Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp med pc som ikke starter


Anbefalte innlegg

Min søsters pc slutta plutselig å virke...den låste seg i windows...så jeg måtte restarte pc`en. Etter dette kommer jeg til oppstarts bilde til biosen og der slutter det. Får heller ikke kommet inn i biosen.

Spørmålet er om hovedkortet har tatt kvelden?

 

Systemet består av msi k8n-V hovedkort samt en 64 3000cpu, 512 ram og et ati 9600 pro skjermkort.

Jeg mener at det også skal lyse i keyboardet når pc`en starter..men det gjør det heller ikke. Noen som har noen konkrete forslag før jeg evt. kjøper nytt hovedkort.

Endret av 02tom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kople fra harddisk(er) og cdrom/dvdrom drev fra hovedkortets connector(er).

Deretter resett cmos vha jumperen på hovedkortet (PS! husk å slå av PSU)

Sjekk om systemet poster biosen ferdig.

 

Hvis den gjør det etter dette er det noe feil med HD/Optiske drev og/eller kabling.

 

Sett/plugg inn en og en ting til du finner enheten som lager feilen.

Lenke til kommentar
Kople fra harddisk(er) og cdrom/dvdrom drev fra hovedkortets connector(er).

Deretter resett cmos vha jumperen på hovedkortet (PS! husk å slå av PSU)

Sjekk om systemet poster biosen ferdig.

 

Hvis den gjør det etter dette er det noe feil med HD/Optiske drev og/eller kabling.

 

Sett/plugg inn en og en ting til du finner enheten som lager feilen.

6533205[/snapback]

Dette har jeg allerede prøvd uten positivt resultat...noen andre ting jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
Klarer du å komme inn i bios/cmos setup vha del tast  da .. ?

Virker TAB tasten slik at du ser post screen meldingene ..istedet for LOGO bildet ..?

Hvor stopper det , hvilke melding er den siste som vises .

6533670[/snapback]

 

Kommer ikke inn i bios setup nei...hjelper hverken å trykke på del eller tab. virker som keybordet ikke får strøm/signal oxo. Får kun opp logo på bios produsenten...hvor du enten kan trykke tab for å ko mme inn i raid menyen hvis jeg ikke husker feil..elller del for bios. Og der står alt fast. Alt suser og går inn i pc`en. Merkelig dette her da alt fungerte oxo plutselig tok det kvelden....hehe. Noen som vet hvor lang garanti det er på hovedkort?

Lenke til kommentar

Hvis du har KB koplet til USB prøv med KB tilkoplet PS2 port (uten mus tilkoplet)

Hvis du har KB tilkoplet PS2 prøv med KB tilkoplet USB port (uten mus tilkoplet.

 

Det kan være PS2 port som er 'blown' da disse har onboard sikringer.

I såfall bør det funke med USB keyboard tilkoplet en USB port.

 

Hvis du oppdager/konkluderer med at dette er feilen er det en garantisak.

Lenke til kommentar
Hvis du har KB koplet til USB prøv med KB tilkoplet PS2 port (uten mus tilkoplet)

Hvis du har KB tilkoplet PS2 prøv med KB tilkoplet USB port (uten mus tilkoplet.

 

Det kan være PS2 port som er 'blown' da disse har onboard sikringer.

I såfall bør det funke med USB keyboard tilkoplet en USB port.

 

Hvis du oppdager/konkluderer med at dette er feilen er det en garantisak.

6533822[/snapback]

Det som er rart er at ingen av usb portene heller fungerer...har prøvd med begge deler. USb: kun med trådløst og ps2 med vanlig keyboard.

Jeg tror nesten noe er kortslutta...men synes dette er rart da....har ikke opplevd at en pc låser seg i windows...for så å ikke starte opp igjen..iallefall så burde jeg kunne kommet inn i bios..hehe

Lenke til kommentar

Da er det 'normal pc bygging regel' step-by-step som gjelder.

Plukk hovedkort ut fra kabinett og montere opp 'barebone' på kjøkkenbordet.

Start med koplet/tilknyttet på hovedkortet kun cpu/ram/grafikkort/psu

 

Deretter tilknytt en ting ad gangen etterfulgt av cmos clear.

 

Bruk også memtest86 for verifisering av ram moduler , en

ad gangen i slot1 deretter dual channel.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Da er det 'normal pc bygging regel' step-by-step som gjelder.

Plukk hovedkort ut fra kabinett og montere opp 'barebone' på kjøkkenbordet.

Start med koplet/tilknyttet på hovedkortet kun cpu/ram/grafikkort/psu

 

Deretter tilknytt en ting ad gangen etterfulgt av cmos clear.

 

Bruk også memtest86 for verifisering av ram moduler , en

ad gangen i slot1 deretter dual channel.

6534071[/snapback]

 

Da er dettte gjort...men med samme resultat....begynner å tro at noe må ha skjedd med hovedkortet.

Noen med andre tips?

Lenke til kommentar
Tror Syar har løsningen her, men tipper 12V faller ut ifra PSU , har du et multimeter og ta en måling når den belastes ?

6537802[/snapback]

Har ikke no mulighet til det desverre, men virker ikke som psu`en sliter. Det er dog et litt eldre chieftec kabinett...men den psu`en blir ikke akkurat jobbet ihjel av specsene hehe. Pc`en bare låser seg ved oppstart, uten mulighet for å komme inn i bios....

Skal det ikke lyse i keyboardet når pc`en starter? Får ikke ikke aktivert hverken num lk, caps lock....slik at det lyser på keyboardet...alt er helt dødt.....

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd med en ny strømforsying som jeg vet funker, og fremdeles så vil ikke pc`en starte opp....låser seg ved oppstartsbildet til bios. Det kommer heller ikke strøm til keybord/usb kontakter.

Er det noen flere enn meg som mener det da sannssyneligvis er hovedkortet som har kortslutta. Kan det f.eks være cpu?

Lenke til kommentar
Det virker som ps2 porten/kontrolleren på kortet er røket (blown fuse) .

Mener det er en test på denne under bios post og hvis den feiler stopper det opp.

6554792[/snapback]

ok, er det noe å gjøre med det da? Sende mail nå til komplett angående retur innenfor garanti...så får høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...