Gå til innhold

Obs ved kjøp av Garmin hos Netshop


Anbefalte innlegg

Personlig så mener jeg at man må skjønne at det er andre retningslinjer som gjelder ved kjøp av et produkt som er parallellimportert. Man får ikke i pose og sekk.

 

Personlig mener jeg at du bør skaffe deg ett minimum av kunnskaper om Forbrukerkjøpsloven.

 

Der står det nemlig at det IKKE har noen betydning så lenge det selges i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig så mener jeg at man må skjønne at det er andre retningslinjer som gjelder ved kjøp av et produkt som er parallellimportert. Man får ikke i pose og sekk.

 

Personlig mener jeg at du bør skaffe deg ett minimum av kunnskaper om Forbrukerkjøpsloven.

 

Der står det nemlig at det IKKE har noen betydning så lenge det selges i Norge.

7645091[/snapback]

Men man sitter med bena godt plantet i salaten om butikken går konkurs eller velger å legge ned. Da mister du all reklamasjonsrett, og sitter stort sett igjen med et års verdensgaranti. Ikke har du en importør å henvende deg til heller, om butikken skulle slå seg vrang på et punkt.

Lenke til kommentar

Men man sitter med bena godt plantet i salaten om butikken går konkurs eller velger å legge ned. Da mister du all reklamasjonsrett, og sitter stort sett igjen med et års verdensgaranti. Ikke har du en importør å henvende deg til heller, om butikken skulle slå seg vrang på et punkt.

7651722[/snapback]

 

Nei, ikke så lenge man har betalt og brukt kredittkort (ikke debittkort.) Dette reguleres av, § 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren, " Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren."

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
At du må forvente at reperasjonen på ditt parallelimporterte produkt kan ta et par måneder må man derimot godta. Det er ikke det samme som dårlig service.

7497633[/snapback]

Så du mener Netshop ikke trenger å forholde seg til Forbrukerkjøpsloven når de har importert produktet selv?

7633542[/snapback]

Dersom kunden hverken vil ha kjøpet hevet eller en annen modell, så må han godta at det tar lang tid med rep.

Lenke til kommentar
Personlig så mener jeg at man må skjønne at det er andre retningslinjer som gjelder ved kjøp av et produkt som er parallellimportert. Man får ikke i pose og sekk.

 

Personlig mener jeg at du bør skaffe deg ett minimum av kunnskaper om Forbrukerkjøpsloven.

 

Der står det nemlig at det IKKE har noen betydning så lenge det selges i Norge.

7645091[/snapback]

Gratulerer, Obogo. Du har sannsyligvis klart å gjøre din første post her på forumet til din mest idiotiske.

 

Selvfølgelig har man forbrukerkjøpsloven i ryggen når det gjelder produkter man kjøper i Norge. Det betyr derimot ikke at du ikke kan få dårligere service på et parallellimportert produkt. Ved å kjøpe et slikt produkt må man kanskje godta andre alternativer ved en eventuell mangel, enn det man må ved et produkt kjøpt inn gjennom normale kanaler.

 

Produktet ditt må inn på reperasjon, og du ønsker ikke å få et nytt produkt siden du er avhengig av denne modellen (en modell som har utgått fra produsent). Du vil i utgangspunktet kunne velge mellom å få et nytt produkt, heve kjøpet eller å få reparert det. Selger opptrer da i samsvar med forbrukerkjøpsloven, men hjelper det deg når du må ha den samme modellen, men ikke ønsker å sende den bort i to måneder?

Lenke til kommentar
Produktet ditt må inn på reperasjon, og du ønsker ikke å få et nytt produkt siden du er avhengig av denne modellen (en modell som har utgått fra produsent). Du vil i utgangspunktet kunne velge mellom å få et nytt produkt, heve kjøpet eller å få reparert det. Selger opptrer da i samsvar med forbrukerkjøpsloven

7664141[/snapback]

Er det egentlig noen som er uenig i hva Nuffern oppsummerer her? Dette er helt korrekt iht. forbrukerkjøpsloven.

 

Det Netshop kunne ha gjort ved salg av Garmin, var å opplyse at service samt reklamasjonssaker vil ta lengre tid på disse produktene siden de må sendes bort. At trådstarter ikke ville ha en ny enhet av Netshop siden vedkommende er bundet til produktet (noe som vedkommende ikke helt er siden man kan få aktivert kartene på ny enhet), kan ikke Netshop ta høyde for.

 

Jeg tenker aldri på serviceoppfølging på produktene jeg kjøper siden jeg tar for gitt at selger følger forbrukerkjøpsloven, noe Netshop i dette tilfelde har gjort til punkt og prikke.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Folk må snart innse at ALL service utover de rettighetene du får via produsentgaranti eller forbrukerkjøpsloven er EKSTRASERVICE.

 

Butikken plikter ikke gjøre noe mer enn det, og om man første gangen man har problemer med ett produkt får beskjed om at det kan byttes på stedet, er dette VELDIG god service.

 

Jeg støttet Über og Nuffern fult ut i det de sier, og så lenge trådstarter har takket nei til nytt produkt (om han fikk tilbud om dette), har han ingenting å klage over. Antar at tilbudet om nytt produkt står under hele reparasjonstiden også...

 

Som Nuffern sier tidligere: Om en butikk pusher prisen i bunn på et produkt, er det oftes en grunn til dette. Mener netshop har gjort det bra med parallellimporten og håndteringen av reklamasjon i denne saken.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har man forbrukerkjøpsloven i ryggen når det gjelder produkter man kjøper i Norge. Det betyr derimot ikke at du ikke kan få dårligere service på et parallellimportert produkt. Ved å kjøpe et slikt produkt må man kanskje godta andre alternativer ved en eventuell mangel, enn det man må ved et produkt kjøpt inn gjennom normale kanaler.

7664141[/snapback]

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Spørsmålet blir da hvor enkelt det er å få flyttet over lisensen på kartene til en annen modell. Er dette noe som er kostnadsfritt for kunden?

Lenke til kommentar
Nei, ikke så lenge man har betalt og brukt kredittkort (ikke debittkort.)

De færreste bruker, eller ønsker å bruke, kredittkort. Og det er noe jeg tror de færreste vet om. Det vil uansett være mye tyngre å reklamere på denne måten, og antakeligvis en mye lengre saksbehandlingstid. Det må fremlegges alt mulig av papirer, og det er mange "fallgruver". Så nei, man har uansett ikke akkurat de samme rettigheter ved EU modeller om butikken man har kjøpt det fra går konkurs eller legges ned.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Uansett hva som skjer med selve GPS'en, så er det de du kjøpte kartet av som burde ta hensyn til at forrige GPS er ødelagt. De burde ved påvist defekt GPS vederlagsfritt gi deg ny låsekode, dette må da være en sak for forbrukerrådet? Kartprodusenten er den som slipper billig unna her synest jeg, det er de som burde fått en smekk på grunn av urimelige vilkår i lisensavtalene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...