Gå til innhold

Koble den bærbare til sigarettutaket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at en bil ikke leverer 12 volt, men helst en ca. 14,5 volt når alt er i orden. Og ned til en 11 volt hvis du har brukt mye og lada lite.. For å gøre om den noe variable spenninga til en stabil 1X volt ut til laptoppen må det derfor en del fancy (=dyr) elektronikk til.

Er vel derfor man helst bruker den nevnte 12-220 inverteren og deretter poweret til laptoppen.

 

Dessuten, går ikke de fleste nyere laptopper på mellom 14 og 20 volt?

Lenke til kommentar

jeg kjøpte for noen mnd siden en sånn universal lader på qxl.. denne kostet meg vel 120 kr + porto.. og har funka helt fint på 2 laptops her i huset. og jeg har før dette også prøvd en inverter.. å denne gikk varm etter 30 min.. så skal du ha inverter, styr unna alle som IKKE har innebygd vifte.

 

EDIT: Tok meg en tur på Qxl og fant en sånn som jeg har, bare at min er sølvfarget og var noe billigere.

Lader

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med 12V laderne fra Clas Ohlson? De kommer vel med justerbar utspenning og utskiftbare plugger.

6511389[/snapback]

 

Den har jeg!

 

Funker veldig bra. Hvis jeg husker riktig hadde de en 60W og en på 90W. Kosta ca 350-500 kr.

 

På den kan du stille spenningen mellom 15 og 21 V og du har 5-6 forskjellige plugger.

Lenke til kommentar

Forsikre deg aller først om at ledningene til sigarett-tenneren takler strømmen. Det er ikke helt uhørt at disse smelter/tar fyr når noen ukritisk har koblet til kraftige kjøle"bag"er og setevarme-tepper. En laptop kan jo trekke mye strøm, spesielt om den står og går samtidig som batteriet lades. En slik lader er kanskje 80% effektiv. En laptop som har 90W strømforsyning vil trekke (90/13)/0.8 er nesten 9 ampere. Dersom motoren ikke går, og med tap i kabler så kan spenningen bli ned imot 10V, som vil gi 12A. Det er fryktelig mye strøm. Mange har gjerne mest av 10A sikringer i sikringsskapet, og ikke mer enn 25A til vaskemaskin og slikt.

Varmen som utvikles er resultat av strøm i ampere og motstand i kablene. Spenningen har altså ikke noe med varmen å gjøre.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...