Gå til innhold

Vise/skjule kontrolltegn i Word

NoXify

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har vært så flink og trykket på en eller annen snarvei for å vise kontrolltegn. (Tegn som ligner baklengs P, og står etter hver setning. I tillegg er det små . mellom alle ordene i dokumentet)

Problemet er, selv uansett hvor mye jeg forsøker, får jeg ikke disse kontrolltegnene til å forsvinne. Noen som har vært borti dette før og kan hjelpe meg?

Words hjelpefunksjon var ikke mye til hjelp, da den visstnok var på engelsk på det området og fremgangsmåten ikke stemte overens med norsk oppsett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretekker å ha denne funksjonen på. Da ser jeg hvor mange unødvendige instrukser jeg klarer å rote inn i et dokumnet, og hvorfor ting ikke blir seende ut som jeg vil. Det er selvsagt en smaksak. Men benytt funksjonen på et dokument andre (som har funksjonen slått av) har laget. Da vil du set at doumentet inneholder utrolig mange unødvendige kommandoer som kan ødelegge formatteringen ved utskrift og viderebehandling av dokumnetet.

F.eks. punktumene mellom ord er space_bar (ord-mellomrom). Det skal ikke være to etter hverandre. TAB-tegnet er ut som en pil mot høyre. Da ser du hvorfor oppstillinger (tabeller uten tabellfunksjonen) ikke vises pent. Mange setter oppdokumnetet tilpasset en printer og en font. Straks dokumnetet flyttes til en et annet oppsett (andre fonter og annen printer) blir all formattering kaos.

Skrevet

Takk for nyttige og raske svar :)

PerB: Det kan være noe i det du sier :) Men for min mor gjør det bare dokumentet vanskeligere å lese :) Dog er det muligheter for at jeg kommer til å eksperimentere litt med dette senere, da det du nevner kan være meget nyttig å kunne. Har ofte irritert meg over dokumenter som blir noe ganske annet bare man flytter det over til en annen datamaskin.

Skrevet

Skjønner at den kan være i veien for den som ikke skriver annet enn svært enkle bruk-og-kast-dokumenter. Men for alle andre er den uunnværlig (eller bør være det). 90 % av de problemene folk kommer med når det gjelder Word skyldes at de ikke har skjønt hvordan blanke tegn behandles og ikke hvordan de påvirker oppsettet. På den annen side, det er jo greit for oss som lever av å løse slike problemer...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...