Gå til innhold

Falske minne kort på ebay


Anbefalte innlegg

Mange vet det nok sikkert, men allikevel, ebay flommer over av falske minnekort (og andre ting).

Se f.eks. http://martybugs.net/articles/fakesandisk.cgi .

 

Grunnen til at de fleste selgere har bra rating er at de er veldig flinke til å sende tilbake penger (med en god forklaring) hvis du oppdager at du er blitt lurt. Dermed vil få gi dårlig rating, og taperne blir de som ikke er klar over at de har fått falske kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jo hørt om sånt, men var likevel ikke klar over at likheten var så slående!

 

Takk for informasjonen.  :)

6541037[/snapback]

 

 

Lurer på om de også finnes på QXL? Kjøpte selv ett billig. 2GB Sony memorystick der. Fant ut etterpå at det florerer av billige pirat produserte kort fra kina rund omkring.

Lenke til kommentar

Annonsene på qxl ligner jo veldig på de på ebay, bare oversatt til norsk.

 

Ellers ser det ut til at selgerne kommer fra ett eller annet vestlig land, mens minnekortet sannsynligvis sendes rett fra Kina. Dette ligner også veldig på ebay, så det skulle ikke forundre meg om det var endel falske kort på qxl også.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjøpte et sandisk ultra II 2 gb fra ebay for et halvt år siden. Jeg leste om at det ble solgt mye falske kort på ebay etter jeg hadde kjøpt kortet så jeg var forberedt. jeg fikk kortet, tok 10 bilder i Raw for og teste hastigheten, og kortet ble ødelagt. Fikk bare ERR på kameraet etter det. Prøvde og formatere det gjennom PCEn, men det fungerte ikke. Hvis du går inn på egenskaper på kortet gjennom pcen så finner du ut om det er ekte. Et orginalt sandisk har sandisk og noe nummer under beskrivelsen,mens det falske hadde noe helt annet. husker ikke hva akkurat nå.

Så falske kort skal jeg holde meg langt unna. kan risikere og miste bildene bruker man ett sånn ett, samtidig som at di er ekstremt treige.

Lenke til kommentar
men er disse dårligere enn orginale?

asså du får jo kopi av batterier til mobiler og kameraer og alt annet...er denne dårligere og eventuelt hvor ille er det?

 

kjøpte nemlig denne igår http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=415988871

7712800[/snapback]

 

Kvaliteten vil nok være dårligere. Men feil kan selvsagt skje med alle kort uansett om de er kopier eller ikke. Du har jo 1 års garanti fra selgeren også.

 

Men om det er en kopi, så bør du faktisk gi personen en negativ karakter, og gi beskjed til QXL at personen selger kopivare, noe som heller ikke er tillatt på qxl. Jeg føler at qxl er tryggere å handle hos, enn f.eks på ebay.

 

Det finnes selvsagt masse søppel der, men det ser man ofte på prisene også.

Endret av snillekim
Lenke til kommentar
men er disse dårligere enn orginale?

asså du får jo kopi av batterier til mobiler og kameraer og alt annet...er denne dårligere og eventuelt hvor ille er det?

 

kjøpte nemlig denne igår http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=415988871

7712800[/snapback]

 

Alt som er fake bør og egentlig må unngås. (det er en grunn til at de er nødt å sette et annet navn på sine varer)

Ville heller ikke kjøpt batterier som er fake.

 

Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan kjøpe uorginale batterier.

Har selv kjøpt uorginale batterier til mitt Canon. Men dette er batterier som ikke

er prøvd å se ut som orginale Canon kopier.

 

Minnekort ser jeg på som noe av det "helligste" i mitt kamera, og jeg kjøper derfor kun varer jeg er 100% sikker på er skikkelige greier.

Lenke til kommentar
men er disse dårligere enn orginale?

asså du får jo kopi av batterier til mobiler og kameraer og alt annet...er denne dårligere og eventuelt hvor ille er det?

 

Det er forskjell på fake og uorginalt. Kjøper du f.eks. et Hahnel batteri (forøvrig en meget bra produsent) som passer til et Canon kamera, er det et uorginalt batteri. Kjøper du et batteri som er merket Canon, og skal utgi seg for å være orginalt (men er det ikke) er det ett fake batteri.

 

Varer som er fake er ofte dritt og bør unngås, mens uorginalt ofte kan være vel så godt som orginalt (ofte kan en sjekk på google gi deg mange svar).

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Det vil alltid være grunn til å være påpasselig når man handler på nettet, derfor er det viktig å ikke la seg lure av gode priser. Selv har jeg handlet mye på både eBay og QXL og jeg må si jeg har fått det jeg har kjøpt. Når noe er uforskammet billig og gir seg ut for å være et kjent merke, er det som regel noe tull med det... Kjøper du derimot et annet merke, gjerne en uorginal, så er det som regel bedre, akkurat som birk88 skrev.

 

Om du føler du har kjøpt noe annet enn det som er annonsert, så har både QXL og eBay systemer for å hjelpe deg, og evt. gi tilbake penger. (jeg har selv benyttet dette!)

Lenke til kommentar

Forøvrig selges disse Memory Stick 2GB kortene for rundt NOK 170 på ebay nå, inklusive frakt etc. (det er ikke moms eller toll på disse i og med summen er under 200). Høyst sannsynlig fake, men hvis QXL selgeren også selger fake, tjener han bra pr. kort han selger.

Lenke til kommentar

I sommer ble jeg også lurt på QXL når jeg kjøpte Sony Memory Stick. Selgeren skrev i annonsen at det var original. Google viste kjapt at det var piratkopi.

 

Dessuten krasjet kortet 1 måned senere i min P990 (les:alle feriebilder var borte for alltid). Selgerens svar var at dette kan skje med alle kort. Det kan jeg delvis være enig i. Han mente dog fortsatt at det var original da det kommer fra samme fabrikk som originalet. Bare tull!

 

Når jeg spurte mer om hvor han kjøper sine kort, fikk jeg til svar at han kjøper dem direkte fra fabrikk i asia til ca.120 kr/st.

 

Nei sorry folkens :thumbdown: -nærmest alle disse kort på QXL og Finn er piratkopier, og anbefales ikke med mindre du er villig å ta risikoen å miste alt du har lagret.

 

Nå har jeg i stedet kjøpt et original, og med på kjøpet har jeg 5 års garanti! :thumbup:

Lenke til kommentar
HVORDAN SJEKKER JEG OM MINNEKORTET ER FALSKT MED BRUK AV DATA'N?

 

Du kan sjekke denne: http://reviews.ebay.co.uk/FAKE-Sony-Memory...000000001535763

 

 

Husk å si ifra hvis det er fake ev. ok.

7743761[/snapback]

 

Gnarf skrev noe om at han sjekka egenskapene til kortet når han hadde det i datan, hvordan gjør jeg dette? bare sånn vanlig å venstreklikke på kortet og velge egenskaper der?

Lenke til kommentar
Gnarf skrev noe om at han sjekka egenskapene til kortet når han hadde det i datan, hvordan gjør jeg dette? bare sånn vanlig å venstreklikke på kortet og velge egenskaper der?

 

Les linken jeg ga deg. Det står der.

7750923[/snapback]

 

ok...bare skumleste jeg se.. blåste sikkert forbi det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...