Gå til innhold

Jeg vil ha laptop som aldri er utladdet


obese

Anbefalte innlegg

Jeg reiser overalt med tog, og jeg skal kjøpe meg ny pc nå. Sammehengen mellom disse to faktorene (i går kom jeg fram fra en 63 timers nonstop togtur) er at jeg gjerne vil ha en pc som varer i overkant av ti timer, da jeg også tenker å kjøpe meg oppladbart batteri fra batterygeek.com så jeg har batteri i godt over et døgn uten stopp.

 

Dette er fordi det er langt mellom hver plass man kan ladden pcen på tog ned gjennom europa. Danske tog er en holy grail for meg :) 1. klassetullet er litt for dyrt, men de har kontakter der :)

 

 

Uansett, hvilken pc som er pitteliten og med godt batteri. Kompisen min har en vaio T-serie (en av de små) og jeg har hørt at han har noe sånn som 6 timers batteri. Det er med 12 eller 13" skjerm, og det er noe sånn jeg har leter etter. Ytelse bryr meg midt i ræva, samt gjør alt annet enn tastaturkvalitet og byggekvalitet. i.e. minst mulig plast.

 

Dvs at jeg leter etter det alle andre leter etter i grunnen, en pc som er fin og som aldri går tom for batteri.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg foreslå Dell X1. Den holder ca 5-6 timer på det store batteriet(6Celler). Og om du ringer Dell og forklarer situasjonen så tipper jeg du kan få ganske så ok tilbud på pcen med et par ekstra slike batteri. Den har en ULW(Ultra Low Voltage) prosessor som veksler mellom 1,1Ghz og 600MHz etter hvor mye den jobber. Dette gjør at den nesten ikke lager noe varme og klarer seg uten vifte. Som igjen sparer masse strøm. Alt i alt tror jeg du skal lete veldig lenge etter noen pc som er i nærheten av så lett, strømgjerrig og genial som den. Hvis du klarer å finne noe som er i nærheten så si fra.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for denne:

FSC Lifebook S7110.

 

Få kompromisser.

Stor skjerm, lett, god batterikapasitet og utvidelsesmulighet

6542733[/snapback]

Jeg tviler sterkt på at den klarer de oppgitte 10.7 timene på ett batteri. Dell maskinen har et likt batteri(6 Celler) som også er ca 5000mAh. Dell X1 maskinen har ULW prosessor som bruker mindre strøm, den har ikke vifte, den har mindre skjerm (12"). Alt dette tatt i betraktning så vil jeg anta at den reele levetiden den Fujitsu maskinen har er på knappe 4 timer ved normal bruk. Ja du kan sikkert klare å få den til å gå i 10 timer om du ikke gjør noe på den, skrur av skjermen og det trådløse nettverkskortet. Men hva er da vitsen med å ha den på? Som sagt så tror jeg at Dell X1 er den maskinen som vil være det beste valget i ditt tilfelle. Jeg reiser selv flere ganger i uken og må da ofte bruke pc på buss. Den er såpass lett at du kan ha den i en sekk eller annen bæreveske som ikke vanligvis har plass til en bærbar. Og du trenger ikke å bekymre deg for at vekten skal være noe problem.

 

Edit: Ser at Fujitsu maskinen har en skjermoppløsning på 1024 x 768, og en 4:3 skjerm. Dell maskinen har i stedet en skjerm som klarer 1280 x 768 på 16:10 (Det er normalt for pc skjerm å ha 16:10 i stedet for 16:9.) Og skal du på noen av disse turene jobbe f.eks i Office programmer så er de bedre tilpasset 1280 enn 1024. Det er også lettere å scrolle nedover enn det er å scrolle både nedover og sidelengs for å lese dokumentet. Og som en siste lille punkt på listen over fordeler ved 16:10 så vil jeg si at det er bedre hvis du skulle falle for fristelsen å benytte pcen til å se film på. Du klarer knapt å se de små sorte strekene helt øverst på skjermen.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Du burde undersøke Dell XPS m1210. Den er liten, kraftig, og du skal visstnok kunne få opptil 8 timer batterilevetid på den. Hadde det ikke vært for at jeg vil kunne spille ville jeg kjøpt den. Den kan lett spilles på, men blir for dyr ettersom jeg ikke vil over 10.000.

Lenke til kommentar
Du burde undersøke Dell XPS m1210. Den er liten, kraftig, og du skal visstnok kunne få opptil 8 timer batterilevetid på den. Hadde det ikke vært for at jeg vil kunne spille ville jeg kjøpt den. Den kan lett spilles på, men blir for dyr ettersom jeg ikke vil over 10.000.

6544646[/snapback]

Her er det noe som skurrer for min del.. Kraftig og 8 timer batteritid. Dette hører ikke hjemme annet sted enn i produktbrosjyren som er laget av salgsavdelingen hos Dell. Du selger ikke 2-3 timers brukstid akkurat :p Men kan du vise til erfaringer av folk som har den som kan gå god for 8 timer brukstid så skal jeg ha den. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva er ditt budsjett?

 

En ibm x60 med det største batteriet(40Y7003) og en batteridock(40Y7005) gir ifølge IBM ca 11 timer batteri!

 

nummrene i () er varenr hos IBM.

 

men du trenger kanskje cd rom? verken X1 eller x60s har det integrert.

Lenke til kommentar
Hva er ditt budsjett?

 

En ibm x60 med det største batteriet(40Y7003) og en batteridock(40Y7005) gir ifølge IBM ca 11 timer batteri!

 

nummrene i () er varenr hos IBM.

 

men du trenger kanskje cd rom? verken X1 eller x60s har det integrert.

6546246[/snapback]

 

Og det gir ifølge meg 12 timer og 18minutter med strømsparing på maks og trådløst/BT ol avslått... Det er min "personlige rekord" på sammenhengende bruk av bærbar, uten noen "spesielle" løsninger, uten tilkobling til strøm.

 

Hverken Dell, hp, acer, FS eller Toshiba sine løsninger har klart nevneverdig over 10 timer... (jeg tester omtrent alt som kommer på markedet i jobbsammenheng fra disse merkene, pluss litt Asus men de skuffer meg så mye hver gang at jeg ikke vil snakke om dem :p )

Lenke til kommentar
Dvs at jeg leter etter det alle andre leter etter i grunnen, en pc som er fin og som aldri går tom for batteri.

6542594[/snapback]

 

 

Hva er ditt budsjett?

 

En ibm x60 med det største batteriet(40Y7003) og en batteridock(40Y7005) gir ifølge IBM ca 11 timer batteri!

 

nummrene i () er varenr hos IBM.

 

men du trenger kanskje cd rom? verken X1 eller x60s har det integrert.

6546246[/snapback]

 

Og det gir ifølge meg 12 timer og 18minutter med strømsparing på maks og trådløst/BT ol avslått... Det er min "personlige rekord" på sammenhengende bruk av bærbar, uten noen "spesielle" løsninger, uten tilkobling til strøm.

 

Hverken Dell, hp, acer, FS eller Toshiba sine løsninger har klart nevneverdig over 10 timer... (jeg tester omtrent alt som kommer på markedet i jobbsammenheng fra disse merkene, pluss litt Asus men de skuffer meg så mye hver gang at jeg ikke vil snakke om dem :p )

6546334[/snapback]

Det kan være den rette kombinasjonen om du liker en maskin som er designmessig som en gråstein. Den gjør nytten sin men ser ikke bra ut. Må si at det er imponerende med så lang brukstid. Men du har da også en pc som veier 2,1 Kilo. Og en ting til. Beklager. Men oppløsning på 1024 x 768 :roll:

Lenke til kommentar
Dvs at jeg leter etter det alle andre leter etter i grunnen, en pc som er fin og som aldri går tom for batteri.

6542594[/snapback]

 

 

Hva er ditt budsjett?

 

En ibm x60 med det største batteriet(40Y7003) og en batteridock(40Y7005) gir ifølge IBM ca 11 timer batteri!

 

nummrene i () er varenr hos IBM.

 

men du trenger kanskje cd rom? verken X1 eller x60s har det integrert.

6546246[/snapback]

 

Og det gir ifølge meg 12 timer og 18minutter med strømsparing på maks og trådløst/BT ol avslått... Det er min "personlige rekord" på sammenhengende bruk av bærbar, uten noen "spesielle" løsninger, uten tilkobling til strøm.

 

Hverken Dell, hp, acer, FS eller Toshiba sine løsninger har klart nevneverdig over 10 timer... (jeg tester omtrent alt som kommer på markedet i jobbsammenheng fra disse merkene, pluss litt Asus men de skuffer meg så mye hver gang at jeg ikke vil snakke om dem :p )

6546334[/snapback]

Det kan være den rette kombinasjonen om du liker en maskin som er designmessig som en gråstein. Den gjør nytten sin men ser ikke bra ut. Må si at det er imponerende med så lang brukstid. Men du har da også en pc som veier 2,1 Kilo. Og en ting til. Beklager. Men oppløsning på 1024 x 768 :roll:

6546952[/snapback]

 

Først å fremst kan vi jo ta oppløsninga. Jeg har testet 12" med 1400*1050, og selv om jeg har tilnærmet perfekt syn, så er det et HELVETE å bruke. Absolutt alt må blåses opp for å kunne leses. 1280*800 er omtrent INGEN forskjell i skarphet, bare widescreen så det blir ingen forskjell med Dell maskinen.

 

Når det gjelder utseendet så er jo dette en smakssak, og det får bli med det. Noen liker glorete, noen liker gråstein og de fleste noe midt i mellom... Lenovo maskiner er designet for å være funksjonelle, ikke pene. Og ingen som har testet en del forskjellig vil motsi meg når jeg sier at de lager verdens mest solide bærbare(nå tenker jeg på serieproduserte, og i gjennomsnitt). Bla Gartner Group(verdens største analyse selskap) har kåret Lenovo(IBM) til beste kjøp i alle tester siden 2003 mener jeg det var(testes hver måned).

 

Og 2,1 kilo med 12 timer batteri er ikke mye. Finn 1 annen bærbar som klarer noe i nærhete av det samme så er jeg imponert(ikke produsenttall, men testertall).

 

Jeg la merke til at han spurte etter en "fin" PC, men vil allikevel anbefalle ham å kjøpe en "gråstein" da den er langt bedre enn noe annet alternativ.

 

mine 2 øre... :cool:

 

Edit: Dessuten ba han om kvalitet og godt tastatur og der er det ingen 12" på markedet i dag som kommer i nærheten av x60 engang.

Endret av GA
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli en vane, men GA har sagt hva jeg selv villle si og mer.

 

Og til dere designbeviste....

 

The 50 Most Stylish Things in the World

ThinkPad X Series Tablet

Richard Sapper's original IBM ThinkPad design was inspired by the Shokado bento, a traditional Japanese lunch box. Its effect was immediate—two years after its 1992 release, it joined the Museum of Modern Art's permanent collection. The latest model (now made by Lenovo, which recently acquired IBM's PC division) gives the same sleek shape a new twist: When rotated 180 degrees, the screen morphs into a tablet PC.

 

tatt herfra

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Det gjelder riktignok x tablet series, men noen av dere er så på jordet med "toshiba'en min kan jeg speile meg i snakket" at en skulle tro dere var fjorten :p

 

Trådstarter, vær bevisst på at du kjøper en x60s og ik ke bare x60, s'en er ekstra effektgjerrig og da holder batteriet lengre!

Endret av dale
Lenke til kommentar
Dette begynner å bli en vane, men GA har sagt hva jeg selv villle si og mer.

Hehe, har lagt merke til det selv at du nesten alltid har posten før eller etter meg i diskusjoner som har med ultraportable å gjøre... Tydelig at du er fornøyd med din X60s hvertfall!(Det skjønner jeg godt!)

 

Denne http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/hp_nx6125/18626 greier litt voer 7 timer med reisebatteri.

6549282[/snapback]

Har du testet dette selv bamsemoms? Jeg klarte bare å strekke denne maskinen til rett over 6 timer med absolutt all strømsparing på... Man kan ikke alltid stole på produsent tall. Det eneste unntaket etter min erfaring er Toshiba, der man ofte får mer enn oppgitt da de måler i batterymark...

 

Sjekk også ut dell xps m1210 med integrert grafikk, men dedikert graikk greier den ca 5 timer, vil tro den greier godt over det med integrert grafikk og største batteri. http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...spn_xps_m1210_3

6549367[/snapback]

Dette vil jeg anta at er veldig feil type maskin til den bruken jeg ANTAR at trådstarter er ute etter. Hadde vært veldig fint om du kunne beskrevet litt mer nøyaktig hva du er ute etter forresten!

 

Apropos det som står i "spoiler" teksten din Dale, så må du ikke mobbe Toshibafolka, alt sånt er en smakssak og smaken er som kjent som baken... :whistle:

 

Men, når det gjelder denne typen tråder generelt, så synes jeg det har blitt bare mer og mer av ubegrunnede forslag. Jeg mener fortsatt at hvis man skal anbefalle noe til noen, så bør man ta seg tid til å forklare(på en saklig måte, hvis noen er uenig) hvorfor man mener noe er bedre enn noe annet. Og HVER så snill å ikke anbefall noe bare fordi man selv har det og er fornøyd med det, er ikke sikkert alle har de samme behovene som deg.

 

På den måten blir forumet til mye bedre hjelp for alle. :thumbup:

 

Edit: Omformulering og fjerning av en meget gjenstridig leif :blush:

 

Edit 2:

Ytelse bryr meg midt i ræva

Der var det jeg mente jeg hadde lest ja. Da er hvertfall Dell XPS ganske feil valg.

 

Så min konklusjon til trådstarter blir da at en x60s etter min mening blir det absolutt beste valget. Den har best batterilevetid, best byggekvalitet og selv om designet er kjedelig så er den utrolig funksjonell og har masse smarte detaljer som konkurentene ikke har rukket å kopiere enda. :thumbup:

Endret av GA
Lenke til kommentar
Les testen på HW selv da som jeg linker til, der får de over 7 timer med resiebatteri ;)

 

XPS M1210 er ikke en bærbar som gir det beste innen ytelse, om du velger det beste skjermkortet så gir den god 3d-ytelse til å være en 12". ellers så er den en helt vanlig core duo bærbar, ikke noen superkomponenter liksom :)

6552231[/snapback]

 

Leste igjennom, men klarte å ikke se den setningen. Merkelig at jeg ikke makter å få mer enn 6 timer ut av nøyaktig samme konfigurasjon på jobben...

 

Jeg er klar over at M1210 ikke er en super ytelses maskin, men den tilbyr allikevel langt kortere batteritid enn f.eks x60s...

Lenke til kommentar
Les testen på HW selv da som jeg linker til, der får de over 7 timer med resiebatteri ;)

 

XPS M1210 er ikke en bærbar som gir det beste innen ytelse, om du velger det beste skjermkortet så gir den god 3d-ytelse til å være en 12". ellers så er den en helt vanlig core duo bærbar, ikke noen superkomponenter liksom :)

6552231[/snapback]

 

Leste igjennom, men klarte å ikke se den setningen. Merkelig at jeg ikke makter å få mer enn 6 timer ut av nøyaktig samme konfigurasjon på jobben...

 

Jeg er klar over at M1210 ikke er en super ytelses maskin, men den tilbyr allikevel langt kortere batteritid enn f.eks x60s...

6552310[/snapback]

 

"Vi testet også reisebatteriet som kobles på undersiden av maskinen, med dette målte vi en batterikapasitet på rett over 7 timer." (Dette med ML og ikke MT prosessor, er enmdel å hente der og). Hentet fra nesten nederst på siden under "ytelse". Mulig din har raskere cpu eller andre komponenter tilkoblet som trekker strøm? Men ja, X60 har bedre batterilevetid, tenke mer på disse som mulig "alternativer" :)

Lenke til kommentar

Så det når jeg leste igjennom i stad, bare formulerte meg litt dårlig i forrige post så jeg... Jeg har ikke PCen lengre, da jeg bare testet den i jobb, men har fortsatt testresultatene og hvilke testmetoder jeg brukte på den liggende, og vi fikk kun 6timer og 17min ut av maskina, uansett hva vi prøvde... Testet 3stk av denne konfigurasjonen, så var ikke feil på en enkelt maskin, selv om mine kontaktpersoner i HP mente at vi måtte ha hatt veldig uflaks med de bare... :p

Lenke til kommentar

Apple Macbook, ca. 6,5 timer batteritid, maskinen har alle funksjoner du trenger og samtidig har den denne levetiden med litt mer fart i ræva enn x1 og andre maskiner som prøver å presse seg til sånt.

 

Samtidig bruker denne maskinen tilnærmet null batteri når den ligger i dvale. Du kan bare lukke igjen lokket når du føler for det, åpne det igjen og gjennoppta arbeidsøkta på 2 sekunder når du skulle ønske det uten forandringer.

 

Samtidig kan du kjøpe et ekstra batteri eller 2 som du kan bytte når det starter å minke med batteri på det som står i.

 

Bedre maskin får du ikke til formålet.

Kan jo ikke bare tenke på batterikapasitet, du må tenkte på at du skal bruke den også.

Og bruke den, det er nettop det du kan med den her.

Lenke til kommentar
Apple Macbook, ca. 6,5 timer batteritid, maskinen har alle funksjoner du trenger og samtidig har den denne levetiden med litt mer fart i ræva enn x1 og andre maskiner som prøver å presse seg til sånt.

 

Samtidig bruker denne maskinen tilnærmet null batteri når den ligger i dvale. Du kan bare lukke igjen lokket når du føler for det, åpne det igjen og gjennoppta arbeidsøkta på 2 sekunder når du skulle ønske det uten forandringer.

 

Samtidig kan du kjøpe et ekstra batteri eller 2 som du kan bytte når det starter å minke med batteri på det som står i.

 

Bedre maskin får du ikke til formålet.

Kan jo ikke bare tenke på batterikapasitet, du må tenkte på at du skal bruke den også.

Og bruke den, det er nettop det du kan med den her.

6559231[/snapback]

 

Så du mener altså at en X60s bare har bra batterilevetid, og ikke kan brukes også? Isåfall er det trådens tåpeligste påstand.

 

Du skal derimot ha skryt for å ikke bare skrike ut "Kjøp Mac" uten å begrunne.

 

Skulle fortsatt gjerne ønske at trådstarter kom innom å forklarte mer hva han trengte, unødvendig for oss å hjelpe om han ikke leser dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...