Gå til innhold

Hva lønner seg å kjøpe nå?


Anbefalte innlegg

Hva slags laptopper er det som lønner seg å kjøpe nå, etter at Core Duo har kommet? Jeg tenker da på mellomklassemaskiner, til tundt 10.000,-

 

Jeg ser at man får laptopper med T2300 prosessor ned i ca. 10.000,-. Samtidig får man Turion 64 prosessorer til omtrent samme pris (muligens litt under?). Hva er best? Jeg tenker på ytelse, men en annen ting som er utrolig viktig er effektforbruk, temperatur og tilhørende støynivå. Jeg heller mot en Core Duo maskin, men jeg er usikker på AMD. Noen som har noen tanker om dette? Jeg har for tiden en 3-4 år gammel P4M 1.7Mhz maskin, som i utgangspunktet er kraftig nok. Men jeg vil jo at en ny maskin skal være hakket kraftigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Om du skal kjøpe i dag bør du velge etter hva pcen skal brukes til. Skal du kjøre programvare som støtter dobbelkjerne så velg Core Duo, om du vil ha støtte for 64bit osv. velg Turion. Men nå skal Turion X2 være på markedet snart, og Intel med Merom (Core 2 Duo), så siden pcen din er kraftig nok så anbefaler jeg at du venter litt med kjøpet.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg kjopte for nokre dagar sidan ein ASUS A6T med Turion X2. Eg er veldig fornoyd med den sa langt. Er litt spent pa ytelsen om eg skal kjore eit spel pa den. Den har Nvidia GO7300 skjermkort.

Spesifiksjonane er gode, med 1024MB ram, multibrenner for "alle" format, inklusive DVD-RAM, bluetooth, B og G tradlost nettverk etc. kjolig, stillegaande etc.

 

Inklusive Windows XP home og Norton internet security kosta den 9700,-

 

Erlend

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Om du skal kjøpe i dag bør du velge etter hva pcen skal brukes til. Skal du kjøre programvare som støtter dobbelkjerne så velg Core Duo, om du vil ha støtte for 64bit osv. velg Turion. Men nå skal Turion X2 være på markedet snart, og Intel med Merom (Core 2 Duo), så siden pcen din er kraftig nok så anbefaler jeg at du venter litt med kjøpet.

 

Takk for svar. Den gamle laptoppen har nettopp dødd helt, så venting er utelukket - jeg må ha ny maskin _nå_ :-)

 

Jeg bruker maskinen til: Eclipse Studio (java utviklingsmiljø), Visual Studio (.NET utvikling), Macromedia Studio (php, asp, web), litt Photoshop o.l. Ellers vanlige ting som surfing, musikk, litt film etc.

 

Jeg er usikker på hvorvidt dobbeltkjerne eller 64-bits prosessor er mest hensiktsmessig til dette? Det er jo også et spørsmål om forbruk, støynivå etc. Blir Turion64 varmere, og dermed viften mer støyende, enn en Core Duo f.eks?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Eg kjopte for nokre dagar sidan ein  ASUS A6T med Turion X2. Eg er veldig fornoyd med den sa langt. Er litt spent pa ytelsen om eg skal kjore eit spel pa den. Den har Nvidia GO7300 skjermkort.

Spesifiksjonane er gode, med 1024MB ram, multibrenner for "alle" format, inklusive DVD-RAM, bluetooth, B og G tradlost nettverk etc. kjolig, stillegaande etc.

 

Inklusive Windows XP home og Norton internet security kosta den 9700,-

 

Erlend

6540731[/snapback]

Den skal duge til enkle spill. Men hvordan er batteritiden på den?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Zepto 6214W kan jeg anbefale, men batteriet blir ganske fort utladdet, men ellers så er det et ganske så godt kjøp, koster nesten 12 000kr er jo ikke så alt for mye over

10 000kr  :tease:

6545639[/snapback]

 

12 000? Når jeg sjekket i går kostet den 10 000 kr, hvis du velger bort win xp så blir det litt over 9000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Ingen som kan svare på hva slags programmer/bruk/etc. som drar nytte av henholdsvis Core Duo og 64 bit prosessorer, og hvordan de respektive maskinene blir med hensyn til varme (og påfølgende viftestøy)?

6550289[/snapback]

 

64 bit prosessorene er mest effektive ved bruk av 64 bits programmer, noe det er lite av i dag.

Core duo (2 prosessorer) yter bedre hvis man kjører to programmer eller holder på med 2 ressurs krevende saker på en gang.

Skulle jeg kjøpt noe i dag hadde det blitt core duo. De neste prosessorene som kommer fra intel om ikke så veldig lenge skal vel ha 64 bit core duo hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Ingen som kan svare på hva slags programmer/bruk/etc. som drar nytte av henholdsvis Core Duo og 64 bit prosessorer, og hvordan de respektive maskinene blir med hensyn til varme (og påfølgende viftestøy)?

6550289[/snapback]

Windows, photoshop, premier etc. benytter vel begge kjerner...

 

Ellers er det multitasking som drar nytte av fleire kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...