Gå til innhold

Er det feil på minnebrikkene mine?


Iceythe

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en stund siden kjøpte jeg en pakke med 2 DDR-moduler fra NetShop av typen

OCZ PC3200 512MB Dual CH, Gold Edition GX XTC 2-2-2-5.

Link til produkt hos produsenten

Altså to like 512MB brikker for å kjøre i Dual Channel, enkelt og greit.

 

MEN

 

I BIOS viser hver enkelt modul som 1024MB, altså 2048MB med begge stående i.

Legger ved bilde av hvordan de oppfattes i BIOS:

P10100132.jpg

Dette kan da ikke være riktig?

 

Joda, det er litt artig at det står dobbel kapasitet, men så var det den andre saken..

Disse modulene nekter å kjøre på spesifiserte timings (2-2-2-5, som skrevet).

Jeg er heldig om jeg får startet med en hastighet på 200MHz (400MHz effektivt).

I minne-benchmarks som SiSoft Sandra får jeg også vesentlig lav ytelse.

 

Modulene har jeg testet på to andre PCer (med to vidt forskjellige hovedkort) og resultatet er det samme:

Hver modul registreres som én 1024MB og de klarer ikke å kjøre i nærheten av den hastigheten og timing som tilsvarende brikke egentlig skulle.

 

Mitt hovedkort er forøvrig ASRock 939SLI32-eSATA2. Modulene har også blitt testet på en Asus K8N SLI og Abit med modell jeg ikke husker i øyeblikket.

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig at det er litt utrolig. Skal jeg utelukke at det er noe feil på brikkene da? Jeg leser gjennom trådene på forum og finner en god del problemer med OCZ, dog ikke helt samme problem som jeg har.

 

Men hvis det er som du sier, 2X1024, da skulle vel brikkene være i samme som disse?

 

Jeg skal prøve med de timings som er oppført på den siden og se. Takk for svar så langt.

Lenke til kommentar
Er helt enig at det er litt utrolig. Skal jeg utelukke at det er noe feil på brikkene da? Jeg leser gjennom trådene på forum og finner en god del problemer med OCZ, dog ikke helt samme problem som jeg har.

 

Men hvis det er som du sier, 2X1024, da skulle vel brikkene være i samme som disse?

 

Jeg skal prøve med de timings som er oppført på den siden og se. Takk for svar så langt.

6496563[/snapback]

 

Er jo relativ gode timings for å være 1024 brikker da, ikke mulig å tyne ut noe mer ? Mer volt kanskje ....

Lenke til kommentar

Ifølge tabellen til CPU-Z, så er den originale timingen (2-3-3-8) lik de som jeg linket sist til. Så det er nok de brikkene. Klarte å få de ned til 2-2-3-5 med ekstra spenning.

 

Det eneste jeg har imot disse brikkene, er at de ikke tåler noe over 200MHz uansett timings, så jeg får ikke kjørt opp HTT. Det er veldig synd. Ytelsen ligger langt bak mine gamle Corsair-brikker. Og maskinen booter ikke om jeg har både de gamle og OCZ brikkene sammen.

 

Brikkene er nok ikke laget for OC, så jeg må velge om jeg vil ha 2GB og tilnærmet null OC, eller 1GB (gamle brikker) og mye bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg tror brikkene dine består av Infineon BE-5 eller BE-6-chiper, og de er ikke akkurat det beste for overklokking. Men i for eksempel spill som krever mye minne (Battlefield 2, Oblivion) vil du ha mye mer å hente på mengde enn ytelse. Når jeg sier ytelse mener jeg ren minneeffektivitet, ikke systemytelse. Minnets spesifikasjoner har nemlig ikke så veldig mye å si for den biten.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Bestemmer meg for å beholde disse inntil videre :)

 

Det er mye sant i det du sier. Syntetiske målinger vil ikke kunne gi meg oversikt over generell bruk eller i spilling. De sjeldne ganger jeg faktisk spiller vil jeg nok kunne merke forskjellen.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...