Gå til innhold

Noen her med Bore og brønnteknikk som vil hjelpe..


chil

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 årig mekanisk videregående skole fra før, men uten fagbrev. Men det skulle ikke være noe problen fikk vi høre, bare du hadde litt mekanisk forståelse.

 

De som jeg kjenner som gikk i klassen min, og de har forskjellige fagbrev, er det INGEN som har fått jobb. Nå skal det sies at vi har gitt opp de siste årene, så det kan ha endret seg litt, men det har jeg vell egentlig ikke trua på.

 

Når man hører at det mangler mye folk der ute, er det vell ingeniører og andre høyt utdannede folk, og gjærne med sentrale kontakter innad i ett firma som opererer i nordsjøen. Kontakter er vell meget viktig for å få seg jobb på nordsjøen har jeg oppdaget.

 

Men mitt råd er hvertfall at man MÅ få seg jobb FØR man begynner å legge ut for dyre kurs. Det er kjipt og sitte igjen med ei regning på 50000 for å få noen ubrukelige karakterer på et vitnemål som man ikke får brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 3 årig mekanisk videregående skole fra før, men uten fagbrev. Men det skulle ikke være noe problen fikk vi høre, bare du hadde litt mekanisk forståelse.

 

De som jeg kjenner som gikk i klassen min, og de har forskjellige fagbrev, er det INGEN som har fått jobb. Nå skal det sies at vi har gitt opp de siste årene, så det kan ha endret seg litt, men det har jeg vell egentlig ikke trua på.

 

Når man hører at det mangler mye folk der ute, er det vell ingeniører og andre høyt utdannede folk, og gjærne med sentrale kontakter innad i ett firma som opererer i nordsjøen. Kontakter er vell meget viktig for å få seg jobb på nordsjøen har jeg oppdaget.

 

Men mitt råd er hvertfall at man MÅ få seg jobb FØR man begynner å legge ut for dyre kurs. Det er kjipt og sitte igjen med ei regning på 50000 for å få noen ubrukelige karakterer på et vitnemål som man ikke får brukt.

9617185[/snapback]

 

 

 

Vil det ikke være enda vanskligere å få seg jobb før man har tatt kurs?

ettersom jeg forstår er det en haug med folk som har tatt kurs, å ikke får intervju engang?

har fagbrev som elektriker og gode skussmål fra utdanning og militæret, men er mindre lysten på å havne i fella Mini11 snakker om :hrm:

men har vel funnet ut at det er dette jeg har lyst til, å da må`n jo bare smelle til! :roll::hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha lest innlegget til mini kjenner jeg meg veldig igjen. har akkurat fullført kurset i april, og det virker helt håpløst å få jobb med det. Har ringt rundt og spurt folk som driver med utdanning (f.eks oof.no) og de sier at det kurset får man ikke jobb med. Hun jeg prata om lo faktisk og sa at jeg burde ringe til skolen å kreve pengene tilbake (litt ironisk men)

 

tenker nå på ingeniør utdanning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Etter å ha lest innlegget til mini kjenner jeg meg veldig igjen. har akkurat fullført kurset i april, og det virker helt håpløst å få jobb med det. Har ringt rundt og spurt folk som driver med utdanning (f.eks oof.no) og de sier at det kurset får man ikke jobb med. Hun jeg prata om lo faktisk og sa at jeg burde ringe til skolen å kreve pengene tilbake (litt ironisk men)

 

tenker nå på ingeniør utdanning.

 

Hah, du gir nå opp bra kjapt.. stress på å ring rundt å søk, skaff deg en jobb i mellomtiden.. Men tenk på alle nye riggene som kommer, aker ,saipem, awilco , odfjell alle skal ha flere rigger på norsk sektor. Nokk folk med fagbrev får dem ikke!

 

Jeg var ferdig me kurset i november06, fikk ikke første turen før mars.. har verken tidligere offshore erfaring, eller fagbrev...

hadde meg en dag annenhver uke hvor jeg ringte rundt til de forskjellige koordinatorene.

Eneste som nytter!

 

Å får du en tur har du 40-50brutto, nesten tjent opp kurset!

 

Ellers ligger en dekksarbeider på 450-500årlig, meget bra betalt å veldig greit arbeid om du liker å stå på!

 

Der tok jeg kveld, svingskift imårra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg har 1 års IT utdanning fra høyskole, er drit lei skole og vil ut og jobbe. Tenker på da nordsjøen, og letteste vei dit er vel med Bore og brønnteknikk kurset.

 

Så spørsmål:

 

1. Hvilken type jobber får man med et slikt kurs, hvordan søker man slike jobber?

 

2. Hvilken skole vil du anbefale og ta kurset på, det er temmelig dyrt de fleste plasser, 45 tusen..men det må man vel regne med og måtte ut med.

 

3. Hvor mye støtte kan man få av lånekassa?(stipent, lån, skolepenger dvs hele summen)?

 

Altså kort og godt bare fortelle meg litt rundt dette..

 

takker :)

dropp kurs og gjør det selv: www.iolja.com

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd, men blåser likevel nytt liv i den...

 

Gutt på 19 år her som trenger en del oppklaringer om det å jobbe i nordsjøen.

 

Av utdanning har jeg følgende:

 

-Grunnkurs elektro

-Vk1 Elektro

-Vk2 Allmenn påbygg.

 

Grunnen til at jeg valgte almenn påbygg etter Vk1 var at jeg var usikker på om jeg ville bli elektriker, og valgte derfor å skaffe meg studiekompetanse for å deretter ta en avgjørelse om å enten studere eller ta fagbrevet.

 

Slik situasjonen er nå, sitter jeg her og er fremdeles usikker på hva jeg vil.

 

har i det siste hørt mye snakk om dette med jobb i nordsjøen og brønnboring, og etter som jeg har forstått har jeg den utdanning som skal være relevant for dette. Forutenom fagbrev. Lurer derfor på hvilke konkrete muligheter jeg har i forhold til dette per dags dato?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om arbeidet der ute og hvordan det foregår, da jeg i utgangspunktet vet svært lite om det. Eneste jeg føler meg rimelig sikker på, er at 2 uker på og 3 uker av turnusen hadde passet meg utmerket. I tilleg er lønna veldig bra i mine øyne.

 

Så hvilke muligheter har jeg, og hvor lett er det å få jobb etter en eventuell utdanningsprosses?

 

Håper noen kan svare på dette :)

Endret av Sponplanken
Lenke til kommentar

@Sponplanken.

 

Hei.

 

For det første så kan jeg ikke si at elektro er mye relevant med å starte som roustabout. Drilling selskapene har som regel egen elektriker som tar seg av anlegget på boreriggen. Som Roustabout starter du som nevnt over som en slags "alt mulig mann" der du blir en god gammeldags lærling som starter nederst på rang stigen og må jobbe seg oppover.

 

Når det gjelder rotasjon så kjøres det 2/4.

 

Vist jeg var deg så hadde jeg heller satset på å søke læreplass hos de operatør/kontraktør selskapene vi har på norsk sokkel. Søketiden starter som regel i januar månede. Da snakker vi læretid elektriker vist du fremdeles har interesse for faget.

 

Hilsen lærling offshore.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Vet dette er en gammel tråd, men blåser likevel nytt liv i den...

 

Gutt på 19 år her som trenger en del oppklaringer om det å jobbe i nordsjøen.

 

Av utdanning har jeg følgende:

 

-Grunnkurs elektro

-Vk1 Elektro

-Vk2 Allmenn påbygg.

 

Grunnen til at jeg valgte almenn påbygg etter Vk1 var at jeg var usikker på om jeg ville bli elektriker, og valgte derfor å skaffe meg studiekompetanse for å deretter ta en avgjørelse om å enten studere eller ta fagbrevet.

 

Slik situasjonen er nå, sitter jeg her og er fremdeles usikker på hva jeg vil.

 

har i det siste hørt mye snakk om dette med jobb i nordsjøen og brønnboring, og etter som jeg har forstått har jeg den utdanning som skal være relevant for dette. Forutenom fagbrev. Lurer derfor på hvilke konkrete muligheter jeg har i forhold til dette per dags dato?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om arbeidet der ute og hvordan det foregår, da jeg i utgangspunktet vet svært lite om det. Eneste jeg føler meg rimelig sikker på, er at 2 uker på og 3 uker av turnusen hadde passet meg utmerket. I tilleg er lønna veldig bra i mine øyne.

 

Så hvilke muligheter har jeg, og hvor lett er det å få jobb etter en eventuell utdanningsprosses?

 

Håper noen kan svare på dette :)

Jeg gikk VG1 Elektrofag og VG2 Data & Elektronikk dette året. Fant ut at jeg ikke så noen fremtid innenfor dette fagfeltet, og prøvde meg som kryssløpselev innen brønn. Var så heldig at jeg fikk læreplass innenfor boring i ett norsk operatørfirma. Dette forutsetter at jeg tar VG2 Brønnteknikk (Kun fagene jeg mangler) på kvelden mens jeg er hjemme.

 

Hei, jeg skal begynne på Stavanger offshore tekniske skole til høsten etter 1 år på mekansik (TIP) er det slik at jeg må betale maange tusen for å gå dette skoleåret? og går jeg ut i lære i offshore til neste år?

Nei, du skal ikke betale for din videregående opplæring. Du har rett på gratis videregående frem til fylte 21 år.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei folkens

 

Jeg har 3 års skole i Bygg & Annlegg. (ikke fagbrev)

Har sertifikater på alt av Verktøy og varme arbeid.

 

Har utrolig lyst å bli ROV pilot men da trenger jeg minimum 2 års skole med elektro, mekanisk, automatik osv..

 

Har nå vurdert å gå inn for bore og brønnteknikk.

 

Burde jeg gå rett på kursene for bore og brønnteknikk?

 

Eller er det noen tips og triks dere kan gi så jeg ikke bruker unødvendig tid og penger ?

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh Flani :)

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Jeg har 3 års skole i Bygg & Annlegg. (ikke fagbrev)

Har sertifikater på alt av Verktøy og varme arbeid.

 

Har utrolig lyst å bli ROV pilot men da trenger jeg minimum 2 års skole med elektro, mekanisk, automatik osv..

 

Har nå vurdert å gå inn for bore og brønnteknikk.

 

Burde jeg gå rett på kursene for bore og brønnteknikk?

 

Eller er det noen tips og triks dere kan gi så jeg ikke bruker unødvendig tid og penger ?

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh Flani :)

 

 

Burde skaffe deg mere kompetanse før du søker, helst fagbrev. Det er MANGE som har mere kompetanse og erfaring enn deg som gjør akkurat det samme. Ta alt som privatist, bare tull å betale snart 40k for støtteundervisning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg snakka med en ifra Peteka ang kurs i bore og brønntenknikk. Har selv udannelse som murer/flislegger med fagbrev. Og ifølge ho så var det bare å ta kurset også var det rett ut på plattform, men blir ganske i tvil på om jeg skal betale så mye for kurset hvis alt bare går rett i dass! Noen som har tatt kurs innen for dette selskapet før?

 

Ser også at Hakjold skriver at man bør ta det som privatist? hvorfor akkurat det? :)

Lenke til kommentar

Rett ut på plattform? Jeg jobber ute, og vet med 100% sikkerhet at de fleste sliter med å få jobb etter endt kurs. Vet om veldig mange som brukte 2-3år før de i det heletatt ble innkalt til intervju.

 

Ikke hør på hva kurs-senterene sier om hvor lett det er å få jobb offshore. Det er bare sludder. De skal bare selge kurs.

 

 

Og fagbrev er ett must. Vet ikke om en eneste bedrift som ansetter personer innen bore og brønn uten fagbrev. Aller helst burde du ha teknisk fagskole innen bore&brønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...