Gå til innhold

jarmos tråd for livsnytere, mat og vin :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken er at vi ikke liker rødvin heller (hva er det egentlig vi liker?), noen som har tips til god hvitvin?

 

Tror det blir noe så enkelt som kyllingsalat eller salat med svinekjøtt, det er noe jeg liker selv og de får bare tåle at det er litt ulumskheter i maten. Er det ikke slik at magert svinekjøtt nesten ikke har noen karbohydrater?

 

Ellers takk for gratulasjoner :)

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar

Hvitvinstips er sikkert også mulig (alt for bursdagsbarn):

 

Viner fra Loire eller Alsace vil passe. En riesling fra Alsace er sikkert bra, mange produsenter og velge mellom her. Ønsker man noe mer lettdrikkelig er en Sancerre fra Loire særdeles godt egnet til slik mat, samtidig som de er av bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Saken er at vi ikke liker rødvin heller (hva er det egentlig vi liker?), noen som har tips til god hvitvin?

 

Tror det blir noe så enkelt som kyllingsalat eller salat med svinekjøtt, det er noe jeg liker selv og de får bare tåle at det er litt ulumskheter i maten. Er det ikke slik at magert svinekjøtt nesten ikke har noen karbohydrater?

 

Ellers takk for gratulasjoner  :)

6698066[/snapback]

 

Grattis ! :)

 

Mat > pastasalat med tunnfisk eller/og kylling eller/og reker elns.

Er du ute etter en "billig" kosevin eller matvin eller begge deler ?

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt altfor seint (grattis i etterkant, forresten), men jeg må jo bare undre meg en smule....En bursdag er rimelig spesiell, og hvorfor skulle man akkurat på denne dagen tviholde på karbo-hysteriet?

 

Burde vel være en ypperlig anledning til å velte seg i alt som resten av året er forbudt, fleske seg rundt i forbudte matvarer, klisse med sjokolade og peanuts, spise en halv kilo for mye, løsne på knappen/beltet/glidelåsen i skjørtet, rape høyt og tilfreds, drikke øl mens man lager maten, drikke øl mens man nyter vinen man har til maten, drikke øl OG vin mens man nyter portvinen til dessert-osten, og rape igjen.

Og tømme ølet og vinen, mens dere spiser restene med øl og vin til. Og etter en liten blund bestiller dere pizza og henter resten av ølet i kjøleskapet. Avsluttes med is m/peanuts og sjokoladesaus. Hele seansen toppes da med en god cognac for de som liker slikt. Andre drinker kan tillates, gjerne med litt potetgull eller peanuts. Når alt dette har satt seg kan dere hente de aller siste ølene, samt den siste vinkartongen. Og litt mer potetgull. Med dip.

 

På denne spesielle dagen.

 

(NB: bytur etterpå anbefales IKKE)

 

Dagen derpå benyttes til flittig og kontrollert angring.

 

Edit: I disse sommertemperaturene må det poengteres at rødvin IKKE skal drikkes romtemperert! (rundt 18 grader er bra, men uoppnåelig på denne tiden av året) Sett rødvinen en liten time i kjøleskapet først.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
darkness|: oooh pasta, den er litt verre for de som alltid tenker på kosthold, hehe. Kyllingfilét'n går nok rett hjem, men penne og torosausen (som ikke akkurat er noen 'light'-saus) er det nok verre med.

 

Noe som er utrolig godt og enkelt - Wokmat i slike anledninger.

kjøp en pakke kyllingfiléter og f.eks thai-grønnsaker, det er skikkelig snadder. Klebrig ris og wok er ganske så greit og ikke veldig tung mat.

6697768[/snapback]

 

Hysteri :)

Lenke til kommentar

Da har jeg handlet inn til helgens herlige måltidet.

 

Middag Lørdag:

 

handla inne en kasse vin på polet i sted. delte den i:

 

Conchay Y Toro

Undurraga

 

Som er meget billige og fikk terningkast 6 i vg i går :yes:

Handler ikke mer da de ikke kan lagres, og fordi det ser pung ut med masse vin i skapet .)

 

Middagen blir i dag (klokken 2100):

 

Ovnsbakt ørret med min vanlige salat til. Til maten serves vann med sitron (+ et par hvitvin min far skulle ta med seg). Etter middagen skal vi sitte og drikke vin til kvelden sagte dør inn.

 

Det er forresten min kjæres første møte med min far og hans utkårde i kveld. Men jeg vet det blir suksess.

 

Min kjære kommet 1800 og da skal vi i følge mine beregninger akkurat ha tid til en "kos" :yes:

 

Frokost søndag:

 

 

"kosing" før frokost hører med:

 

Frokost 1:

 

Steinbakt italiensk fint brød

Egg

Bacon

Grønn Iste fra Tine. (den er genial)

 

Så masse "kosing" i senga :yes:

 

Frokost 2:

 

Kyllingfile delt i småbiter.

Stekes i jernpanne med masse grillkryder, nykverna pepper og litt fersk Chilli

Servers på brød som i frokost 1 m

Eikeblader, basillikum, rødløk, masse paprika, ekstra virgin oil

 

alt er seff ferskt og igjen blir det iste og muligenns litt vann

 

Så skal det "koses" igjen

 

 

Da står vi nok opp og går en lang tur i frognerparken, før hun drar på jobb og jeg drar på hundekurs

 

Kvelden:

 

Kyllingfilet stekt i grillpanne med salat og urter til

Masse vann :)

 

"kosing" helt til mandagsmorra

 

 

Livet på en skala 1-10, hvor 10 er best:

Mitt liv: 15+ :yes:

 

 

AnAnAs: Gikk middagen bra ? Vi sier :yes: til bilder :)

Lenke til kommentar

tenkte å servere de i romstemp i dag, siden det er så trykkende dårlig vær i Oslo i dag .)

 

Har dessverre ikke noen favorittvin om da ikke brennevin teller :)

Mine vinkjøp kommer av en bra anbefallelse i vg eller at jeg prater med personalet i butikken :)

 

Uansett, begynner jeg å filitere fisken om 30 min. Da stikker jeg for kvelden herfra. Det er ikke noe som er så sexy hos en mann som et velduftende rent og velutstyrt kjøkken!

 

Genial tråd det her :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Heisann alle gourmeter, var en liten time ute i Torsnesskauen (Fredrikstad). Fant soppgull for ca. 300kr. Nå skal delikatessene tilberedes med oksefilet som har mørnet seg i rødvin siden igår :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Heisann alle gourmeter, var en liten time ute i Torsnesskauen (Fredrikstad). Fant soppgull for ca. 300kr. Nå skal delikatessene tilberedes med oksefilet som har mørnet seg i rødvin siden igår :)

6712322[/snapback]

 

Kantareller i fløtesaus ? Eller stekte ?

6712338[/snapback]

 

De blir stekte, har planlagt en nokså fet biff (bacon, olje, smør).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, genial tråd *leser heile* :D

 

kommer kanskje med noe vist dåke spør fint :)

_______________

 

Er kanskje ikkje det beste, men eple cider på europris koster 10kr, og smaker veldigt godt til prisen :D

 

Anbefales!

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-95147
Skal ha overnattingsbesøk av min kjære kusine i kveld, og dette er hva jeg har laget:

 

Salat med pinjekjerner, pasta, kylling, mais og ost med gresk dressing. Vet ikke om jeg har nevnt det før, men jeg kan ikke lage mat for fem øre, og jeg har prøvesmakt litt, og fy faen så godt  :D

6827068[/snapback]

 

Hehe :) Ta det nå rolig med forcinga :!: Oppskriften høres namenam ut, ha en god aften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...