Gå til innhold

Noen her med Bore og brønnteknikk som vil hjelpe..


chil

Anbefalte innlegg

Jeg har 1 års IT utdanning fra høyskole, er drit lei skole og vil ut og jobbe. Tenker på da nordsjøen, og letteste vei dit er vel med Bore og brønnteknikk kurset.

 

Så spørsmål:

 

1. Hvilken type jobber får man med et slikt kurs, hvordan søker man slike jobber?

 

2. Hvilken skole vil du anbefale og ta kurset på, det er temmelig dyrt de fleste plasser, 45 tusen..men det må man vel regne med og måtte ut med.

 

3. Hvor mye støtte kan man få av lånekassa?(stipent, lån, skolepenger dvs hele summen)?

 

Altså kort og godt bare fortelle meg litt rundt dette..

 

takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Nei, da må du ha godt 2 år på yrkeskole, alså 1 og 2 året. Eller så må du ha godt 3år på almenn.

 

Men de med fagbrev pluss utdannelse står høyere oppe for å få plass på kurset enn de med bare skolegang.

 

Lærerne så vi har på Brønnteknikk hvor jeg går sier at kursene er stappfull og at de med fabrev blir prioritert først.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Kurset trenger ikke koste 40.000,- for det første. Sjekk ut denne linken:

(link til kursborosjyre i pdf format, det koster 18.500,- her)

 

Link

 

Du må nok søke i en serviceberdift evt boreentrepenør etter å ha valgt å jobbe innen boring som du har gjort med å ta dette kurset. Jobber innen boring offshore selv.

Lykke til, svarer gjerne på spørsmål om du har noen ;)

 

Edit: Ville ikke tatt det for god fisk at skolene har avtaler med firmaene, hvor da isåfall, å hvor tar du kurset?

Endret av vannslangen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nei, da må du ha godt 2 år på yrkeskole, alså 1 og 2 året. Eller så må du ha godt 3år på almenn.

9345559[/snapback]

 

Nei. Du må enten ha gått 1. og 2. året på yrkesfaglig eller ha generell studiekompetanse. Jeg kjenner mange som har tatt det kurset.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

1. Du kan faa mange forskjellige jobber offshore men kurset strekker seg mest mot jobber paa boredekk som Rough-Neck, Driller osv.

Du starter som en rostabout tror jeg det het, en altmuligman. Det heter seg at du skal ha jobbet som dette i 6 mnd for du faar jobbe som boredekksarbeider.

 

2. Selv tar jeg kurset naa paa Nortrain i Stavanger og syns det fungerer utmerket.

 

3. Jeg faar av statens laanekasse 50.000 kr. 40% av dette gjores om til stipend ved bestaatt eksamen.

Naa vet jeg ikke helt men har hort at det er noe nytt naa ang soknad om stipend, dette maa du evt sjekke opp.

 

Naar det kommer til dette med fagbrev saa er det slik at det er ANBEFALT og ha fagbrev innenfor elektro, mekanisk, kjemi- og prosess.

Jeg vet om flere som har faatt jobb uten dette.

Selv ser jeg ikke paa dette som et hinder, vet at det er de med fagbrev som forst blir prioritert men i mitt tilfelle saa er det 3 eller 4 i en klasse paa 35 som har fagbrev.

 

Tror det kommer mye til hva du selv gjor ut av det og hvor flink du er og soke, ikke minst fravaer.

 

 

Haaper dette var til hjelp og beklager engelsk tastatur.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hei igjen!

 

Kurset trenger ikke koste 40.000,- for det første. Sjekk ut denne linken:

(link til kursborosjyre i pdf format, det koster 18.500,- her)

 

Link

 

Du må nok søke i en serviceberdift evt boreentrepenør etter å ha valgt å jobbe innen boring som du har gjort med å ta dette kurset. Jobber innen boring offshore selv.

Lykke til, svarer gjerne på spørsmål om du har noen ;)

 

Edit: Ville ikke tatt det for god fisk at skolene har avtaler med firmaene, hvor da isåfall, å hvor tar du kurset?

9367266[/snapback]

 

Husk at han må ha Grunnleggende sikkerhets kurs også, det kommer vel på gode 13-14 000,- kr. Uten at jeg skal si noe sikkert så virker det som om det er relativt proppet fullt her ute jeg jobber, men det er sikkert variert over alt.

 

Hvilket felt jobber du på ?

Lenke til kommentar
Jeg har 1 års IT utdanning fra høyskole, er drit lei skole og vil ut og jobbe. Tenker på da nordsjøen, og letteste vei dit er vel med Bore og brønnteknikk kurset.

 

Så spørsmål:

 

1. Hvilken type jobber får man med et slikt kurs, hvordan søker man slike jobber?

 

2. Hvilken skole vil du anbefale og ta kurset på, det er temmelig dyrt de fleste plasser, 45 tusen..men det må man vel regne med og måtte ut med.

 

3. Hvor mye støtte kan man få av lånekassa?(stipent, lån, skolepenger dvs hele summen)?

 

Altså kort og godt bare fortelle meg litt rundt dette..

 

takker :)

6537166[/snapback]

 

 

Jeg var gjennom denne runden sjøl. Jeg var møkk lei skole og ville ut og jobbe fort. Meldte meg derfor på boredekkskurs i Bergen som tok 3-4mnd og var lovt jobb. En kamerat og jeg gikk jo på den løgnen, og betalte til sammen 50000 med sikkerhetskursene som man måtte ha. 4 år etterpå og MANGE telefoner og søknader senere sitter jeg fortsatt på land og har ikke blitt innkalt på ett eneste intervju. Svarene jeg har fått er at det står mange forran deg i køen, og at det er ingeniører vi har bruk for.

 

Så mitt råd er derfor:

1) Få deg jobb FØR du begynner å betale for dyre kurs.

2) Gå heller 3 år ingeniør og få bedre jobb og bedre betalt på nordsjøen.

3) IKKE gi bort pengene til useriøse aktører som utnytter drømmen om nordsjøen. Jeg har en liten følelse om at det er en del av de dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg har 1 års IT utdanning fra høyskole, er drit lei skole og vil ut og jobbe. Tenker på da nordsjøen, og letteste vei dit er vel med Bore og brønnteknikk kurset.

 

Så spørsmål:

 

1. Hvilken type jobber får man med et slikt kurs, hvordan søker man slike jobber?

 

2. Hvilken skole vil du anbefale og ta kurset på, det er temmelig dyrt de fleste plasser, 45 tusen..men det må man vel regne med og måtte ut med.

 

3. Hvor mye støtte kan man få av lånekassa?(stipent, lån, skolepenger dvs hele summen)?

 

Altså kort og godt bare fortelle meg litt rundt dette..

 

takker :)

6537166[/snapback]

 

 

Jeg var gjennom denne runden sjøl. Jeg var møkk lei skole og ville ut og jobbe fort. Meldte meg derfor på boredekkskurs i Bergen som tok 3-4mnd og var lovt jobb. En kamerat og jeg gikk jo på den løgnen, og betalte til sammen 50000 med sikkerhetskursene som man måtte ha. 4 år etterpå og MANGE telefoner og søknader senere sitter jeg fortsatt på land og har ikke blitt innkalt på ett eneste intervju. Svarene jeg har fått er at det står mange forran deg i køen, og at det er ingeniører vi har bruk for.

 

Så mitt råd er derfor:

1) Få deg jobb FØR du begynner å betale for dyre kurs.

2) Gå heller 3 år ingeniør og få bedre jobb og bedre betalt på nordsjøen.

3) IKKE gi bort pengene til useriøse aktører som utnytter drømmen om nordsjøen. Jeg har en liten følelse om at det er en del av de dessverre.

9614656[/snapback]

 

 

 

 

hadde du no fagbrev eller annet av verdi før du starta på kurset?

hvordan er det i dag, hvor mange av de som går kurs får jobb med det første etterpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...