det du vil merke etter å ha byttet til ser nok (kanskje 10...) ganger er at "ser" da vil dukke opp først....og nå begynner moroa! Idet "ser" begynner å komme først bytter du til "per" igjen, da vil "per" dukke opp først...så bytter du det til "ser"...så dukker "ser" opp først...osv osv

6549037[/snapback]

 

Er det ikke bedre at telefonen tilpasser seg til bruksmønsteret ditt da? I forhold til at du hver gang må bytte til "ser" når telefonen foreslår "per"?

 

Men kan skjønne at det er irriterende når det gjelder ord som brukes ca like mye.

6549080[/snapback]

se eksempel over...så skjønner du hvorfor det er irriterende... ("du/et" er et bedre eksempel da det er ord man skriver ofte og med samme taster...)

Lenke til kommentar

 

Er det ikke bedre at telefonen tilpasser seg til bruksmønsteret ditt da? I forhold til at du hver gang må bytte til "ser" når telefonen foreslår "per"?

 

Men kan skjønne at det er irriterende når det gjelder ord som brukes ca like mye.

6549080[/snapback]

se eksempel over...så skjønner du hvorfor det er irriterende... ("du/et" er et bedre eksempel da det er ord man skriver ofte og med samme taster...)

6549093[/snapback]

Ja, jeg skjønner hva du mener! du/et er ord som brukes ca like mye. Da blir det lite forutsigbart hvor ordene ligger i listen. Det kan jeg forstå at er irriterende. Personlig så skriver jeg sikkert ikke like fort som deg så jeg vil heller sette pris på at "ser" kommer før "per" da det er "ser" jeg bruker mest siden jeg ikke kjenner så mange som heter Per.

Lenke til kommentar
Vanesak. Om du har brukt Nokia si T9-ordliste ei stund, vil det berre vere ein overgangsfase til du er like glad i SE si. Sjølv synest eg at SE sin ordlisteteknikk er langt betre enn Nokia sin. Vanesak, sjølvsagt, men etter relativt mykje erfaring med begge merka :)

6549105[/snapback]

...kommer aldri til å bli en vanesak at man må ta en pause midt i skrivingen for å se hvilken ord man skrev hver gang telefonen finner ut at den vil endre på rekkefølgen ordene blir foreslått... Går tusen (...hundre) ganger raskere når man har lært seg rekkefølgen ordene kommer i og bare bytter rask fra f.eks. per til ser (osv osv osv....) hver gang man skriver slike ord...

 

Men takk for tilbakemeldinger og engasjement :-)

Lenke til kommentar

 

Er det ikke bedre at telefonen tilpasser seg til bruksmønsteret ditt da? I forhold til at du hver gang må bytte til "ser" når telefonen foreslår "per"?

 

Men kan skjønne at det er irriterende når det gjelder ord som brukes ca like mye.

6549080[/snapback]

se eksempel over...så skjønner du hvorfor det er irriterende... ("du/et" er et bedre eksempel da det er ord man skriver ofte og med samme taster...)

6549093[/snapback]

Ja, jeg skjønner hva du mener! du/et er ord som brukes ca like mye. Da blir det lite forutsigbart hvor ordene ligger i listen. Det kan jeg forstå at er irriterende. Personlig så skriver jeg sikkert ikke like fort som deg så jeg vil heller sette pris på at "ser" kommer før "per" da det er "ser" jeg bruker mest siden jeg ikke kjenner så mange som heter Per.

6549132[/snapback]

 

Er nok du/et som har irritert meg mest ja og som fikk meg til å skrive dette innlegget :-)

 

Men er helt enig i at lengere ord...kanskje navn/fremmedord gjerne kan rykke opp på rekkefølgelisten hvis man skriver de mye...men det blir nok en vanskeligere jobb for de som programerer hvis de skal ta hensyn til det også :-)

 

Mvh Rossifan46

Lenke til kommentar

Liker ordlistene på SE jeg. Greia er jo bare å være litt obs på de ordene du bruker mye, som f.eks. et/du. Men snart kommer det vel telefoner der man kan bestemme selv hvordan ord som skal komme først. Det er vel ikke lenge igjen til det kan jeg tenke meg.

 

Så lenge man får opp det andre artige ordet når man skriver "edru" så er alt helt fett for meg...

Lenke til kommentar
Liker ordlistene på SE jeg. Greia er jo bare å være litt obs på de ordene du bruker mye, som f.eks. et/du. Men snart kommer det vel telefoner der man kan bestemme selv hvordan ord som skal komme først. Det er vel ikke lenge igjen til det kan jeg tenke meg.

 

Så lenge man får opp det andre artige ordet når man skriver "edru" så er alt helt fett for meg...

6551115[/snapback]

"Fest" :-)

Lenke til kommentar
Så hvorfor hjelper ikke forslaget mitt?

 

Etter hva eg har testet forsvinner irritasjonsmomentet bort, da den ikke foreslår ofte brukte ord, men faste ord fra ordboken.

Denne "fixen" gjør at man ikke ser hva som ligger inne i ordboka, det gjør det faktisk værre å skrive fort!

Altså, problemet er der fortsatt; T9-ordboka er ikke konsekvent (forslagsliste eller ei) og foreslår dermed ikke det samme ordet hver gang!

 

Dette fenomenet kan man selv teste ved å skrive de veldig ofte brukte ordene "edru" og "fest" så vil den fortsatt foreslå det mest brukte ordet (selv om du ikke ser ordet på en forslagsliste).

Skriver du "edru" en gang mer enn "fest" så foreslår den "edru" og du må trykke pil ned for å få frem "edru", skriver du "fest" en gang mer enn "edru" så foreslår den "fest", og du må bla deg frem til "edru" om du skjønner..

 

Til dere som ikke skjønner at dette er negativt for mange. Dette fører til at man ikke kan skrive raskt, siden T9-ordboka ikke er statisk, men dynamisk og sette det mest brukte ordet først.

 

Det gjør det for eksempel umulig å skrive i blinde, noe jeg kunne gjøre med min gamle Nokia 6610 ved å lære seg hvilke ord som kommer etter x antall trykk på *-tasten

 

Man kan fortsatt i dag lære seg hvilke ord som er i ordboka og ikke, på den måten lærer man seg å slå sammen ord som er i ordboka for å lage et ord som ikke er i ordboka.

Som feks: festvert = fest->vert

I gamle-nokia-dager kunne man gjøre dette i blinde, dersom man visste hvor mange trykk på * "fest" og "vert" var..

Nå kan dette, på grunn av den ukonsekvente T9-ordboka, plutselig bli "edrutest", eller kanskje "destvest" hvis man ikke følger aktivt med på hva man skriver.

 

EDIT: Endret forslagene, ble inspirert av inlegget over :)

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Så hvorfor hjelper ikke forslaget mitt?

 

Etter hva eg har testet forsvinner irritasjonsmomentet bort, da den ikke foreslår ofte brukte ord, men faste ord fra ordboken.

Denne "fixen" gjør at man ikke ser hva som ligger inne i ordboka, det gjør det faktisk værre å skrive fort!

Altså, problemet er der fortsatt; T9-ordboka er ikke konsekvent (forslagsliste eller ei) og foreslår dermed ikke det samme ordet hver gang!

 

Dette fenomenet kan man selv teste ved å skrive de veldig ofte brukte ordene "edru" og "fest" så vil den fortsatt foreslå det mest brukte ordet (selv om du ikke ser ordet på en forslagsliste).

Skriver du "edru" en gang mer enn "fest" så foreslår den "edru" og du må trykke pil ned for å få frem "edru", skriver du "fest" en gang mer enn "edru" så foreslår den "fest", og du må bla deg frem til "edru" om du skjønner..

 

Til dere som ikke skjønner at dette er negativt for mange. Dette fører til at man ikke kan skrive raskt, siden T9-ordboka ikke er statisk, men dynamisk og sette det mest brukte ordet først.

 

Det gjør det for eksempel umulig å skrive i blinde, noe jeg kunne gjøre med min gamle Nokia 6610 ved å lære seg hvilke ord som kommer etter x antall trykk på *-tasten

 

Man kan fortsatt i dag lære seg hvilke ord som er i ordboka og ikke, på den måten lærer man seg å slå sammen ord som er i ordboka for å lage et ord som ikke er i ordboka.

Som feks: festvert = fest->vert

I gamle-nokia-dager kunne man gjøre dette i blinde, dersom man visste hvor mange trykk på * "fest" og "vert" var..

Nå kan dette, på grunn av den ukonsekvente T9-ordboka, plutselig bli "edrutest", eller kanskje "destvest" hvis man ikke følger aktivt med på hva man skriver.

 

EDIT: Endret forslagene, ble inspirert av inlegget over :)

6551970[/snapback]

 

Jepp...Nokia 5140 som jeg bruker på jobb kan man skrive i blinde...vet hvilken rekkefølge ordene kommer i ordboken og den er 100 % konsekvent! Den kan man skrive virkelig fort på!!

Endret av Rossifan46
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Rossifan46, jeg trekker tilbake alt jeg har sagt i denne tråden :D

Etter en ukes bruk av w810i innser jeg nå fordelen med å vite hvilket ord som dukker opp som førstevalg. Jeg må liksom alltid stoppe opp og se hva som dukker opp før jeg skriver videre. Hvis jeg ikke gjør det blir det ofte feil.

 

Man skjønner nok ikke dette før man faktisk har prøvd det i praksis. :yes:

Lenke til kommentar
Rossifan46, jeg trekker tilbake alt jeg har sagt i denne tråden  :D

Etter en ukes bruk av w810i innser jeg nå fordelen med å vite hvilket ord som dukker opp som førstevalg. Jeg må liksom alltid stoppe opp og se hva som dukker opp før jeg skriver videre. Hvis jeg ikke gjør det blir det ofte feil.

 

Man skjønner nok ikke dette før man faktisk har prøvd det i praksis. :yes:

6688817[/snapback]

:)

Endret av Rossifan46
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...