Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)


Anbefalte innlegg

Det er ingen gamle SLR kameraer som klarer blits-synk på 1/1000s, de beste klarer vel 1/250s. D50 og D70 bruker vel elektronisk lukker for å klare 1/500s. Jeg regner med at det er den nye sensoren som gjør at 1/250s er maks nå.

 

Det eneste tilfellet hvor man har bruk for kort blits-synk er når man bruker blits på motlysbilder. Dette veies opp ved at D200 (og sikkert også D80) har ISO 100 som laveste følsomhet (D50 og D70 har ISO 200), den eneste ulempen er at man mister halvparten av blitsstyrken i forhold til å ha kortere blits-synk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste tilfellet hvor man har bruk for kort blits-synk er når man bruker blits på motlysbilder. Dette veies opp ved at D200 (og sikkert også D80) har ISO 100 som laveste følsomhet (D50 og D70 har ISO 200), den eneste ulempen er at man mister halvparten av blitsstyrken i forhold til å ha kortere blits-synk.

6566266[/snapback]

Jepp. Dette kan være et savn når det kommer til bruk av vanlige småblitzer i softboxer og parapler når man forsøker å balansere det opp mot eksisterende og kraftig lys. Det var likevel langt fra nok til å holde meg unna D200 :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det kamera med bladlukker som oppnår blitssynk på alle hastigheter. Dette er standard på alle kamera med fast objektiv og på de mellomformatsystemene der lukkeren sitter i objektivet. Hvis du tenker Leica når du nevner målsøkere har vel M-serien ennå den samme saktegående silkegardina som gir blitssynk på 1/50 eller deromkring (en bivirkning av fokuset på stille operasjon).

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det kamera med bladlukker som oppnår blitssynk på alle hastigheter. Dette er standard på alle kamera med fast objektiv og på de mellomformatsystemene der lukkeren sitter i objektivet. Hvis du tenker Leica når du nevner målsøkere har vel M-serien ennå den samme saktegående silkegardina som gir blitssynk på 1/50 eller deromkring (en bivirkning av fokuset på stille operasjon).

6567258[/snapback]

Det stemmer. En Leica M3 har faktisk ikke bedre synctid enn 1/30s. En Canonett eller Minolta HiMatic 7 vil kunne synce opp til 1/500s, siden de har sentrallukker. Det kan også et mf-tlr gjøre. Også nyere Hasselblad-modeller har mulighet for sentrallukker i kombinasjon med spesialoptikk. Mener likevel at det fantes et slr en gang i tiden som kunne synce ganske høyt opp, men jeg kommer ikke på hvilket, og hvordan de fikk det til. Det må jo ha noe med gardinsekvensen å gjøre.

Lenke til kommentar

D200 har forøvrig funksjonen "Auto FP High-Speed Sync", noe som gjør det mulig å bruke vilkårlig korte lukkertider selv med blitz. Baksiden av medaljen er at du mister en god slump blitzstyrke. Er det ett stopp blitzstyrke for ett stopp lukkertid?

 

Dette hjelper en åpenbart ikke når det er snakk om styrken på fill-flash, men det muliggjør ekstra raske lukkertider ved f.eks sport om man skulle ønske det.

Lenke til kommentar
D200 har forøvrig funksjonen  "Auto FP High-Speed Sync", noe som gjør det mulig å bruke vilkårlig korte lukkertider selv med blitz. Baksiden av medaljen er at du mister en god slump blitzstyrke. Er det ett stopp blitzstyrke for ett stopp lukkertid?

 

Dette hjelper en åpenbart ikke når det er snakk om styrken på fill-flash, men det muliggjør ekstra raske lukkertider ved f.eks sport om man skulle ønske det.

6567369[/snapback]

 

Antar at dette er snakk om mange blink med blitzen slik at hele brikken blir eksponert i løpet av den tiden det tar gardinene og vandre over bildebrikken.

 

ps. Har nevnt dette tidligere, men gjør det igjen. Blitz synk hastigheten på et kamera med med lukker på fokusplanet. Er den raskeste hastigheten hvor hele lukkeren er oppe på en gang. På hastigheter over denne begynner 2. andre lukkergardin å vandre før den første er framme. Bruk av blitz på slike hastigheter vil da føre til at kun den delen av bildebrikken som er åpen (dvs ikke dekket av lukkeren) når blitzen går av vil bli eksponert med blitzlys. Kameraer med lukkeren i objektivet kan synke på alle hastigheter, men disse har sjelden raskere lukker 1/1000 vanligvis bare 1/500.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Noen som tør å spå på prisen?

Som nevnt i en annen tråd, vil jeg tippe en pris på underkant av 10 000,- for kun hus på bakgrunn av forventet pris i USA (900 dollar) og at det ikke bør konkurere for mye med D200 (edit, det jeg mener er at D200 er mere solid bygget enn D80 som har samme byggekonstruksjon som D70s, og den ekstra byggekvaliteten D200 har, bør man betale litt ekstra for selv om D80 er spesifikasjonsmess veldig likt D200).

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Fra brukeren pleiadene i en nå stengt tråd

http://www.mobile-review.com/news.php?language=en#news9990

 

Nikon D80 – first photos of a 10-megapixel SLR camera [ 27-07-2006 09:39 ]

Author: Klimov Oleg Source: engadget.com Translation by: Anja Rytchkova

 

We’ve recently mentioned Nikon planning to introduce its new 10-megapixel D-SLR camera. In the Internet you can come across first photos of it. Taking into account its design Nikon D80 won’t stand out of the company’s SLR lineup, it looks like the D70/D70s.

 

Hotlinket bildene hit, nå blir jeg sikkert skutt.

 

nikon-d80.jpg

 

nikon-d80-1.jpg

 

nikon-d80-2.jpg

 

Kanskje dette er gammelt nytt?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Kanskje dette er gammelt nytt?

6601716[/snapback]

 

De dukket opp på dpreview for en god stund siden, og jeg tror de er nevnt i tråden tidligere, men det skader jo ikke å ha dem her... :)

 

De skal stamme fra en kortvarig "feil" på Nikons hjemmesider... En kar brukte så blitzskoen, som naturlig nok må være konstant i størrelse fra modell til modell, til å sjekke størrelsen ifht. D200. Den er mindre enn D200, men større enn D50.

 

Andre rykter på dpreview sier at kameraet skal bli tilgjengelig i butikkene kort tid etter lansering.

 

Jeg tar foreløpig begge ryktene med en stor spiseskje grovt havsalt.

Lenke til kommentar

Finnes noen fine morphe bilder på dpreview, fra d80 til d50 og d80 til d200.

 

Lenge siden jeg så de, så jeg orker ikke å finne fram til de igjen. <-- lat

 

Angående levering rett etter lansering har jeg også lest en del om på nevnte nettside, nå er det kun en uke igjen til vi får vite det helt sikkert.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg gleder meg noe så veldig til å få lese mer om dette kameraet. D80 er klart å bli en klar ener på ønskelisten min uten at jeg vet så veldig mye om det...

 

Jeg skal bli pappa for første gang om ca 6 uker... og i den forbindelse har jeg veldig lyst på ett nytt kamera.

 

Skjønner at det antagelig blir vanskelig å få tak i ett slikt før den tid, men jeg har ett kompaktkamera jeg kan bruke i mellomtiden... Før jul derimot.. det hadde vel vært konge :)

Lenke til kommentar

Egentlig er det nok at det er prikk likt D70S, bare med 10,2 megapixler for at det skal stille sterkt i markedet.

 

Men siden de går meget hardt ut i markedsføringen av dette "A camera that doesnt disapoint"-slagordet er jeg meget spendt på om de har en funksjon som akkurat dette henspeiler på. Det kan jo feks være en DRO funksjon i hardware som gir deg bilder som ikke skuffer, eller kanskje en for for IS, selv om jeg har skjønt at akkurat det er meget lite sannsynlig.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Jeg må bare si at jeg gleder meg noe så veldig til å få lese mer om dette kameraet. D80 er klart å bli en klar ener på ønskelisten min uten at jeg vet så veldig mye om det...

 

Jeg skal bli pappa for første gang om ca 6 uker... og i den forbindelse har jeg veldig lyst på ett nytt kamera.

 

Skjønner at det antagelig blir vanskelig å få tak i ett slikt før den tid, men jeg har ett kompaktkamera jeg kan bruke i mellomtiden... Før jul derimot.. det hadde vel vært konge :)

6633086[/snapback]

 

JV, er i samme båt som deg, dog er det ca. litt over 2 måneder igjen her. Gleder meg mye til imorgen selv til å lese om dette kameraet. Ikke at jeg SKAL ha D80, men info rundt denne vil endelig avklare hva jeg kommer til å kjøpe.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...